استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران:

"خال" زنگ خطر سرطان پوست را به صدا در می‌آورد

یک متخصص پوست و مو گفت: اگر حدود و کناره‌های خال یکنواخت نبوده و نامنظم شده باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا در حالت طبیعی خال کناره‌های یکنواختی دارد.
کد خبر: ۸۵۹۰۸۰۹
|
۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حبیب انصارین، پیرامون ارتباط خال و سرطان پوست اظهار داشت: تجمع سلول‌های ملانوسیتی درپوست با عنوان خال ملانوسیتی شناخته می‌شود، بعضی از خال‌ها اکتسابی بوده و از دوره کودکی به تدریج روی پوست ظاهر می‌شوند و برخی دیگر در سن بلوغ یا در دوران حاملگی ایجاد یا تشدید می‌شوند.

وی افزود: معمولاً تعداد خال‌ها تا ۳۰ سالگی افزایش می‌یابد و در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

انصارین، با اشاره به این‌که در معاینات پوستی باید به چهار نکته اساسی دقت شود، گفت: چنانچه یک خط فرضی از وسط خال بگذرد در حالت طبیعی باید هر دو نیمه به یکدیگر شبیه باشند، در صورتی که عدم تقارن وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه شود.

در صورت تغییر رنگ خال به پزشکی مراجعه کنید
وی در ادامه با اشاره به توجه کردن به کناره‌های خال گفت: اگر حدود و کناره‌های خال یکنواخت نبوده و نامنظم شده باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد زیرا در حالت طبیعی خال کناره‌های یکنواختی دارد.

انصارین گفت: چنانچه قطر خال‌ بیشتر از ۶ میلی متر باشد و به مرور زمان خال تغییر رنگ دهد باید به متخصص پوست مراجعه شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: تغییر رنگ، بزرگ شدن، زخمی شدن یا ایجاد خارش در محل خال از جمله علائمی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و در اسرع وقت توسط متخصص پوست مورد بررسی قرار بگیرد.

انصارین، در توصیف انواع خال‌ها با اشاره به سه نوع خال پیوستگاهی، مرکب و داخل درمی گفت: خال‌های پیوستگاهی سطحی صاف یا اندکی برجستگی دارند و معمولاً گرد یا بیضی و متقارن هستند، رنگ این دسته از خال‌ها قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره بوده و در هر نقطه از بدن می‌تواند وجود داشته باشد، این دسته از خال‌ها در دوران کودکی بیشتر دیده می‌شوند البته ممکن است که در بزرگسالی تغییر شکل دهند.

وی در توضیح خال مرکب ادامه داد: این خال‌ها معمولاً به شکل برجستگی مدور و متقارن دیده می‌شوند که سطح خال صاف یا کمی ناصاف است و ممکن است که در دوران بلوغ و حاملگی این گروه از خال‌ها بزرگ‌تر و تیره‌تر شوند و بیشتر در تنه ظاهر می‌شوند.

انصارین درباره خال‌های داخل درمی گفت: این گروه از خال‌ها برجستگی گنبدی شکل پیدا می‌کنند و ممکن است که رنگ خال از بین برود و هم‌رنگ پوست دیده شود.

هر گونه خالی که به صورت ناگهانی ایجاد شود باید از نظر ملانوم بررسی شود
وی درباره تقسیم‌بندی سرطان پوست گفت: سرطان‌ ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در ملانوسیت‌ها ایجاد می‌شود، این تومور‌ها ممکن است در یک پوست سالم، بستر ناخن یا در زمینه یک خال قبلی خود را نشان دهند.

انصارین با تأکید بر معاینه خال‌های مشکوک توسط متخصص گفت: هر گونه خالی که به صورت ناگهانی ایجاد شده باید از نظر ملانوم بررسی شود و رشد و تغیراتش تحت نظر باشد.

وی افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید از اشعه ماورای بنفش آفتاب اجتناب شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم که افراد چنانچه در معرض آفتاب قرار می‌گیرند از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

انصارین با اشاره به سرطان‌های غیرملانومایی گفت: این نوع از سرطان پوست شایع‌تر بوده اما خوشبختانه شناسایی و درمان زودرس آن‌ها با بهبودی کامل بیمار همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان خاطرنشان کرد: خال با ما‌زاده، بزرگ و پیر می‌شود و بیشتر خال‌ها سرطانی و بدخیم نبوده و با توجه و رسیدگی به موقع به خال‌هایی که دچار تغییرات می‌شوند می‌توان بیماری‌های بدخیم و سرطانی را کنترل کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار