خبرهای داغ:

ایجاد خانه معمار در تبریز

تبریز- «نشست معماری به روایت تبریز» به مناسبت بزرگداشت زادروز شیخ بهائی و روز معمار توسط شهرداری منطقه ۸ تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در خانه تاریخ نیکدل این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۹۳۶۷۶
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، شهردار فرهنگی، تاریخی منطقه 8 تبریز در ابتدای «نشست معماری به روایت تبریز» ضمن تبریک روز معمار گفت: ایده برگزاری این نشست پس از برگزاری رویداد بین المللی فضا و زمان در مسیر جاده ابریشم که اسفند سال گذشته با حضور سفیر ژاپن و اساتید برجسته رشته معماری جهان در تبریز برگزار شد به ذهنمان خطور کرد، چراکه معتقد هستیم رشته معماری در کیفیت زندگی انسانها از اثرگذاری بسیار بالایی برخوردار است.

حسین منیری فر ضمن قدردانی از همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از برگزاری نشست معماری به روایت تبریز» در خانه نیکدل تبریز اظهار داشت: جهت افزایش تعاملات و همکاری های مابین شهرداری منطقه 8 تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی تفاهم نامه همکاری امروز منعقد می گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در ادامه با تبریک زادروز شیخ بهائی و روز معمار گفت: حدود 6 هزار نفر از تحصیلکرد های رشته معماری در این استان عضو این سازمان هستند و همواره انجام یک اقدام موثر برای اعضای معمار سازمان یکی از دغدغه های بنده و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بوده است که برگزاری نشست های تخصصی و عملیاتی در این زمینه یکی از مواردی است که تاکنون مغفول مانده و هم اکنون خوشحالیم که توانسته ایم این مهم را با همکاری مجدانه شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه 8 تبریز در قالب سلسله نشست های «نشست معماری به روایت تبریز» محقق نماییم.

علیرضا معتمدنیا افزود: برگزاری «نشست معماری به روایت تبریز» با هدایت اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در رشته معماری خانم دکتر بیتا باقری، آقای دکتر رضا دیزجی و آقای دکتر شهاب آدم نوه سی برگزار می شود و انتظار داریم پیشکسوتان و اساتید رشته معماری در برگزاری و ارتقا کیفیت این نشست های تخصصی نقش پررنگ و اساسی داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی همچنین پیشنهاد کرد، در پی برگزاری «نشست معماری به روایت تبریز» و امضا تفاهم نامه همکاری، خانه معمار نیز در یکی از خانه های تاریخی تبریز ایجاد و راه اندازی گردد که این پیشنهاد با استقبال حاضرین در جلسه قرار گرفت و مقرر شد اقدامات لازم در این راستا توسط شهرداری منطقه 8 تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی صورت بگیرد.

استقبال شهرداری تبریز از نشست های تخصصی معماری
محمد عزتی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز نیز که در «نشست معماری به روایت تبریز» حضور داشت ضمن تبریک روز معمار گفت: شهردای تبریز همواره از برگزاری نشست های تخصصی در حوزه معماری استقبال کرده و می نماید و هم اکنون که «نشست معماری به روایت تبریز» به همت شهرداری منطقه 8 تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی برگزار می شود قطعا برای تبریز برکات و ثمرات مثبتی در پی خواهد داشت و ما نیز به نوبه خود از برگزاری چنین نشست هایی استقبال کرده و حمایت می نماییم.

دفاع از هویت تبریز توسط معماران
 عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تبریک روز معمار و قدردانی بابت حضور پیشکسوتان و اساتید برجسته دانشگاههای استان در رشته معماری در «نشست معماری به روایت تبریز» با بیان اینکه متاسفانه بافت های تاریخی طی ادوار گذشته در تبریز مورد بی مهری قرار گرفته اند اظهار داشت: بواقع دفاع از هویت تبریز و بافت های تاریخی وظیفه معماران است و این مهم زمانی محقق می شود که معماران پای کار بوده و حضور پررنگ داشته باشند تا از بی مهری به بافت های تاریخی جلوگیری شود. 

بیتا باقری؛ افزود: برگزاری «نشست معماری به روایت تبریز» یک اقدام مهم توسط شهرداری منطقه 8 تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی است که در راستای گردهمایی و هم فکری معماران برگزار می شود و تداوم خواهد داشت.
وی تاکید کرد: معماران در برابر جامعه مسئول هستند و باید با تاثیرگذاری خود در طراحی ساختمان ها و احیا بافت های تاریخی به مسئولیت خود در برابر نسل های آتی عمل نمایند.

کمرنگ شدن معماران برای شهرها هزینه دارد
 خزانه دار و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی نیز در «نشست معماری به روایت تبریز» ضمن تبریک روز معمار گفت: بواقع کم رنگ شدن معماران و به حاشیه رفتن آنها برای شهرها هزینه های گزافی دارد و باید بگونه ای عمل کنیم تا معماران همواره در متن و بطن ساخت و سازها باشند. 

رضا دیزجی افزود: پررنگ شدن جایگاه معماران باعث می شود تا شاهد اجرای طرح های فاخر در سطح شهرها باشیم و از سوی دیگر از تخریب آثار تاریخی جلوگیری شود و روند احیا و بازسازی به طریقه درست صورت بگیرد.

وی ضمن انتقاد از اجرای اجرای نماهای کلاسیک در ساختمان های تبریز اظهار داشت: برگزاری نشست های تخصصی همچون «نشست معماری به روایت تبریز» می تواند برای مدیریت شهری بر اساس اصول معماری ارائه طریق نماید که به طور مثال یکی از این موارد نماهای کلاسیکی است که به اشتباه در تبریز با تاریخ باشکوه آن اجرا می شود و اینگونه نشستها و با حضور معماران پیشکسوت و اساتید برجسته رشته معماری که هم اکنون شاهد حضور آنها در این نشست هستیم می تواند به تولید فکر در این زمینه اقدام نماید و کمکرسان مدیریت شهری باشد.

امضا تفاهم نامه همکاری
 در ادامه «نشست معماری به روایت تبریز» تعدادی از معماران حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و برگزاری نشست های تخصصی این چنینی را بسیار ارزشمند عنوان کرده و خواستار تدوام برگزاری اینگونه جلسات شدند.
سپس تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی مابین شهرداری منطقه 8 تبریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی به امضا مهندس حسین منیری فر و دکتر علیرضا معتمد نیا رسید.
تجلیل از پیشکسوتان معماری
در بخش پایانی «نشست معماری به روایت تبریز» از مهندس حسین کارگر، مهندس محمدرضا عیدی و مهندس محمدرضا رسول زاده سه تن از معماران پیشکسوت آذربایجان شرقی با اعطای لوح و هدایی به مناسبت روز معمار تقدیر شد.

ارسال نظرات