خبرهای داغ:

دحوالارض روزی که خدا به جهان خاکی حیات بخشید/ امشب، شب زیارتی امام رضا(ع)

دحو الارض، مطابق با بیست و پنجم ماه ذی القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید.
کد خبر: ۸۵۶۵۴۳۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، بنا بر روایات، شب ۲۵ ذی القعده ، شب مخصوص زیارتی امام رضا(ع) است.

شب دحو الارض یعنی شبی که زمین آفریده شده و همچنین به روایتی شب شهادت امام رضا (ع) است.

دحو الارض، مطابق با بیست و پنجم ماه ذی القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید.

در این روز، بخش هایی از کره زمین که سراسر از آب بود شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل ربع مسکون امروزین درآید.

مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد مکان کعبه شریف و بیت ا… الحرام بود.

دحوالارض، روز میلاد حضرت ابراهیم، حضرت عیسی و روز قیام امام دوزادهم است. آیه ۳۰ سوره نازعات (والارض بعد ذلک دحاها) به همین واقعه اشاره دارد.

همچنین بنا بر روایات شب ۲۵ ذی القعده ، شب مخصوص زیارتی آقا امام رضا (ع) است . شب دحو الارض یعنی شبی که زمین آفریده شده و همچنین به روایتی شب شهادت امام رضا است.

در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده که فرمودند «به زودی پاره تن من در زمین خراسان دفن می شود. هر غمناک و محزونی که او را زیارت کند، بدون شک خداوند غم و اندوه او را برطرف می سازد و هر گنهکاری که او را زیارت کند، بدون شک خداوند گناهان او را می آمرزد».

همچنین خود امام رضا علیه السلام هم فرمودند:«هر که مرا با این دوری قبر و غربت زیارت کند، در روز قیامت در سه جا نزد او می آیم تا او را از هول و هراس های وحشتناک رهایی بخشم، اول هنگامی که نامه های اعمال نیکوکاران در دست راست و نامه های اعمال بدکاران در دست چپ آنان پرواز کند، دوم نزد صراط و سوم نزد میزان و ترازوی اعمال»

اعمال شب و روز دحو الارض

روزه: یکی از آن چهار روز است که در تمام سال بفضیلت روزه ممتاز است.
در روایتی روزه این روز مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند.

این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است و از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دو عمل وارد است .

و نماز این روز که آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند:

 لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

ارسال نظرات
پر بیننده ها