در گفت‌و‌گو با یک کارشناس اعتیاد مطرح شد:

جستجوگری و کنجکاوی یکی از دلایل مهم اعتیاد در جوانان است

یک کارشناس اعتیاد گفت: روحیه جستجوگری جوانان باعث شده است که در مبحث اعتیاد کنجکاوی زیادی از سوی آنان به وجود بیاید و سالانه حجم بسیار زیادی از جوانان به این پدیده شوم روی می‌آورند که این آمار در دختران هم وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۰۶۵۷۱
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی دشتی، جستجوگری و کنجکاوی را یکی از دلایل شایع اعتیاد در جوانان دانست و اظهار کرد: روحیه جستجوگری جوانان باعث شده است که در مبحث اعتیاد کنجکاوی زیادی از سوی آنان به وجود بیاید و سالانه حجم بسیار زیادی از جوانان به این پدیده شوم روی می‌آورند که این آمار در دختران هم وجود دارد.

وی ادامه داد: درصد بسیار بالایی از جوانان بعد از اعتیاد خود اظهار پشیمانی می‌کنند اما با دشواری‌هایی برای ترک اعتیاد مواجه می‌شوند که آنها را افسرده و از خانه فراری می‌شوند.

دشتی، آمار افسردگی و فرار از خانه در بین جوانان معتاد به خصوص زنان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: حجم بالایی از جوانان معتاد به خصوص زنان و دختران به دلیل نارضایتی خانواده و فرار از مشکلات اقدام به فرار کرده و کارتن خواب می‌شوند، که متاسفانه به تن فروشی مجبور می‌شوند و در پی آن بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند؛ امروزه متاسفانه شاهد تن فروشی‌های بسیاری از سوی دختران و زنان معتاد هستیم که ریسک افسردگی و مبتلا شدن به بیماری ایدز در آنان را دو چندان کرده است.

این کارشناس اعتیاد تصریح کرد: خانواده نقش بسزایی در پیشگیری از این معضل اجتماعی در جامعه را به عهده دارد؛ کم توجهی و عدم نظارت خانواده و والدین و فقدان عامل بازدارنده از مهمترین عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر است، خانواده از هم گسیخته خانواده‌ای است که کانون خانواده نزاع و درگیری والدین است و در این مواقع فرزندان قربانیان اصلی آن هستند و اگر پیش زمینه‌ای برای مصرف یا بزهکاری داشته باشند برای رها شدن از این فشارهای روانی روی به مصرف مواد می‌آورند.

بهترین راهکار برای رهایی از مواد، مراجعه به مشاور است
این آسیب شناس اجتماعی، مشاوره را راهکاری مناسب برای رهایی از مواد مخدر دانست و گفت: بهترین راهکار برای رهایی از مواد، مراجعه به مشاور برای پیشگیری یا درمان اعتیاد است؛ معمولاً جوانان رابطه بهتری با مشاور دارند و سعی می‌کنند برخی حقایق را با آن مطرح کنند تا با خانواده خود، و این مسئله نه تنها جای نگرانی از سوی والدین ندارد بلکه به هدایت بهتر فرزندشان کمک می‌کند.

وی به آموز‌ش‌های اعتیاد در مدارس اشاره کرد و افزود: مدرسه از مهمترین عناصر آگاه سازی در امور اعتیاد در جوانان است، گر چه متاسفانه در برخی موارد گزارش داده شده که اعتیاد از مدرسه به دلیل دوستان ناباب شروع و ادامه‌دار شده است، بنابراین مدیران و مسئولین باید به خوبی بدانند که در کنار نظارت خیلی قوی، مشاوره دادن و سخنرانی‌ در این زمنیه و در جهت آگاه سازی آنان ضروری است.

دشتی، تصریح کرد: آموزش و مقدمه سازی برای پیشگیری از اعتیاد سازنده‌تر از ترک دادن و درمان جوانان معتاد است، البته در این زمینه سمینار‌ها و کتب بسیاری نگاشته شده است اما چیزی که مهم و مدنظر همگان است بازخورد و تعیین شاخص است که متاسفانه به آن صورت از تعداد معتادان کاسته نشده است و این نشان می‌دهد که شاخص درستی در این زمینه نداشته‌ایم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار