خبرهای داغ:
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تشریح کرد:

هلال احمر؛ ظرفیت‌ها، آسیب‌ها و انتظارات بی‌حد و حصر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به داوطلب‌محور بودن هلال احمر بر لزوم تلاش دولتمردان در زمینه‌سازی جذب جوانان به سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرد.
کد خبر: ۸۶۷۳۲۵۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

علی خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، منطقه خوزستان، با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اظهار کرد: هلال احمر علی‌رغم بعد جهانی و ملی که دارد از مظلومیت خاصی برخوردار است که این مظلومیت بازمی‌گردد به فعالیت‌های ذاتی جمعیت هلال احمر که همان حلقه اتصال بودن بین ضعفا و نیازمندان است.

وی با بیان این‌که افزایش توانمندی نیازمندان سرلوحه کار جمعیت هلال احمر است، ادامه داد: تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها و برقراری صلح و تفاهم بین جوامع و ملت‌های مختلف مهم‌ترین اهداف جمعیت‌های هلال احمر است.

خدادادی بیان کرد: پیشینه تشکیل صلیب سرخ و هلال احمر به موافقت‌نامه ژنو در سال 1864 باز می‌گردد؛ این موافقت‌نامه از تلاش‌های فردی سوئیسی نشات گرفت که در شرایط بحرانی جنگی که در اروپا رخ داده بود، بدون توجه به ملیت و قومت افراد آسیب‌دیده، به آنان امدادرسانی می‌کرد.

وی افزود: به دنبال این توافق‌نامه، در سال 1301 نیز جمعیت هلال احمر در کشور با نام شیر و خورشید سرخ ایران شکل گرفت که پس از انقلاب به جمعیت هلال احمر تغییر نام پیدا کرد.

انطباق اصول جمعیت هلال احمر با آیات قرآن کریم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: اصولی برای رسیدن به اهداف جمعیت هلال احمر تدوین شده که از جمله آنها رعایت انسانیت، بی‌غرضی و بی‌طرفی، رعایت استقلال، انجام خدمات داوطلبانه، وحدت رویه و جهان‌شمولی بودن اهداف است.

وی با بیان این‌که این اصول، کاملا با آیات قرآن کریم منطبق هستند، ادامه داد: جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ جهانی ملزم به رعایت این اصول هستند.

خدادادی گفت: هرگاه مبنای یک نهاد، کارهای بشردوستانه بدون در نظر گرفتن فرهنگ، قومیت و مذهب و دین افراد باشد؛ قطعا چنین اعمالی می‌تواند زمینه جذب افرادی را به این گونه فعالیت‌ها فراهم سازد، همان‌گونه در هنگام بروز برخی بلایای طبیعی پزشکانی تحت عنوان پزشکان بدون مرز به دور از توجه به قومیت و مذهب و فرهنگ افراد به یاری آسیب‌دیدگان و مصیبت‌زدگان می‌روند که مثال بارز آن، امدادرسانی و سرازیر شدن کمک‌های جمیعت صلیب سرخ برخی کشورها در هنگام وقوع زلزله بم است.

لزوم تلاش برای جذب جوانان به سازمان‌های مردم‌نهاد

وی بر لزوم تلاش دولتمردان در زمینه‌سازی جذب جوانان به سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید و بیان کرد: نقطه اتکا جمعیت هلال احمر داوطلب‌محور بودن آن است. فعالیت هلال احمر مبتنی بر کار این داوطلبان است که با توجه به نیاز جامعه، به صورت دوره‌ای وارد عمل می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: باید در این زمینه به حضور جوانان و علاقه‌مندی آنان به چنین فعالیت‌هایی توجه ویژه نشان داد و با آموزش‌های لازم و توانمند کردن آنان، زمینه مداخله جوانان را در چنین فعالیت‌هایی فراهم کرد.

ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر در خوزستان و منطقه

خدادادی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در خوزستان که از تنوع قومی برخوردار است، می‌تواند به عنوان یک نهاد بی‌طرف نقش موثری در کاهش تعارضات قومی ایفا کند و در کاهش تفاهمات قومی مثمر ثمر باشد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر خوزستان می‌تواند در رفع مشکلات درمانی و آموزشی و امدادرسانی کشورهای جنگ‌زده‌ای چون عراق و سوریه نقش داشته و در ابعاد بین‌المللی با توجه به وضعیت جغرافیایی که از آن برخوردار است، تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: در همجواری استان ما، کشور عراق از تلاطم‌های ناشی از مسایل سیاسی و قبیله‌ای رنج می‌برد و فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر می‌تواند نقش موثری در کاهش این گونه ناملایمات داشته باشد.

اهداف تشکیل خانه‌های هلال

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وقایع و برنامه‌های سال جاری جمعیت هلال احمر خوزستان، تشکیل خانه‌های هلال در مناطق روستایی سیل‌زده است؛ در سیل اخیر که در استان رخ داد، جمعیت هلال احمر شاهد خلایی در جمعیت هدف مورد نظرش بود.

خدادادی گفت: در آن شرایط، حلقه‌ای ارتباطی بین مجموعه‌های تحت تاثیر ناملایمات جوی وجود نداشت و جمعیت هلال احمر نیز به تبع آن، پایگاهی در آن مناطق نداشت.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب شد که جمعیت هلال احمر از افرادی جهت کمک‌رسانی بهره ببرد که اطلاع و شناخت دقیقی نسبت به مناطق مورد نظر نداشتند که این خود زمینه‌ساز بروز مشکل در زمینه امدادرسانی از جمله عدم رعایت عدالت در توزیع اقلام امدادی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: جمعیت هلال احمر در سیل اخیر در راستای شناخت افرادی که نیازمند واقعی بودند، دچار مشکل شده بود و گاه افرادی از امدادرسانی برخوردار می‌شدند که نیازمند واقعی نبودند و این امر، موجب ایجاد نارضایتی بین سیل‌زدگان شده بود.

سیل خوزستان تلفات جانی نداشت

وی با اشاره به آمادگی جمعیت هلال احمر در سیل اخیر در خوزستان گفت: جمعیت هلال احمر خوزستان در پی پیش‌بینی وقوع سیل در روز چهارشنبه در جلسه ستاد بحران به تمامی مراکز جمعیت هلال احمر در استان وضعیت نارنجی را اعلام کرد. روز پنجشنبه نیز به بازدید مناطق سیل‌زده رفتیم و اطلاع‌رسانی و کمک‌رسانی لازم را اعمال کردیم که این موجب شد که در سیل اخیر هیچ‌گونه تلفات انسانی نداشته باشیم.

خدادادی با اشاره به عدم توجه برخی سیل‌زدگان به اطلاع‌رسانی‌های جمعیت هلال احمر در زمینه بروز وضعیت بحرانی گفت: در برخی مناطق سیل‌زده مانند دزفول، برخی روستاییان به اطلاع‌رسانی‌ها بی‌توجه بودند که این خود موجب تلفات دامی برخی دامداران در این مناطق شد.

دلایل وقوع سیل و افزایش خسارات

وی توضیح داد: در سال‌های متمادی در استان خوزستان سدهایی ساخته شده و در این رابطه، اصول و قواعد طبیعت نادیده گرفته شده‌اند و اکنون پس از گذشت چند سال، با بروز حوادثی مانند سیل از همین ناحیه دچار آسیب می‌شویم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: سیل‌بندهایی که در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شده بود نیز به مرور زمان نحیف شده بودند که این شرایط موجب افزایش خسارات وارده به سیل‌زدگان شده بود و اگر پیشگیری‌هایی در این زمینه صورت می‌گرفت و آموزش هایی با توجه به تجربه سیل‌های گذشته به مردم داده می‌شد، میزان خسارات کاهش می‌یافت.

وی اظهار کرد: امید است با قولی که دولت به سیل‌زدگان داده، بررسی‌های لازم جهت پرداخت جبران خسارات انجام شود.

امدادرسانی به 2900 خانوار در سیل خوزستان

خدادادی گفت: در سیل خوزستان در مجموع به 34 روستا در منطقه شرق رودخانه دز واقع در شعیبیه شوشتر،12 روستا واقع در دزفول و 24 روستا در منطقه آهودشت شوش بیشترین امدادرسانی‌ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس در مجموع به 2900 خانوار و 15 هزار نفر در سیل اخیر امدادرسانی شد و تاکنون نیز جمعیت هلال احمر خوزستان کمک‌های داوطلبانه خیرین را به برخی مناطق سیل‌زده مانند شوش هدایت می‌کند.

توانمندی هلال احمر محدود است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: توانمندی ما در مقابل حوادث طبیعی محدود است و چنانچه درصد آسیب‌رسانی و شدت حوادث بالا باشد، جمعیت هلال احمر از کمک‌های استان‌های معین، مرکز و بین‌المللی بهره می‌برد. در سیل اخیر نیز 2 بالگرد از استان فارس در خواست شد.

وی افزود: با این وجود، به دلیل این‌که عمق آب در برخی مناطق سیل‌زده تا 5 متر بالا آمده بود، به قایق‌های ویژه‌ای جهت امدادرسانی نیاز بود که در اختیار نداشتیم؛ با این وجود با اجاره قایق‌ها از برخی نهادها و حتی از بخش‌های خصوصی توانستیم به کمک‌رسانی ادامه دهیم.

انتظارات بی‌حد از جمعیت هلال احمر

خدادادی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه امدادرسانی بیان کرد: عدم تبیین وظایف جمعیت هلال احمر و بی‌اطلاعی مردم و مسئولان از این وظایف، خود به مشکلی برای هلال احمر تبدیل شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: گاه برخی افراد انتظارات بی‌حد و حصری از جمعیت هلال احمر دارند در حالی که وظایف جمعیت هلال احمر در بحران‌ها، حول محور جست‌وجو و نجات، امداد و ایجاد اردوگاه‌های اضطراری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها