در راستای طرح جهش تولید در دیمزارها؛

تحویل 9 دستگاه ادوات دنباله بند به کشاورزان شهرستان مرند

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند از تحویل 9 دستگاه ادوات دنباله بند به کشاورزان این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۹۵۶۹۵
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری گفت: این دستگاه‌ها که شامل پنج دستگاه کارنده مستقیم کار دیم، سه دستگاه چیزل و یک دستگاه سمپاش است به منظور اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به کشاورزان تحویل داده  شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، برای تعداد ۹ دستگاه، تسهیلات از طریق بانک ملی از محل اعتبارات طرح جهش تولید در دیمزارها پرداخت شده و تا پایان سال جاری یک دستگاه دیگر تحویل کشاورز داده خواهد شد. 

الهیاری بیان کرد: دستگاه کشت مستقیم در شرایط کاری بدون شخم و شخم خورده کاربرد دارد. این دستگاه با قرار دادن بقایای گیاهی در سطح خاک از فرسایش آبی و بادی جلوگیری کرده و باعث حاصلخیزی خاک، پایداری تولید و حفظ رطوبت می‌شود. ضمن اینکه استفاده از این دستگاه باعث کاهش هزینه‌های تهیه زمین، صرفه جویی در زمان و کشت به موقع مزرعه می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون در این شهرستان تعداد هفت دستگاه کشت مستقیم، پنج دستگاه سمپاش، یک دستگاه هد برداشت حبوبات و یک دستگاه هد برداشت کلزا از محل اعتبارات طرح تحویل داده شده است.

الهیاری خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی و نیروی کار نیز از مزایای عمده این دستگاه است که با کاهش تردد ادوات خاک ورزی از فشردگی خاک جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه می توان با یکبار ورود به مزرعه شخم نخورده، عملیات کشت محصول و جایگذاری کود مورد نیاز بذر را انجام داد و این موضوع موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های تولید با حفظ بقایای گیاهی منجر به کاهش فرسایش خاک و راندمان محصولات می‌شود.

 مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از راهکار‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است، با افزایش روزافزون جمعیت انسانها، کشاورزی سنتی پاسخگوی نیاز آن‌ها نخواهد بود، زیرا روند کاشت و برداشت محصول با کندی مواجه می‌شود و بنابراین باید به دنبال راهی برای تامین نیاز آن‌ها بود.

 

 

ارسال نظرات