در یک تحقیق مشخص شد

مدیران بلایا باید پاسخ و بازیابی بحران را، همزمان مدیریت کنند

استاد تمام دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گفت: محققین عقیده دارند که مدیران بلایا باید پاسخ و بازیابی را همزمان با هم و در یک زمان شروع و مدیریت کنند.
کد خبر: ۸۶۴۴۸۳۰
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
به گزارش سرویس جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر حمیدرضا خرم خورشید، به همراه محمد حیدری، مقاله‌ای را با عنوان «بازیابی بلند مدت در بلایا» منتشر کرده‌اند. 
خرم خورشید، در این مقاله نوشته است؛ بلایا هیچ‌گاه خوشایند افراد جامعه نبوده، اما می‌تواند تبدیل به فرصتی جهت بازسازی اصولی و مقاوم‌تر شود؛ بازیابی دوره‌ای از چرخه مدیریت بلایا است که به دنبال پاسخ اولیه به بلایا شروع و تا برگشت به وضعیت طبیعی و عادی جامعه ادامه می‌یابد. 
خرم خورشید ادامه می‌دهد: بازیابی فقط بازسازی و ترمیم ساختار‌ها و سیستم‌ها نیست بلکه بازیابی باید به گونه‌ای اجرا شود که افراد و خانواده‌ها بتوانند از دست رفته‌های خود را جبران کنند و از نظر فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و روحی روانی به وضعیت پایدار رسیده و در یک کلام رفاه و راحتی را احساس کنند. 
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران درباره یافته‌های این تحقیق به خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: به طور کلی فاز بازیابی بلایا شامل دو فاز کوتاه مدت و بلند مدت است؛ فاز بازیابی کوتاه مدت بسیاری از برنامه‌های اورژانسی و امدادی، بازسازی زیرساخت و پشتیبانی سیستم‌های حیاتی را شامل می‌شود، همچنین شناسایی منابع محلی جهت اجرای برنامه‌های بلند شروع و برنامه ریزی جهت ساخت مسکن‌های دائمی انجام می‌شود. 
خرم خورشید، ادامه داد: در فاز بازیابی بلند مدت معمولاً انتقال بین جامعه محلی و سازمان‌های ملی رخ می‌دهد و فعالیت‌هایی همچون تعمیر، بازسازی یا جابجایی خانه‌ها، در این مرحله نیز ادامه می‌یابد؛ از سرگیری روال عادی زندگی افراد جامعه و بازگرداندن سلامتی و عملکرد جامعه به صورت پایدار و همیشگی از مشخصات اصلی فاز بلند مدت بازیابی موفق محسوب می‌شود. 
این استاد دانشگاه درباره نتیجه گیری این مقاله تصریح کرد: محققین عقیده دارند که مدیران بلایا باید پاسخ و بازیابی را همزمان باهم و در یک زمان شروع و مدیریت کنند و هرگز حدفاصلی بین دو فاز مشخص نبوده است به این دلیل که هر برنامه بلند مدت بازیابی با توجه به شرایط اجتماعی که دارد، آسیب‌های دایمی و مسایل مربوطه به آن و چشم اندازی که برای پس از بلایا در نظر گرفته شده شکل می‌گیرد. 
لازم به ذکر است این مقاله در هفتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا که در دی ماه سال جاری به همت بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، به مدعوین این کنگره ارائه شد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار