خبرهای داغ:
فرماندار همدان مطرح کرد

ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای مکان‌یابی ایستگاه‌های مطالعه در همدان

فرماندار همدان گفت: باید کمیته‌ای برای مکان‌یابی ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در همدان تشکیل دهیم.
کد خبر: ۸۵۹۲۴۴۸
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی تعالی امروز در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با بیان اینکه دغدغه و نگرانی در حوزه مطالعه کشور و استان جدی است، افزود: با نگاه به تاریخ می‌بینیم که افتخارات کشور به دورانی برمی‌گردد که سرانه علم و دانایی کشور بالا بوده و ظهور و بروز علما و ادبا نیز در آن دوره خیلی پررنگ بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل مدرنیته بسیاری از مسائل و از جمله مطالعه به فراموشی سپرده ‌شده است، اظهار داشت: متأسفانه در چند سال اخیر سرانه مطالعه و تحقیق کشور بسیار پایین آمده است به‌گونه‌ای که اکنون سرانه مطالعه و تحقیق در کشور ۱۷ دقیقه است که این میزان امیدوارکننده نیست و این در حالی است که مطالعه به سمت منابع مفید و غنی نیز وجود ندارد.

فرماندار همدان ادامه داد: امیدواریم هفته کتاب و کتاب‌خوانی تلنگری برای هدایت جامعه به سمت مطالعه باشد.

وی بابیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ نفر در همدان ۶۸ جلد کتاب وجود دارد و این میزان کافی نیست، بیان داشت: از همین تعداد کتاب هم استفاده نمی‌شود و کتاب‌ها به ویترینی برای تزیین منازل تبدیل‌شده‌اند.

تعالی عنوان کرد: امیدواریم برنامه‌ریزی‌هایی که برای هفته کتاب تدارک دیده‌ شده در بالا بردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر ایجاد ایستگاه‌های کتاب در چند نانوایی همدان مطرح شد، گفت: در این راستا باید ۶ نانوایی را به‌عنوان پایلوت برای اجرای این طرح شناسایی کنیم تا شاهد افزایش سرانه مطالعه در استان باشیم.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه اجرای این طرح در سایر مکان‌ها همچون آرایشگاه‌ها و مطب پزشکان نیز ممکن است، افزود: در این زمینه باید کمیته‌ای برای مکان‌یابی ایجاد ایستگاه‌های مطالعه تشکیل دهیم.

ویدر ادامه به کتابخانه مرکزی همدان اشاره و بابیان اینکه در کشور فقط ۶ استان دارای کتابخانه مرکزی هستند، اظهار داشت: شرایط مکانی کتابخانه مرکزی استان همدان بسیار استثنایی است اما متأسفانه به لحاظ محوطه‌سازی بدترین شرایط را دارد.

تعالی در پایان ‌بر ساماندهی محوطه و مسیر تردد کتابخانه مرکزی همدان تا سال آینده تأکید و عنوان کرد: در این زمینه شهرداری باید تدبیر لازم را بیندیشد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات