خبرهای داغ:
شاه امیریان
در صورت ادامه بی‌توجهی به منابع آبی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در شورای کشاورزی این استان گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی فعلی به منابع آبی، فارس در سال‌های آینده خالی از سکنه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۵۵۴۵
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، علی همتی بعدازظهر امروز در شورای کشاورزی استان فارس اظهار داشت: با ادامه شرایط فعلی بحران آب به وضعی می‌رسیم که فارس در دهه‌های آینده خالی از سکنه شده و شرایطی شبیه به سیستان و بلوچستان پیدا کند.

وی افزود: در شرایط فعلی رسانه‌ها، صدا و سیما و ائمه جمعه در هر لحظه باید حساسیت بحران آب را به مردم گوشزد کنند.

همتی ادامه داد: روستائیان و کشاورزان ما هنوز نمی‌دانند وضعیت آب به چه نقطه‌ای رسیده که 7 هزار سال ذخیره آبی کشور ظرف چند دهه نابود شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه با وجود گزارش‌های نگران‌کننده‌ای که در مورد آب وجود دارد هنوز عزم جدی در این زمینه شکل نگرفته است، تصریح کرد: آنچه ما امروز با آن دست‌به‌گریبان هستیم تنها موضوع الگوی کشت نیست چراکه امروزه دولت ممنوعیت کشت برنج را در مناطقی از فارس اعلام کرده اما باید ابزار اجرای این کار و جایگزین‌های آن برای معیشت شاغلان عنوان شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ فارس مانند پتروشیمی و فولاد و ... آب‌بر هستند و در همین وضعیت ما در داراب، فراشبند، فسا و جهرمی که همین الان مشکل آب شرب دارند صنایع آب‌بر احداث کرده‌ایم.

وی ابراز داشت: من از پتروشیمی‌ها دعوت کردم و با آن‌ها مشکل آب را در میان گذاشتیم و متوجه شدیم که آن‌ها مسئله تأمین آب را بدیهی فرض کرده و برای آن هیچ برنامه‌ای نداشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: شرایط آب فارس واقعاً نگران‌کننده است و این جلسات و ادامه صحبت کردن در مورد مشکل آب نوعی خود‌گول‌زنی است.

همتی یادآور شد: در این شرایط باید به صورتی فرابخشی همه موضوع بحران آب را جدی بگیریم و مردم را نیز آگاه کنیم که در شرایط فعلی بسیاری از جوازهایی که برای صنایع ما صادر شده با توجه به نبود آب مشکل‌ساز شده است.

وی ادامه داد: حدود 500 تا 600 واحد صنعتی بزرگ ما که امروز باید فعال باشد تا مردم به‌جای کشاورزی در آن اشتغال پیدا کنند دچار مشکل بوده و نیمه تعطیل هستند و این موضوع اوج بحران آبی را نشان می‌دهد که همه هنوز در مورد آن دچار غفلت هستیم.

همتی اظهار داشت: ما اگر این موضوعات را جدی نگیریم آیندگان به ما ناسزا خواهند گفت و نباید با این غفلت وضعیتی را ایجاد کنیم که محیط‌ زیست این سرزمین زیبا نابود شود.

وی در پایان اظهار داشت: بودجه‌های بسیاری در بخش‌های مختلف صرف شده و هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده و امروز باید این اعتبارات صرف امور علمی و اثربخش شود و به‌عنوان‌مثال سیستم آبیاری هوشمند باید به تولید انبوه برسد که به‌وسیله آن‌ یک کاربر می‌تواند آب چندین مزرعه را از دور کنترل کند و بعد از رفع نیاز آبی مزرعه به‌طور خودکار آب قطع می‌شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها