بیائید جشن اتحاد ملی بگیریم؛

تعلیق ۵ ساله واردات و تولید تراریخته

دکتر علی کرمی، تفاهم‌نامه‌ای را جهت پایان دادن به اختلاف‌ها درباره محصولات تراریخته پیشنهاد داده است و همه را دعوت به پذیرش بندهای این تفاهم‌نامه یا موراتوریوم تراریخته ایران که مشابه موراتوریوم کشور سوئیس است، کرده تا به اختلافاتی که بین دانشمندان زیست فناوری،و سبب خوشحالی دشمن است، پایان داده شود.
کد خبر: ۸۶۷۴۶۹۷
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر علی کرمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: با توجه به تلاش‌های مدافعان سرسخت توسعه محصولات تراریخته جهت تصویب دو بند در برنامه ششم که می‌تواند مشکلاتی برای سلامت جامعه و محیط زیست کشور ایجاد کند؛ لازم است تفاهم‌نامه پیشنهادی اینجانب جهت پایان دادن به این اختلاف‌ها انتشار یابد، و همه مسئولین ذی‌ربط را دعوت کنیم با پذیرش بندهای این تفاهم‌نامه یا موراتوریوم تراریخته ایران که مشابه موراتوریوم کشور سوئیس است، به اختلافات و بگومگوهایی که بین دانشمندان زیست فناوری، مسئولین و مردم به وجود آمده و سبب خوشحالی دشمن است، پایان دهیم.


رئیس پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی بسیج جامعه پزشکی با دعوت همگان به پذیرش این تفاهم‌نامه و رفع اختلاف، اتحاد و همدلی در حمایت از تحقیق و توسعه، گفت: با اتحاد می‌توانیم تا لبه‌های مرز و تعلیق ۵ ساله واردات و تولید تراریخته در کشور برویم و جشن اتحاد بگیریم و در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و اجرای دستورات رهبری در بند ۸ سیاست‌های ابلاغی محیط زیست به توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک بپردازیم تا در طی این ۵ سال تحقیق و توسعه و بررسی و ارزیابی دقیق علمی و همه جانبه، تصمیمی معقول و منطقی برای کشور گرفته شود و دچار تصمیمات عجولانه و شتاب زده‌ای که در آینده خطری برای سلامت جامعه باشد، نشویم.

 

کرمی، با توضیح بیشتر درباره این تفاهنامه گفت: پس از بررسی‌های متعدد و برگزاری جلسات کار‌شناسی در سطوح عالی علمی و دانشگاهی و تجزیه و تحلیل رفتار کشورهای پیشرفته جهان توسط پژوهشکده مجازی بیوتکنولوژی پزشکی و با توجه به اختلاف نظر میان دانشمندان کشور در زمینه محصولات تراریخته (تغییر شکل یافته ژنتیکی موسوم به GMO –LMO) و جهت بهره‌گیری مفید از این فناوری در تولید محصولات مختلف کشاورزی، برای تجمیع نظرات دانشمندان ایرانی حول محورهای منطقی، تفاهم‌نامه ملی تعلیق واردات و رهاسازی و تولید محصولات تراریخته در ایران به مدت ۵ سال و همچنین به طور همزمان توسعه دانش و فناوری تراریخته تا مرزهای دانش و ارزیابی علمی اثرات آن بر سلامت انسان، محیط زیست و سایر محصولات کشاورزی، تنوع زیستی و ژنتیکی و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها مربوطه، مواضع اصولی ما برای آگاهی افکار عمومی و جامعه نخبگان در این زمینه به شرح مفاد ذیل اعلام می‌شود؛ امید است با توافق بر این اصول، اختلافات موجود پایان یافته و با اتحاد و همدلی جهت بررسی علمی این فناوری، نتایج حاصل از این تفاهم نامه در عرصه‌های مورد نیاز کشور استفاده شود.

 

به گزارش خبرنگار سینا، مفاد تفاهم‌نامه از این قرار است:

۱- ما دانشمندان عرصه زیست فناوری اذعان داریم که مهندسی ژنتیک و فناوری تراریخته، ابزار و دانشی ارزشمند است که در صورت رعایت مقررات و موازین ملی و بین‌المللی در مراحل آزمایشگاهی و تجاری و در گلوگاه‌های ارزیابی و صدور مجوز می‌تواند کمک مؤثری به رفع مشکلات غذایی و بهبود کیفیت محصولات و همچنین سلامت محیط‌زیست و منابع طبیعی کند.

 

۲- ما اصرار داریم که «تحقیق و توسعه در علوم و نسل‌های نوین فناوری تراریخته» در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور با قوت هرچه تمام‌تر ادامه یابد؛ همچنین معتقدیم که مرحله بعد از آزمایشگاه (یعنی مرحله آزمایش ریسک) در «گلخانه‌های مجهز با سطح ایمنی ۳ (BSL۳)» به‌طور کامل اجرایی شود؛ تا کشور از علوم و فناوری‌های روز دنیا عقب نماند.

 

۳- توافق می‌شود به مدت ۵ سال واردات، تولید و کشت بذرهای تراریخته محصولات کشاورزی در کشور تعلیق و ممنوع شود؛ همچنین در این فرصت بررسی‌های لازم در ابعاد مختلف علمی و ایمنی این محصولات صورت گرفته و تمام مستندات و تجارب سایر کشور‌ها با دقت بررسی می‌شود تا برخی ابهامات موجود در حوزه ایمنی این محصولات رفع شده و برای رهاسازی، تولید و وارادات این محصولات تصمیم ملی مقتضی اتخاذ شود.

 

تبصره: درصورت ضرورت و یا اجبار نسبت به واردات برخی محصولات یا فرآورده‌ها و نهاده‌های حاوی تراریخته، وارد‌کننده ملزم به اظهار تراریختگی باشد؛ همچنین این محصولات نباید درصد تراریختگی بیش از ۱ درصد داشته باشند.

 

۴-ما تأکید داریم سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرکات، مراکز قرنطینه و سایر مراکز نظارتی مرتبط، به آزمایشگاه‌های تشخیصی و کیت‌های تشخیص سیار و سریع تراریخته مجهز شده و گلوگاه‌های تجاری‌سازی این امر مانند گمرکات مورد ارزیابی منظم قرار گیرند.

 

۵- در صورت اظهار تراریختگی یا درصورت مثبت بودن نتیجه آزمایش در گمرکات کشور برای آگاهی مخاطب روی محصول برچسب تراریخته نصب شود و واردکنندگان متخلفی که اظهار نکنند، مجازات شوند.

 

۶- در این ۵ سال ضروری است براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای «محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک» استانداردهای ملی تهیه و تدوین شده و تمهیدات لازم برای توسعه این محصولات اندیشیده شود، همچنین در محصولات کشاورزی عادی نیز از روش‌های کم‌ضرر مقابله با آفات و همچنین کودهای زیستی جهت کاهش سموم و مواد شیمیایی استفاده شود.

 

۷- «نقد و بررسی علمی و فنی» جنبه‌های مختلف محصولات تراریخته توسط اساتید و متخصصین آزاد است، در این عرصه دانشمندان و انجمن‌های علمی باید با حفظ وحدت و همدلی در راستای «حفظ سلامت مردم» و «حفظ محیط زیست» از هر نوع برخورد غیرعلمی از قبیل برچسب زنی، برخورد سیاسی، تهاجم رسانه‌ای، توهین و حمله علیه یکدیگر، ممانعت از بحث علمی، تهدید و ارعاب و اخراج دانشمندان و... بپرهیزند؛ در این زمینه توصیه به حفظ و رعایت اخلاق علمی ضروری است.

 

۸- با توجه به وجود سلایق متنوع در جامعه و حق طبیعی برای اظهارنظر شخصی، موافقت یا مخالفت با محصولات تراریخته حق طبیعی دانشمندان و مردم است؛ طبیعی است حق اظهار نظر برای تشکل‌های مردمی سلامت و زیست‌محیطیِ مخالف یا موافق تراریخته، محترم شمرده می‌شود.

 

۹- رسانه‌های کشور با اطلاع‌رسانی علمی و فرهنگ‌سازی جهت آگاهی مردم درمورد این محصولات، سبب رشد فرهنگی جامعه و توسعه علم و فناوری مفید و سالم شوند.

 

۱۰- ضروری است هر نوع ضعف و کاستی در قوانین و مقررات و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه ایمن این محصولات در کشور مرتفع شود تا پس از پایان ۵ سال با اخذ تصمیمات مقتضی، مشکلی در بُعد اجرا وجود نداشته باشد.

ارسال نظرات