نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد

عدم توزیع عادلانه اعتبارات به دلیل نبود طرح آمایش سرزمین

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر نبود طرح آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: توزیع اعتبارات متناسب با استعداد مناطق و استان‌ها صورت نمی‌گیرد و لزوم رعایت ترکیب استانی درآمد، امری مهم است.
کد خبر: ۸۷۲۳۲۸۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، سیدمهدی مقدسی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اراک که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برگزار شد با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به استان گفت: با توجه به اینکه سال 90 درآمد دولت از استان 361 میلیارد تومان بوده است و در انتهای سال 91 ردیف‌های استانی به یک‌هزار و 391 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: درآمد دولت از محل عوارض، مالیات و درآمدهای دیگر دولتی استان در سال 94 به رقمی معادل 1391 میلیارد تومان رسید و این بدان معنا است که مردم استان 130 میلیارد تومان پول بیشتر از گذشته به حساب دولت ریخته‌ان و این درحالیست که بودجه اختصاص یافته به استان تنها یک دهم درصد افزایش اعتبار نسبت به سال 90 داشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته به استان بسیار ناچیز است انتظار داریم با همکاری استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی و مجمع نمایندگان مجلس تلاش کنیم تا سهم بیشتری از اعتبارات برای استان جذب شود.

مقدسی با اشاره به استاندارد نبودن شاخص‌های توزیع اعتبارات گفت: ردیف‌های ملی در مقایسه با اعتبارات استانی از سهم بیشتری در وزارتخانه برخوردار هستند و این موضوع از اشکال اساسی برخوردار است متاسفانه طرح آمایش سرزمینی را کار نکرده‌ایم و اگر بر مبنای مطالعات دقیق این اعتبارات توزیع شوند بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

وی افزود: طرح آمایش سرزمین که مرتب هم از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است را باید با جدیت در کشور دنبال کنیم تا به هر منطقه و استان بنا به استعداد سرزمین و مطالعات دقیقی که صورت گرفته شاهد توزیع اعتبارات باشیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح آمایش سرزمینی باید در مجلس مورد توجه قرار گیرد و این بحث در کمیسیون‌های مختلف بررسی شود و مسئولان نظام باید دغدغه این موضوع را داشته باشند؛ سازمان مدیریت و برنامه و بودجه باید در این زمینه علمدار باشد زیرا تا زمانی که این طرح قطعی نشده و مادامی که اعتبارات ملی بیش از اعتبارات استانی است مشکلات پا برجاست.

مقدسی با اشاره به میزان اعتبارات تخصیص یافته به کلانشهر اراک تصریح کرد: اعتبارات شهر اراک تنها 60 میلیارد تومان است که مناسب و کافی برای این شهر نیست و با این اعتبار قدرت مانور در دستگاه‌های اجرایی بسیار کم است و در این مورد باید دستگاه‌های اجرایی سهم خود را از اعتبارات ملی براساس دستگاه اجرایی متولی امر پیگیری کنند.

وی افزود: در ارزیابی مدیران استانی هر مدیری که بتواند اعتبارات بیشتری از سهم ملی جذب کند موفق‌تر است متاسفانه با توجه به اعتبارات تحقق یافته در پایان سال مشخص شده که اعتبارات تعهدی است نه تخصیص یافته؛ 43 درصد اعتبارات استانی به ساوه اختصاص یافته که از این رو می‌توان گفت که تخصیص اعتبار حتی در مسائل جمعیتی هم در شهر اراک به عنوان پایتخت استان رعایت نشده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ساخت شهرک نزدیک به شهر تهران و اختصاص بودجه از ردیف‌های استان مورد قبول ما نیست باید اعتبارات لازم برای آن نیز از مرکز تامین شود چراکه در بحث اشتغالزایی از مردم استان دردی دوا نمی‌کند.

مقدسی با اشاره به بر حمایت از سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: از سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی در هر جایی که باعث اشتغال شود استقبال می‌کنیم باید از اعتبارات استانی به شهرهایی مانند نوبران، مامونیه و غرق‌آباد نیز اختصاص داده شود چرا که بیرون رفتن اعتبارات از استان هیچ نفعی برای ما ندارد و مسئولان باید تلاش خود را در جذب اعتبار از وزارتخانه‌ها به استان مضاعف کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کل اعتبارات تخصیص یافته به استان مبلغ درخور توجهی نیست و نمی‌توان بر روی آن بحث زیادی داشت در نهایت توزیع در کمیته شهرستانی جای بحث زیادی نیست باید تلاش شود که از اعتبارات ملی سهم بیشتری را برای استان جذب کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات