مشاور دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

نوع بازی در کودکی شخصیت بزرگسالی را شکل می‌دهد

کارشناس‌ارشد روانشناسی بالینی گفت: بازی به انتخاب کودک و به دور از اجبار بزرگسالان است، به همین دلیل فرصتی برای بیان احساسات و استعدادهای ذاتی او به حساب می‌آید که نوع آن در شکل‌گیری شخصیتی کودک در ابعاد اجتماعی، عاطفی و ذهنی بسیار موثر خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۲۵۴۵۲
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی رحمانی، درباره نقش بازی در رشد شخصیتی کودک گفت: باید به رشد شخصیت کودک در ابعاد اجتماعی، عاطفی و ذهنی توجه ویژه‌ای شود، در حقیقت پرورش امروز شخصیت کودک به منزله نهادن پایه‌های اصلی شخصیت او در آینده است و در این بین بازی یکی از موثرترین و پرمعناترین راه‌های تربیتی برای پرورش شخصیت کودک است.

این متخصص روانشناسی با اشاره به مولفه‌های موثر در تعیین نوع بازی کودک اذعان داشت: نوع بازی کودک علاوه بر این‌که تابع فرهنگ خانوادگی کودک است، به عواملی نظیر وضعیت جسمانی و جنسی کودک هم وابسته است.

رحمانی، در پاسخ به چگونگی تأثیر بازی در رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی کودک گفت: درباره رشد اجتماعی کودکی که در بازی از عنصر همانندسازی با بزرگسال استفاده کرده و نقش بزرگسالان را در بازی خود تکرار می‌کند، درحقیقت برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی آینده در حال تمرین است.

وی افزود: بازی بهترین فرصت را برای پرورش ذهن، شخصیت و رفتار کودک ایجاد می‌کند.

بازی فرصتی برای کسب مهارت ذهنی و جسمی
این متخصص روانشناسی با اشاره به تأثیر نوع بازی در رشد جسمی کودک تصریح کرد: بازی باید به گونه‌ای هدفمند انتخاب و به کودک آموزش داده شود که در نتیجه آن هماهنگی بین اعضا و جوارح مختلف بدنش ایجاد شود و مهارت ذهنی، جسمی کسب کند.

وی در ادامه افزود: کودک در حین بازی احساساتی نظیر ترس، شادی، غم یا برتری‌جویی را بروز می‌دهد که در رشد عاطفی کودکی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

رحمانی، در ادامه گفت: کودک با توجه به ویژگی‌های محل زندگی و محدودیت‌هایش و بنا بر توان جسمی و بهره هوشی خود بازی را انتخاب می‌کند.

این متخصص روانشناسی درباره بازی تقلیدی کودکان عنوان کرد: در سنین یک تا سه سالگی بیشتر بازی کودکان جنبه تقلیدی دارد، به این صورت که آداب معاشرت، نوع غذا خوردن، نوع لباس پوشیدن بزرگسالان را در بازی‌های خود تقلید و تکرار می‌کند.

رحمانی، با اشاره به اینکه بعضی از بازی‌های کودک در دسته نمادی قرار می‌گیرند، اذعان داشت: در این نوع از بازی‌ها که نقطه اوج آن در سن هشت سالگی است، به عنوان مثال کودک با وسیله‌ای شبیه‌ به فرمان ماشین در خانه شروع به رانندگی می‌کند.

بازی کودک به معنای بیان احساسات و استعدادهای کودک است
وی در ادامه گفت: بازی تخیلی بیشتر مختص کودکان بزرگ‌تر است که با استفاده از قدرت ذهن خیال‌پردازی کرده و با بازسازی فضای بازی را در ذهن خلاق خود شروع به بازی می‌کنند.

رحمانی، در پایان خاطرنشان کرد: روانشناسان معتقدند که کودک از طریق بازی احساسات و استعدادهای خود را بیان می‌کند و با توجه به اینکه به اختیار خود به بازی مبادرت می‌ورزد به رشد شخصیتی و جسمی خوبی دست می‌یابد.
ارسال نظرات