خبرهای داغ:
برای اولین بار در ایران؛

کتابی مصور از آئین های عزاداری محرم شهرستان شاهرود منتشر شد

حسن شهنما عکاس شاهرودی هفدهمین اثر هنری خود را با همکاری تنی چند از عکاسان حرفه ای و آماتور با موضوع محرم شاهرود به روایت تصویر ارائه کرد.
کد خبر: ۸۵۹۹۹۸۳
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
شهنما در خصوص طرح اولیه این پروژه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود اظهار کرد: قبل از محرم سال جاری پیشنهاد عکاسی مراسم عزاداری ماه محرم شهرستان شاهرود را با عکاسان انجمن سینمای جوان شاهرود مطرح کردم و عکاسی مراسم مهم شهرهای شاهرود، بسطام، مجن، رودیان و روستاهای میقان، ابرسیج، خرقان، سعدآباد، بدشت و دهملا به آنها پیشنهاد شد و هریک از هنرمندان، عکاسی یک منطقه را پذیرفتند.

شهنما افزود: چند ماه قبل از محرم با پیشکسوتان، صاحبنظران و افراد موثر هر منطقه در خصوص آئین های محلی عزاداری گفتگو کردم و راجع به این آئین ها مطالبی نوشتم. سپس با هدف تعیین شده کلیه مراسم شاهرود توسط اینجانب و بقیه مناطق در شهرها و روستاهای مشخص شده توسط دیگر هنرمندان عکاسی شد.

عکاس و مؤلف کتب گردشگری شاهرود در ادامه اذعان داشت:کتاب آئین های مردم شاهرود در عزاداری سرور و سالار شهيدان، اطلاعات فراوان و ارزشمندی را از آداب و رسوم مذهبي از مردم شاهرود از گذشته تاکنون براي ما مشخص مي کند.

وی افزود: با توجه به اينکه جمع آوري اين اطلاعات به صورت ميداني در مصاحبه با پیرغلامان و افراد مطلع صورت گرفته است، کمتر دارای اسناد مکتوب و قابل ارجاع است ولي در جامعه امروز شاهد پایبندی مردم به این سنت ها و برگزاري و استمرار آن هستيم.

وی از همه علاقه مندان درخواست کرد چنانچه مطالب قابل ارائه، اسناد و مدارکی از آئین های ویژه عزاداري محرم شهرستان شاهرود، مانند آداب غبارروبي و سیاهپوش شروع ماه محرم و شکل ویژه عزاداري هاي مساجد، تکايا، حسينيه ها و منبر خانه ها دارند، از طریق ايميل shahnama.hassan@gmail.comو يا مراجعه حضوری به نگارخانه کادر سفيد واقع در خيابان شهيد صدوقي- چهارراه مدرسه قلعه صدوقي دهم انتهاي کوچه، ما را در مکتوب کردن و به تصویر کشیدن این آئین ها در سال آینده ياري فرمايند.

شهنما در پایان گفت پس از دهه اول محرم با تلاش شبانه روزی از عکس های رسیده حدود 380 عکس انتخاب و با موضوعات ذکر شده در 84 صفحه در اندازه خشتی بزرگ طراحی گردید که پس از انجام مراحل مجوز چاپ از کتابخانه ملی به زودی به بازار نشر ارائه خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها