خبرهای داغ:
معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان:

تلفات انرژی برق استان همدان به 11.5 درصد رسید

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: تلفات انرژی استان در پایان سال گذشته 14.7 درصد بوده که با همت کارکنان تاکنون این میزان به 11.5 در سال جاری رسیده است.
کد خبر: ۸۶۴۱۹۰۲
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدمهدی شهیدی امروز در سمینار آمورزشی مدیریت مصرف انرژی در بخش صنعت اظهار داشت: مشترکین برق همدان تا پایان سال گذشته 662 هزار بود که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده هر ساله 20 تا 25 هزار مشترک به این تعداد اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال به علت محدودیت‌های ساخت و ساز در استان رشد چندانی نداشته است، گفت: یکی از منابع درآمدی شرکت از فروش انشعاب است که درآمد حاصل از آن به عنوان سرمایه شرکت در بخش‌های مانند اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌ها و ... هزینه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: در بخش جاری نیز درآمد شرکت از محل فروش انرژی است که حق السهم شرکت حدود 30 درصد از وصولی‌‌هایی است که به خزانه واریز می‌شود که خدمات پس از فروش و بخش تعمیر و نگهداری شبکه‌ها از این محل تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: تا پایان سال گذشته 17.5 هزار کیلومتر طول شبکه‌های توزیع استان بوده که نگهداری این میزان شبکه برای شرکت نیاز به هزینه‌کرد و نیروی پرسنلی دارد.

شهیدی با اشاره به وجود 260 دستگاه فیدرهای 20 کیلوولت و 15 هزار دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 2 هزار و 120 مگاولت آمپر بیان داشت: در سال جاری پیک بار استان در تیر ماه به 645 مگاوات رسید که حدود یک سوم ظرفیت‌ ایجاد شده در استان است.

وی یادآور شد: تلفات انرژی استان نیز در پایان سال گذشته 14.7 درصد بوده که با همت کارکنان تاکنون این میزان به 11.5 در سال جاری رسیده و رسیدن به شاخص تعیین شده وزارت نیرو می‌طلبد تا 39 شرکت توزیع کشور همت خود را دوچندان کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به وجود 6 هزار و 350 حلقه چاه کشاورزی تا پایان سال 93 ابراز داشت: عمده مصرف برق در بخش کشاورزی 43 درصد است.

وی با بیان اینکه در بخش صنعتی شاخص خوبی نداریم، افزود: با توجه به میانگین 25 درصدی مصرف برق در بخش صنعت کشور، میانگین مصرف استان در بخش توزیع 10 درصد است که با توجه به این امر باید در بخش صنعت بیشتر جدیت کنیم تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها بخش صنعتی بیشتر شکوفا شود.

شهیدی با اشاره به مصرف برق در بخش غیر مولد عنوان کرد: بیشترین مصرف برق با 34 درصد در بخش خانگی است و بخش عمومی 8 درصد و سایر مصارف 5 درصد از مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به مشقات و مشکلات بخش تولید گفت: در صورتی که وجود سرمایه‌گذار در بخش تولید مهمترن موضوع زمان‌بر بودن آن است چراکه برای احداث نیروگاه با وجود فراهم بودن تمام شرایط پنج سال زمان نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: پیک بار کشور در سال جاری به 51 هزار مگاوات رسید یعنی رکوردی که قابل پیش‌بینی بود بنابراین مقرر شد که بخش توزیع 3 هزار مگاوات با فعالیت‌هایی که در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی انجام می‌شود این میزان را مدیریت کند.

وی با تأکید بر ادامه برنامه‌های مدیریت مصرف در سال آینده تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که سال آینده نیز 3 هزار مگاوات کسری انرژی داشته باشیم که این امر نیازمند انجام اقدامات جدی‌تری و مدیریت مصرف است.

شهیدی با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزارت نیرو استفاده از انرژی‌های نو است، اظهار کرد: در این راستا ترسیم شده که یک هزار و 200 مگاوات در بخش نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: از برنامه‌های اجرایی برق منطقه‌ای باختر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نو به میزان 600 مگاوات است که سهم سه استان مرکزی، همدان و لرستان هر کدام به طور میانگین 200 مگاوات است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: استان همدان با ورود دو سرمایه‌گذار در این زمینه پیشگام بوده و مرحله تملک زمین در حال اقدام است و قرارداد احداث دو نیروگاه هفت مگاواتی با شرکت آلمانی منعقد شده است.

وی اضافه کرد: مشکل و محدودیت نیروگاه خورشیدی بحث زمین است چراکه به ازای هر مگاوات 1.5 هکتار زمین نیاز است و احداث یک نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی حدود 10 هکتار زمین نیاز دارد.

شهیدی با اشاره به قیمت برق اظهار داشت: قیمت هر کیلووات ساعت با محاسبه قیمت سوخت 150 تومان تمام می‌شود در حالی که میانگین قیمت پرداختی مشترکین استان 50 تومان است و در قراردادی که با سرمایه‌گذار منعقد می‌شود هر کیلووات ساعت 520 تا 670 تومان توسط شرکت خریداری می‌شود به عبارتی 10 برابر هزینه برقی که می‌فروشیم از سرمایه‌گذار احداث نیروگاه خریداری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به عمده اهداف مدیریت مصرف گفت: فراهم آوردن زمینه مناسب برای استفاده منطقی از انرژی، افزایش بازدهی تأسیسات صنعتی مانند خازن‌گذاری، ارائه روش‌های بهینه‌سازی و تشویق به استفاده از سیستم‌ها و فرآیندهایی با کارایی بالاتر از مهمترین اهداف مدیریت مصرف برق است.

وی با بیان اینکه نامناسبت‌ترین استفاده از انرژی، تبدیل آن به گرما و حرارت است، ادامه داد: به طور قطع این اهداف در منافع ملی، منافع مشترکین و منافع صنعت برق تأثیرگذار بوده و این سه حلقه با اهداف مدیریت مصرف ارتباط مستقیم دارند.

شهیدی با اشاره به منافع ملی اهداف مدیریت مصرف افزود: کاهش آلودگی زیست محیطی، صرفه‌جویی در منابع و جلب رضایت مشترکین از جمله این منافع است.

وی یادآور شد: کاهش هزینه‌ها، ارتقاء کیفیت سرویس و خدمات دریافتی و ارتقاء کیفیت نگهداری تجهیزات نیز از جمله منافع مشترکین و کاهش هزینه‌های تولید، بهبود بهره‌برداری و راندمان، کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و بهبود خدمات‌رسانی از منافع صنعت برق است که با توجه به اهداف مدیریت مصرف تحقق می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات