یک متخصص تغذیه:

محصولاتی که باعث بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند/ پرهیز از استفاده چند باره از ظروف یکبار مصرف

یک متخصص تغذیه گفت: سوختن ناقص در مواد غذایی مانند محصولات دودی، کبابی، مواد تنوری شده، محصولات غذایی سرخ شده غلات خشک شده و روغن‌های نباتی منبعی از مواد سرطان‌زای آروماتیک هستند.
کد خبر: ۸۵۳۸۵۶۵
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر الهه قدس درباره نقش مواد آروماتیک بر محصولات غذایی و مقایسه ایران و جهان در استفاده از این مواد گفت: مواد آروماتیک یک سری آلیاژها و هیدروکربون‌های چند حلقه‌ای هستند که میزان فراوانی از آلودگی‌های محیطی در فرآورده‌های غذایی مربوط به تولید این مواد است.

وی افزود: ترکیبات آروماتیک در چربی حل شده و جذب ذرات غذایی می‌شوند به ویژه این مواد بر اثر سوخت ناقص مواد عالی تولید می‌شوند و تمام کربن و هیدروژنی که در مواد عالی وجود دارند، به عنوان پیش‌ساز برای تولید هیدروکربن‌های حلقه‌ای استفاده می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: این موضوع باعث تبدیل شدن هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای به قسمت‌های ناپایدار می‌شود و قسمت‌های ناپایدار، هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای را بر اثر سوختن، به شکل ناقص تولید می‌کنند که این موضوع به سلول‌ها صدمه می‌زند و باعث بیماری‌های مختلف می‌شود.

نقش مواد آروماتیک بر افزایش بیماری‌های مختلف
قدس درباره بیماری‌های مختلف ناشی از مواد آروماتیک تاکید کرد:علاوه بر سرطان در بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت یا کم کاری‌های غدد فوق کلیویی یا نارسایی غدد درون ریز رد پای این مواد هیدروکربن آروماتیک وجود دارد.

محصولات سرطان‌زا
وی درباره غذاهایی که دارای مواد آروماتیک هستند، گفت: سوختن ناقص در مواد غذایی مانند محصولات دودی، کبابی یا باربیکیو، مواد تنوری شده، محصولات غذایی سرخ شده، غلات خشک شده و روغن‌های نباتی منبعی از این مواد هستند.

این متخصص تغذیه با اشاره به آفت کش‌ها در مواد شوینده، رنگ‌های مختلف و نفتالین به عنوان مواد صنعتی دارای کربوهیدرات‌های آروماتیک، درباره راهکارهای کاهش آلودگی این مواد ابراز کرد: باید میزان مصرف سوخت فسیلی کاهش یابد، فرآورده‌های غذایی مانند محصولات خشک شده، دودی شده را کمتر مصرف کنیم.

پرهیز از استفاده چند باره از ظروف یکبار مصرف
وی با بیان این‌که روغن‌های معدنی که در صنایع به کار می‌روند نباید در صنایع غذایی استفاده شود، افزود: گاهی اوقات بسته بندی‌های آلوده نیز عامل انتقال کربوهیدرات‌های آروماتیک هستند یا ظروف یکبار مصرف که دو یا سه بار مصرف می‌شوند ممکن است منبعی برای انتقال این آلودگی‌ها باشند.

استفاده از میخک و گیاهان تند به جای نفتالین
این متخصص تغذیه ادامه داد: برای کاهش استفاده از مواد آروماتیک، بهتر است بسیاری از مواد طبیعی یا روش‌های بسته بندی جایگزین شود، برای مثال به جای استفاده از نفتالین می‌توان از گیاهانی که بوی تندی دارند و یا میخک که باعث دور شدن حشرات و بیدها می‌شود، استفاده کرد.

غذا و سیگار راه‌های عمده دریافت مواد آروماتیک
قدس با بیان این‌که در دنیا راه عمده دریافت مواد آروماتیک غذا و سپس سیگار است، اظهار کرد: در دنیا مردم را به استفاده از روش‌هایی که استانداردتر باشد، تشویق می‌کنند به این شکل که درجه حرارت زیاد بالا یا سوخت ناقص در غذاها ایجاد نشود.

افزایش آلودگی آروماتیک با گرم کردن مجدد غذای نیمه آماده
وی تاکید کرد: در ایران از قارچ کش‌ها بیشتر استفاده می‌شود که باعث افزایش استفاده از مواد آروماتیک می‌شود در صورتی که در کشورهای پیشرفته آلودگی با قارچ کش‌ها و آفت‌کش‌ها کمتر وجود دارد اما مردم در این کشورها بیشتر از غذاهای نیمه آماده استفاده می‌کنند، برای مثال در غذایی مانند کباب که یک بار حرارت دیده، گرم کردن این غذای نیمه آماده برای مرتبه دوم شانس آلودگی به مواد آروماتیک را افزایش می‌دهد.

تولید مثل غیر طبیعی
این متخصص تغذیه با اشاره با این‌که فاکتورهای مختلفی برای افزایش سرطان وجود دارد، بیان کرد: موادی که به شکل رادیکال آزاد در می‌آیند فقط هیدروکربون‌های آروماتیک نیستند بلکه شامل مواد دیگر نیز می‌شوند این رادیکال‌های آزاد معمولا در بدن از بین می‌روند اما در صورت تجمع آسیب سلول‌ها، تولید مثل غیر طبیعی و ایجاد سرطان را به دنبال دارند.

قدس افزود: از نظر هیدروکربن‌های آروماتیک میان کشورهای مختلف آمارها متفاوت است، برای نمونه در سوئد غلظت‌های کمتری از این مواد به عنوان آلوده کننده در غذا گزارش شده در حالی که در برخی کشورها مانند اسپانیا و هلند این موضوع بیشتر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار