خبرهای داغ:

تشخیص و پایش عفونت بدن با دستگاه پایشگر ساخت ایران

یک تیم از دانشجویان رشته مهندسی پزشکی دانشگاه علوم تحقیقات موفق به طراحی و ساخت دستگاه پایشگر ادرار شدند؛ این تجهیز می‌تواند وجود خون، عفونت یا مشکلات سیستم ادراری یا دی هیدراته بودن بدن را تشخیص دهد.
کد خبر: ۹۵۹۸۶۳۳
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سجاد غفران دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی پزشکی و عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی مخترعان، دارنده دو مدال طلا و نقره مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان در کشور سوئیس گفت: پرشدن کیسه سوند و برگشت ادرار، عفونت‌های ادراری و فشار آمدن به مثانه ازجمله مشکلاتی است که اغلب بیماران هنگام استفاده از سوند با آن مواجه‌اند.

وی ادامه داد: تیم تحقیقاتی ما موفق به ساخت پایشگری شده است که با تجهیز به فرستنده نور قرمز (ال‌ای دی قرمز) و سنسور گیرنده RGB می‎تواند حجم عبوری ادرار را بدون اینکه تماسی با خود ادرار داشته باشد از روی شلنگ سوند تشخیص و به ایستگاه‌های پرستاری اطلاع دهد.

وی افزود: این پایشگر یک سری کاربرد‌هایی مانند تشخیص وجود خون در ادرار، تشخیص هیدراته و دی هیدراته بودن (کم آبی و پرآبی بدن) از روی رنگ ادرار را نیز دارد.

این پژوهشگر اظهارکرد: هماتوریا وجود خون در ادرار یکی از علائم مهم تشخیص جای گذاری غلظ کانتر، عفونت یا مشکلات سیستم ادراری است که در این دستگاه تشخیص این امر با استفاده از ماشین لرنینگ میسر شده است. دی هیدراته نیز یکی از عوامل مهم ایجاد عفونت در دستگاه ادراری بیماران متصل به کاتتر ادراری است که استفاده از ماشین لرنینگ در این امر باعث کاهش خطا و بهبود چشمگیر علمکرد دستگاه شده است.

این محقق ادامه داد: همچنین برگشت ادرار از کیسه ادرار به لوله سوند یکی از عوامل متداول بروز بیماری برای بیماران متصل به کاتتر ادراری است که در این تجهیز امکان تشخیص این امر پیش بینی شده است.

به گفته وی، از جمله قابلیت این تجهیز می‌توان به قابلیت اتصال آن به مانیتور ایستگاه پرستاری برای مصارف بیمارستانی یا اتصال به تلفن همراه از طریق اپلیکیشن برای مصارف خانگی اشاره کرد.

غفران به نحوه کارکرد این دستگاه اشاره کرد و گفت: این تجهیز به دلیل طراحی کوچک و قابل حمل بودن، به شکل گیره‌ای به روی لوله متصل به کیسه ادرار متصل می‎شود. سپس ادرار دفع شده توسط بیمار را به صورت غیر تماسی پایش می‎کند.

عضو رسمی فدراسیون بین المللی مخترعان به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما جذب سرمایه گذار مناسب است.

به گفته وی، این طرح به دلیل مزایای رقابتی _مانند مقرون به صرفه‎تر بودن و کیفیت بهتر نسبت به نمونه‎های مشابه خارجی_ به مدل توجیهی رسیده است به همین دلیل با یک سری سرمایه‎گذار برای اجرای این طرح مذاکره کرده‌ایم. امیدواریم پس از حصول نتیجه خوب، این محصول به تولید برسد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کار‌های خوبی در حوزه‌های دانش‌بنیان‌ها انجام شده است. امیدواریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کند و مسئولان و دولتمردان بیش از گذشته جوانان دانشجو به ویژه دانشجویان رشته مهندسی پزشکی را مورد حمایت قرار دهند. در حال حاضر وضعیت مهندسان پزشکی وضعیت بهتری نسبت به مهندسان پزشکی ایران دارند.

وی گفت: رشته مهندسی پزشکی یک مقدار در حاشیه قرار دارد و دیده نمی‎شود. اگر پزشکان اجازه دهند و دولت نیز حمایت کند، دانشجویان مهندسی پزشکی و مهندسان پزشکی در جامعه جایگاه مناسبی به دست می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری بسیج، این طرح نمونه مشابه داخلی ندارد و اکنون در سازمان مالکیت معنوی به ثبت رسیده و برای ثبت اختراع در مرحله داوری قرار دارد.

ارسال نظرات