مخترع بسیجی:

در سایه آرامش معنوی می توان به پیشرفت علمی دست یافت

خبرگزاری بسیج: مخترعان به تاسی از مخترع بزرگ عالم هستی به تفکر می نشینند و می آفرینند همانند آنچه او آفرید، کسانی که سخت نمی گیرند سختی های زندگی را و آن را پلی برای موفقیت و رسیدن به ایده آل ها می دانند، کسانی که برداشتن سنگ را رنج نمی دانند و از آن به گنج می رسند و چه زیباست ما هم به رنج های زندگی به دیده گنج بنگریم.
کد خبر: ۸۵۶۳۴۴۰
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴

متن زیر حاصل گفتگوی خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی با یکی از نخبگان بسیجی سپاه ولايت تبريز است که هم اکنون در لباس مقدس سربازی خدمت می کند و یکی از همان نخبگانی است که می خواهد با امکانات کم ولی با اراده ای پولادین، گره از مشکلات مردم سرزمینش باز کند.

از خودتان بگوئید

من میلاد احسانی هستم که سال 1366 در یک خانواده مذهبی و فرهنگی به دنیا آمدم و چون پدرم مدیر مدرسه بود از همان سال های آغاز کودکی با آموزش های متفاوت در خانه آشنا شدم.

از چه زمانی جرقه طرح ها و ایده ها در ذهنتان زده شد

از دوران دبیرستان طرح های اولیه در ذهنم شکل گرفت که با راهنمائی دبیرانم توانستم در راستای آن ها مطالعاتی داشته باشم .

با ورود به دانشگاه -که از رشته فیزیک دانشگاه پیام نور تبریز قبول شدم- نخستین اختراع خود را عملی کردم که در اداره ثبت اختراعات، ثبت ملی شد.

نخستین اختراعتان چه بود و چه انگیزه ای موجب طراحی آن شد

طرح هشدار برای ایمنی و پیشگیری از مسمومیت وسایل گرمایشی است.

من وقتی از رسانه های مختلف می دیدم و می شنیدم که مردم در فصل سرما به خاطر وجود موانع داخل دودكش ها از جمله لانه گذاري كبوتران روي دودكش ها در فصل تابستان و ... در اثر نشت گاز مونواکسیدکربن از بخاری یا آبگرمکن و دیگر وسایل گرمایشی مسموم شده و یا متاسفانه جان خود را از دست می دهند به فکر راه چاره افتاده و این طرح را ارائه دادم.


با این دستگاه هشدار که به وسیله گرمایشی متصل می شود مردم می توانند با آژیری که می زند از نشت گاز یا مسدود شدن دودکش مطلع شده و مشکل آن را برطرف كنند و تاثيري زيادي مي تواند در پايين آمدن ميزان تلفات حوادث مربوط به استنشاق دود بخاري و .. داشته باشد.

آیا نمونه خارجی هم دارد و به مرحله تولید رسیده است

نمونه خارجی ندارد برای اینکه از وسایل گرمایشی همچون بخاري در کشور ما و آن هم بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی استفاده می شود.

در خصوص تولید هم متاسفانه با وجودی که در کارخانه این دستگاه را مورد سنجش قرار دادند ولی به صورت صنعتی حمایت های لازم از طرف صاحب کارخانه ها نشد که در صورت موافقت تنها 60یا 70هزار تومان به مبلغ وسیله گرمایشی افزوده می شد درحاليكه مي توانست به كيفيت و كارايي آن ها كمك كرده و عاملي براي تبليغ محصولات آن كارخانه ها باشد.

از اختراعات دیگرتان بگوئید

اختراع دیگرم طرح پریز هوشمند برای جلوگیری از برق گرفتگی است که با استفاده از این پریزها در ساختمان می توان زندگی ایمنی داشت چراکه حتی اگر کودکان بخواهند میخ یا هر شی دیگری را نه تنها در درون یک سوراخ پريز بلکه دو سوراخ آن هم کنند اتفاقی نمی افتد و اين بخاطر سیستمی است كه درون اين پريزها تعبیه شده و پريز وسیله برقی را با موجود زنده تشخیص می دهد.


اختراع سوم طرح شبیه ساز هواپیما برای آموزش خلبانان است که نمونه خارجی دارد و برای نخستین بار در ایران به ثبت رسید که پیش از ثبت، اساتید خلبانی و ... آن را مورد آزمایش قرار دادند. با این طرح در قالب مانورهاي هوايي، خلبانان می توانند از راه دور اطلاعات سایت مورد نظر را کسب کنند.


اختراع چهارم کیف شوک دار برای جلوگیری از سرقت است. در اين كيف سیستم ایجاد و انتقال شوک تعبیه شده که اگر به هر نحوی سارقی کیف را ربود، فرد می تواند تا برد 500متر، با کنترلی که در دست دارد دگمه آن زده و ايجاد شوک كند كه همين عامل موجب افتادن كيف از دست سارقان خواهد بود.


اختراع پنجم کرکره و پرده هوشمند است که با نصب آن در اتاق های کنفرانس یا اداره های مختلف می توان از اتلاف نیروی برق جلوگیری کرد. نحوه كار دستگاه هم به این صورت است که اگر هوای اتاق یا محل مورد نظر روشن نباشد، پرده ها به صورت هوشمند کنار کشیده مي شوند تا نور طبیعی وارد اتاق شده و مانع از روشن شدن نور لامپ شود و بالعكس، حتي برای این منظور می توان بر اساس استانداردهای هر محل به سیستم آن برنامه داد.


چه رتبه هایی تاکنون کسب کردید

رتبه سوم جشنواره های مختلف مخترعان و بنیاد نخبگان، رتبه برتر اختراعات و ابتکارات بسیج، مخترع برتر بسیج دانشجویی و ... از جمله عناويني است که کسب کردم.


آیا در کشورهای دیگر هم برای ارائه طرح های خود حضور داشتيد

من از کشور انگلستان و سوئیس دعوت شدم تا در نمایشگاه اختراعات آن ها حضور داشته باشم ولی به علت نبود حمایت های مالی، نتوانستم در آن ها شرکت کنم چراکه نزدیک چهار تا پنج میلیون تومان پول لازم بود تا بتوانم طرح های خود را به آن نمایشگاه ها ببرم.

چه سازمان هایی می توانند از شما حمایت کنند که نکردند

سازمان ها برای ارائه طرح ها و نتیجه گیری آن حمایت مادی و معنوی کردند و تنها مسئولیت آن ها هم در همین حیطه است چراکه آن ها مسئول تسهیل گری و رابط هستند، صنعتگران و صاحبان کارخانه ها می توانند از طرح های ما حمایت کنند تا آن ها را به تولید انبوه برسانیم ولی متاسفانه فعلا چنین ارتباطی صورت نگرفته است.

كدام اختراع بشر را مهم تر از بقیه اختراعات می دانید

همه اختراعات برای رفع مشکل طراحی شده اند ولی به من نظر من اختراع برق توسط ادیسون مهم تر از بقیه اختراعات است چراکه پیش زمینه بسیاری از اخترعات شده و مخترعان ديگر توانستند با دانش وي، کارهای خود را در جهان نمود عینی ببخشند.

از الگوهایتان بگویید آیا الگو هم در زندگی داشتید

الگوهای من از نظر فنی و علمی، دایی و عمویم بودند که با استفاده از تجارب علمی آن ها و منابع علمی که در اختیارم گذاشتند توانستم به بسیاری از یافته های علمی دست پيدا كرده و آن ها را مطالعه و ازمایش کنم.

همچنين در دوران دبیرستان تعدادی از دبیران که با راهنمائی های خود و در اختیار گذاشتن وسایل آزمایشگاه مرا یاری کردند، الگويي براي پيشرفت فعاليت هاي علمي من بودند.

از نظر معنوی هم تلاش کردم از سیره و روش ائمه مدد بگیرم تا بتوانم با آرامش روانی ادامه راه را برای خود هموار کنمکه به جرات می توانم بگویم با این روحیه و آرامش است که توانستم به این موفقیت ها برسم.

خانواده چه تاثيري در موفقيت شما داشت

خانواده مهم ترین رکن در همراهی هر انسانی است که قطعا اگر حوصله، همراهی و تشویق های آن ها نبود، نمی شد سختی ها را تحمل کرد چراکه شده طرحی چندین بار با خطا روبرو شده و شکست خورده و اين تشویق آن ها بود كه نگذاشت كار را رها كرده و بي نتيجه بگذارم.


به عنوان سوال آخر؛ اگر فردي بخواهد به عنوان مخترع مطرح شود، بايد چه ویژگی باید داشته باشد

باید در وهله نخست ذهن خلاق داشته باشد تا بتواند با دیدن مشکلات و دغدغه ها، طرحی را ارائه کند چراکه طرح ها برای حل مشکلات طراحی می شوند، کانون پرورشی و فکری کودکان برای پرورش ذهن کودکانی که ذهن خلاق دارند بهترین مکان می تواند باشد، داشتن روحیه انتقادپذیری از دیگر مولفه یک مخترع یا مبدع باید باشد چراکه ممکن است طرح های وی بارها و بارها با خطا و شکست روبرو شود و مهم تر از این دو، توکل به خدا موثرترین عنصری است که می تواند موجب پیشرفت انسان شود؛ عنصری معنوی که آغاز و پایان همه امور با آن معنا می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار