در پی بیانات رهبری درباره تمدن اسلامی؛

عدم خودباوری مسئولین در ارائه الگوهای اسلامی، مردم را دچار تضاد می‌کند

سرمربی حلقه صالحین بسیج جامعه پزشکی اصفهان، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: تمدن اسلامی تمدنی است که انسان را در تمام جهات به جایگاه خلیفه اللهی برساند اما علی‌رغم آرمان‌ها و نیت‌های انقلابی مدیران، سازوکارهای موجود برای خروجی که رهبر معظم انقلاب مدنظر دارند، بازچینش نشده است.
کد خبر: ۸۶۶۶۳۴۰
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، یاسر رضایی، تئوریسین و سرمربی حلقه صالحین بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان در گفت‌وگویی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مراحل پنجگانه‌ تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت را تبیین کردند و بار دیگر تاکید داشتند که مرحله‌ی اول در این فرآیند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی (ره) نیز ایجاد نظام بر اساس نگرش ناب شیعی در باب حکومت ولایی بوده است.


وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، هدف انقلاب اسلامی را «تحقق تمدن اسلامی» خواندند، ادامه داد: وقتی صحبت از تمدن به میان می‌آید در واقع درباره آخرین قسمت‌های یک چرخه، اندیشه، فکر و یا ارزشی صحبت می‌کنیم که انسان‌ها براساس آن ارزش حرکت کرده و ارزش را تبدیل به دانش و در ادامه تبدیل به یک فرآیند می‌کنند و براساس آن فرآیند، نظام و دستگاه عظیمی را ترتیب می‌دهند؛ بنابراین براساس ارزش‌های اولیه که ممکن است منفعت گرایی یا ارزش گرایی، خدامحوری و یا نفس محوری بوده باشد، دستگاه‌های و می توان گفت که علوم مهندسی ابزار لازم جهت برپایی این نظام را در اختیار ما قرار می دهد حال یک سوال رابطه علوم مهندسی و مبانی انقلاب اسلامی چیست؟ برای پاسخ به این سوال ما نیاز به بازچینش علوم بر اساس آرمانهای امام و نگرش ناب شیعی که منجر به زمینه سازی امر فرج می شود داریم. حاصل می‌شوند.


رضایی، با بیان اینکه تمدن اسلامی، تمدنی است که همه ظرفیت‌های فردی، اجتماعی، نهادی و حکومتی را در راستای تعالی انسان قرار بدهد و مصداق کامل "ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون" باشد، گفت: تمدن اسلامی تمدنی است که انسان را در تمام جهات به جایگاه خلیفه اللهی برساند.


این تئوریسین افزود: برای تحقق این تمدن و عملی شدن آنچه مقام معظم رهبری در بیانات خود اشاره داشتند، قطعاً تمام ظرفیت‌های اجتماعی، نهادها، سازمان‌ها و حتی مجامع مردم پایه بایستی حول یک محوراساسی تشکیل شوند که آن محور، انقلاب اسلامی است؛ یعنی باید نوعی دگرگونی در شالوده اجتماع اتفاق بیافتد که  به جای استفاده از بی برنامه از علوم غربی این تحول مبتنی بر جوشش درونی عناصر اصلی شناختی انقلاب اسلامی باشد و اصول حاکم بر نظام اسلامی در واقع تجلی این عناصر در خارج باشد. تا در میان انتظارات حقیقی مردم و کارکرد نظامات اجتماعی یک همنوایی و سازگاری در افتد وگرنه نتیجه نظامهای غربی مبتنی بر نگرش منفعت محوری  منفعت بری است نه خدمتگزاری و این موجب می شود که در خروجی های سازمانی اشکالاتی به چشم بخورد که نمی توان آن را نتیجه صرف بی اخلاقی مسوولین دانست بلکه گاهی تربیت ناشی از سیستم بی اخلاقی یک مسوول می شود.


وی تحقق تمدن اسلامی که منظور رهبری است را منوط به طی فرآیندی دانست که از ابتدا ارزش‌ها و ملاک‌های اسلامی در همه ابعاد رعایت شده و عناصر اصلی جامعه اسلامی شناخته شود و براساس آنها شروع به تولید دانش کرد.


رضایی، با بیان اینکه متاسفانه وقتی وارد فضای واقعی جامعه و کشور می‌شویم می‌بینیم در هر علمی، آنچه تئوریسین‌های غربی ارائه می‌دهند، بدون سنجش رابطه آن با اصول و عناصر اصلی انقلاب عملی می‌شود، افزود: در نتیجه مبانی غلط و ناکارآمدیِ الگوهای توسعه‌ی جهانی و ضرورت ارائه‌ی الگوی جدید اسلامی – ایرانی، «کار جهادی و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه»، «برخورداری از قوت علمی» و «گفتمان‌سازی» که در بیانات رهبری شنیده می‌شود بیشتر به چشم می‌خورد.


سرمربی حلقه صالحین بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان، گفت: گرچه مجموعه‌ها و نظام‌هایی که در داخل کشور جریان دارد کمی به سمت الگوهای غربی منحرف شده وعلی‌رغم آرمان‌ها و نیت‌های انقلابی مدیران، اما سازوکارهای موجود، برای خروجی که رهبر معظم انقلاب مدنظر دارد، مورد بررسی و بازچینش و در برخی موارد طراحی جدید قرار نگرفته است.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب «تشکیل دولت اسلامی» را به معنای تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی خواندند؛ لذا برای این منظور، باید از مبانی و اصول دینی حرکت کرده و براساس مبانی اسلامی به نحو جوششی نیازهای چنین دولتی را به دست آوریم؛ مقام معظم رهبری فرآیندها و گام‌هایی را جهت تحقق این کار بیان کردند که از سقوط رژیم شاهنشفاهی گذشته شروع می‌شود و تا زمینه‌سازی امر فرج پیش می‌رود و این چشم انداز بلندمدت در ۵ مرحله بیان شده است.


رضایی، گفت: ما نظامی داریم که با فطرت سازگار است و این فطرت در جنس مخلوقات به نحوی وجود دارد؛ نظامی که با فطرت هماهنگ باشد با تمام لایه‌ها و مدل‌های مخلوق سازگاری خواهد داشت درصورتی‌که در مدل‌های غربی با یک نظام و تمدنی روبه رو می‌شویم که اصول و قوائد آن بر منفعت‌خواهی و لذت‌گرایی و صرفا بر زندگی دنیوی بنا نهاده شده است.


این تئوریسین افزود: نتیجه مدل‌های غربی، افزایش خشونت‌ها، خودکشی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری‌های روحی و روانی است؛ در واقع، نظام‌هایی که نتیجه دانش منفعت‌گرا و انسان‌محور و تجربه‌های غربی بوده است چیزی نداشته که بتواند جوابگوی زوایای محتوایی و معناگرایی انسان باشد.


وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در بیان تشکیل یک حکومت اسلامی به منابع عقلی، استدلالی و مبانی وحیانی که از کلمات معصومین به ما رسیده است، استناد می‌کند؛ چنین حکومتی توانایی دارد که فطرت‌های تشنه جهانی را براساس قائده فطری و سازگار با فطرت‌شان آرامش ببخشد؛ بزرگترین دغدغه‌های انسانی این است که چگونه به آرامش و ثبات درونی مداوم برسیم درحالی‌که آنچه غرب به ما عرضه می‌دارد، خلاف این است.


رضایی، افزود: مدلی که انقلاب اسلامی عرضه می‌کند انسان را به سوی خداوند می‌برد و در این حالت فرد را به جاودانگی می‌رساند، لذا ما باید یک تمدن کامل که حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد را ارائه دهیم؛ تمدنی که ایرانی- اسلامی باشد، با توجه به معنا محور بودن آن، در حالی‌که زاویه عقلانیت و عدالت به صورت کامل لحاظ شود، می‌تواند جوابگوی عالم بشریت باشد.


تنها قسمت کوچکی از انقلاب اسلامی را به دنیا نشان داده‌ایم

سرمربی حلقه صالحین بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان، به نکته استفاده از تکنیک‌هایی که در دنیا وجود دارد، اشاره کرد تا بتوان بر سیطره رسانه‌های غربی کنترل داشت و ادامه داد: در زمینه ارتباط شناسی، شبکه‌سازی و جریان‌دهی، اگر بخش محتوایی تدارک دیده شود، قطعا اندیشه‌های ایرانی اسلامی در دنیا فراگیر می‌شود؛ ما تنها توانسته‌ایم قسمت کوچکی از انقلاب اسلامی را به دنیا نشان دهیم و درعین حال شاهد این واقعیت هستیم که متفکرانی از اروپا، آمریکا و آفریقا گرایش‌های بسیاری نشان داده‌اند؛ از آنجایی که جریان فکری در الگوی انقلاب اسلامی ایرانی با فطرت سازگار بوده مانند جریان آبی است که انسان را به دریای اسلام می‌رساند.


مسئولین به خودباوری نرسیده‌اند

وی گفت: باور اینکه ما مبتنی بر داشته‌های دینی و بومی خود می‌توانیم یک نظام و تمدنی را پایه‌ریزی کنیم بسیار مهم است؛ متاسفانه مسئولین حرف‌هایی را می‌زنند که خود باور ندارند و نتیجه این می‌ِشود که مردم تضاد بین رفتار و عمل را می‌بینند؛ برخی از آقایان علم و دانش را تنها در آنچه که برگرفته از غرب است معنا می‌کنند و نمی‌خواهند بر اساس اصول و سیاست‌های اسلام و انقلاب اسلامی رفتار کنند در صورتی‌که به فرموده مقام معظم رهبری، باید با استفاده از دستگاه‌ها و امکانات، به‌نحوی گفتمان‌سازی شود که الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی، به گفتمانی حاکم بر ذهن‌ها و دل‌های جوانان یعنی نسل آینده‌ی مدیران کشور تبدیل شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار