خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام ذوالنوری:

هزینه کردن در راه فرهنگ سرمایه‌گذاری است

نماینده منتخب مردم قم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مصرف بودجه برای امور فرهنگی را سرمایه‌گذاری در راستای ریشه‌کنی معضلات اجتماعی دانست.
کد خبر: ۸۶۴۸۱۹۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری دوشنبه شب در همایش گرامیداشت بیست و سومین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که در سالن همایش‌های حوزه علمیه خواهران برگزار شد گفت: عملکرد و خروجی هر حکومتی بر پایه فرهنگ آن حکومت است و در واقع نظام فکری یک حکومت سبب تعیین سیاست‌های اصلی آن می‌شود.

وی افزود: نظام اعتقادی ما مبتنی بر حاکمیت دینی است اما توجهی که تاکنون به توسعه فرهنگ دینی در کشور شده در تراز جمهوری اسلامی نیست.

نماینده منتخب مردم قم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی عملکرد فرهنگی برخی مسئولان را سکولاریستی توصیف کرد و گفت: غرب، دین را رابطه انسان با خدا می‌داند و اجازه ظهور آن در اجتماع را نمی‌دهد و اگر دقت کنیم می‌بینیم که ما نیز در کشور با فرهنگ یک برخورد سکولاریستی کردیم و حمایت لازم را از آن نکردیم.

وی تاکید کرد: این سخن که دولت نباید در امور دینی دخالت کند چون سبب ایجاد یک دین دولتی می‌‌شود سخن نادرستی است چون دولت‌ها در نظام اسلامی موظف به هدایت مردم هستند.

ذوالنوری با اشاره به لزوم تاثیرگذاری برنامه‌های دینی در سبک زندگی ابراز کرد: قرآن می‌فرماید حاکمان صالح، نماز را در جامعه برپا می‌کنند و در آیه‌ای دیگر تاثیر نماز را بازداری افراد از منکرات می‌داند که این به معنای لزوم تاثیرگذاری برنامه‌های دینی اجرا شده توسط دولت در سبک زندگی مردم است.

وی با اشاره به دیدگاه‌‌های مختلف در زمینه ورود دولت به عرصه فرهنگ ابراز کرد: برخی بر این باورند که دولت باید به کلی فرهنگ را رها کند و آن را به دست مردم بسپارند و برخی می‌گویند تمام فعالیت‌های فرهنگی مردم باید طبق دستورات دولت پیش برود. ما هر دوی این دیدگاه‌ها را نادرست می‌دانیم و بر اساس سخنان مقام معظم رهبری معتقدیم فرهنگ همچون باغی است که دولت به عنوان باغبان آن باید از آفت‌زده شدنش جلوگیری کند و زمینه شکوفایی هرچه بهتر آن را فراهم کند.

نماینده منتخب مردم قم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم وحدت کلمه در زمینه مدیریت امور فرهنگی اظهار کرد: اختلاف‌نظرها در زمینه مدیریت امور فرهنگی این برنامه‌ها را دچار فراز و نشیب می‌کند چون هر مدیری بر اساس نظر خودش عمل می‌کند و کاری به عملکرد مدیران پیش از خود ندارد.

وی اصلاح فرهنگ را مایه اصلاح جامعه دانست و گفت: اگر مسائل فرهنگی به درستی تبیین و ترویج شوند شاهد کاهش مشکلات اجتماعی خواهیم شد بنا‌بر‌این سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ ما را از سرمایه‌گذاری در بسیاری از جاها بی‌نیاز می‌کند.

ذوالنوری با اشاره به آمار طلاق در تهران تصریح کرد: بر اساس گزارش دادگستری آمار طلاق در تهران به 38 درصد رسیده که این به دلیل اختلافات فرهنگی و عدم توانایی زوجین در سازگاری با همدیگر است.

نماینده منتخب مردم قم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روحیات فرهنگی مدیران را عاملی موثر در پایداری آنها در برابر مشکلاتی همچون تحریم دانست و گفت: اگر مسائل مختلف کشور را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم در بخش‌هایی که مورد تحریم قرار گرفته بودیم، عملکردمان دنیا را متحیر کرده و در قسمت‌هایی که تحریم نبودیم دچار ضعف و پس‌رفت شدیم که این امر به دلیل روحیات فرهنگی مدیران است.

وی فرهنگ را عامل پیروزی کشور در جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت: رمز موفقیت ما در دوران دفاع مقدس عوامل فرهنگی بود چون از نظر تسلیحاتی دچار عقب‌ماندگی‌های فراوانی نسبت به دشمن بودیم بنابراین اگر بخواهیم در این زمان از پس مشکلات کشور برآییم باید به فکر تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی باشیم.

ذوالنوری اذعان کرد: بودجه‌ای که در زمینه امور فرهنگی مصرف می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چون سبب جلوگیری از مشکلات و درگیری‌های اجتماعی چه در سطح خانوادگی و چه در سطح جامعه می‌شود بنابراین دولت‌ها باید نگاه خود نسبت به این امر را اصلاح کنند.
ارسال نظرات