خبرهای داغ:
رئیس سازمان آب و برق خوزستان:

۱۰۰ درصد روستاهای سیل‌زده در حریم قانونی و حد بستر رودخانه بودند

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۱۰۰ درصد روستاهایی که گرفتار سیلاب شدند در حریم قانونی و حد بستر رودخانه بودند.
کد خبر: ۸۶۷۰۸۵۸
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرنگار بسیج شمسایی شامگاه سه شنبه در کارگروه آب، خاک و کشاورزی در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: با اطلاعات ماهواره ای دقیق می توانیم از سیل اخیر تحلیل دقیقی ارائه دهیم تا ببینیم در آینده باید چه کنیم. همچنین یک بررسی در پایین دست سد دز انجام دادیم که ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: ۱۰۰ درصد روستاهایی که گرفتار سیلاب شدند در حریم قانونی و بستر رودخانه بودند و در بحث کشاورزی اراضی که آب گرفته شدند هم در حریم قانونی و حد بستر رودخانه بودند.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در پایین دست سد دز ۱۲ هزار و ۱۵۹ هکتار اراضی کشاورری زیر آب رفت و تنها هفت درصد اراضی کشاورزی بیرون از حریم رودخانه و حد بستر آن قرار دارند.

شمسایی ادامه داد: باید برای  آینده فکری کنیم و حریم و بستر رودخاته باید تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: درباره گسترش سیل در رودخانه های خوزستان از سال ۱۳۷۰ تا کنون مطالعات کافی وجود دارد و این مطالعات چندین بار به روز شده و علاوه بر آن خودمان هم مطالعات بسیار جامع و کاملی در زمینه های مختلف با همکاری مشاور انگلبسی و ایرانی در ۱۲ سال پیش داشتیم.

رئیس سازمات اب و برق خوزستان با بیان اینکه سیلی که آمد با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله بود، اضافه کرد: مشکل این است که بسیاری از روستاها و اراضی کشاورزی در حریم قانونی و حد بستر رودخانه هستند.

شمسایی یادآور شد: یکی از دلایل رهاسازی سیل و نرسیدن آب به اهواز وجود تالاب ها در پایین دست سد دز است و هر سیلی در کارون رخ دهد همان عدد را در اهواز خواهیم داشت.

وی بیان کرد: حداکثر آبی که از اهواز می تواند رد شود دو هزار و ۷۰۰ متر مکعب است و در سیلاب سال ۷۴ به میزان ۷۶ هزار و ۸۵۰ متر مکعب  آب را از کارون رد کردیم و در اهواز هیچ مشکلی پیش نیامد .

ارسال نظرات
پر بیننده ها