یک متخصص روانشناسی بالینی:

پرخاشگری امروز کودک ناشی از رفتار دیروز والدینش است

یک متخصص روانشناسی بالینی گفت: پرخاشگری کودک نتیجه رفتار پرخاشگرانه والدینش است، تنبیه بدنی یا کلامی سبب تحقیر کودک می‌شود و عاملی در پرخاشگری رفتاری کودک است، آنها یاد می‌گیرند در زمان بزرگسالی برای رسیدن به خواسته‌هایشان از تنبیه و تحقیر دیگران استفاده کنند.
کد خبر: ۸۵۳۱۹۵۳
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تنبیه ضررهای بسیاری برای تربیت کودک به همراه دارد، والدین با تنبیه کردن خشونت را به فرزندان خود می‌آموزند.

این روانشناس در بررسی ضررهای تنبیه گفت: در حقیقت والدین با رفتارشان به فرزند خود می‌آموزند هرگاه که منبع قدرت شود می‌تواند در برابر رفتاری که بر طبق سلیقه‌اش نباشد خشونت اعمال کند.

فرزین‌راد گفت: کودک پرخاشگر امروز نتیجه رفتار پرخاشگرانه والدینش است، تنبیه بدنی یا کلامی سبب تحقیر کودک می‌شود و عاملی در پرخاشگری رفتاری کودک است.

وی افزود: آنها یاد می‌گیرند در زمان بزرگسالی برای رسیدن به خواسته‌هایشان از تنبیه و تحقیر دیگران استفاده کنند.

این متخصص روانشناسی در ادامه تصریح کرد: گاهی والدین رفتاری را که از کودک توقع دارند بیان نمی‌کنند و فقط به انتقاد و تنبیه و سرزنش بسنده می‌کنند.

وی ادامه داد: در چنین حالتی کودک سعی در تغییر رفتارش دارد، اما به دلیل این‌که حد انتظار والدین را متوجه نشده است والدین رفتار او را نمی‌پسندند و او را سرزنش می‌کنند، این واکنش سبب پایین آمدن اعتماد بنفس کودک در بزرگسالی می‌شود، چنین کودکی دچار سردرگمی شده و لجبازی را پیش می‌گیرد.

فرزین‌راد اذعان داشت: این کودکان همواره در دوره برزگسالی به دنبال تأییدطلبی دیگران هستند و از موفقیت‌های خود راضی نیستند و این نارضایتی مانعی در رشد و پیشرفت افراد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تنبیه کودک سبب مستعد شدن او برای دریافت اختلال‌های اضطرابی می‌شود، گفت: کسی که در دوره کودکی با انجام رفتاری غلط با فاجعه‌ای مانند تنبیه روبرو می‌شود در دوره بزرگسالی با شکست در یکی از عرصه‌های زندگی خیلی زود ناامید شده و به اضطرابی دچار می‌شود که نمی‌تواند آن را کنترل کند.

این متخصص روانشناس تصریح کرد: والدین وقتی رفتاری منفی از فرزندشان مشاهده کردند در ابتدا باید مفهوم رفتار منفی و مثبت را برای کودکشان توضیح دهند و در ادامه پیامدهای حاصل از هر رفتار را برای آنها روشن کنند به این شیوه که انجام رفتارهای مثبت یکسری امتیازات و پاداش برای او در پی خواهد داشت و رفتار منفی سبب می‌شود که از امتیازاتی محروم شود.

وی در ادامه افزود: با استفاده از روش تقویت منفی فرزند خود را نسبت به اختلالات افسردگی واکسینه می‌کنیم و فرزند ما از کودکی یاد می‌گیرد چنانچه در دوره بزرگسالی با شکستی مواجه شد به جای این‌که محیط یا شانس و اقبال را مقصر بداند سعی بر تغییر رفتارهای خود داشته باشد، در نتیجه قدرت تسلط و کنترل بیشتری بر محیط خود پیدا می‌کند که این باعث می‌شود اعتماد بنفس بالاتری را بدست آورد.

فرزین‌راد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مهارت جرأت‌ورزی و مهارت ارتباط بین فردی را به کودکان خود آموزش داده‌ایم که به ارتباطات خود عمق بدهند و بتوانند حد و مرز مشخصی برای رابطه‌های خود تعریف کنند.
ارسال نظرات