مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین علیه السلام:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) گفت: محبت خالق هستی بیشتر از محبت پدر و مادر است و یقیناً رفتن ما به سمت خدا ما را به آرامش می‌رساند.
کد خبر: ۹۵۹۰۰۷۵
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷

حجت‌الاسلام علی ترکاشوند مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین علیه السلام در گفتگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج از البرز، گفت: خدایی که خالق و مالک و صاحب اختیار ما و همه عالم هستی است این مهمانی را برای ما تربیت داده و با رحمت بی‌انتهایش ما را دعوت کرده است. آنچه در این ماه اهمیت دارد بندگی خداست. این ماه، ماه بندگی و تمرین عبودیت خالق مهربان و بی‌همتا است. ماه رسیدن به هدف آفرینش است و از دستورات مهم ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن است. هر آیه‌ای که در این ماه تلاوت شود، به منزله یک ختم قرآن است. در این ماه، خداوند متعال انواع و اقسام ثواب‌ها را برای ما مهیا کرده است. دم و بازدم ما تسبیح، خواب ما عبادت و تلاوت هر آیه نیز یک ختم قرآن محسوب می‌شود.
تولد دوباره روح انسان در ماه مبارک رمضان
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ادامه داد: تلاوت قرآن، در حقیقت صحبت کردن میزبان با مهمانان است، چراکه قرآن کلام اوست و حتی دستگاه تکلمی هم که داریم از اوست. پس وقتی قرآن می‌خوانیم، در حقیقت خدا با ما صحبت می‌کند و باید بسیار ادب را رعایت کنیم. سنت است که در این ماه هر روز یک جزء قرآن خوانده شود. تلاوت بیشتر قرآن در شب‌ها و روز‌های احیا بسیار مفید‌تر و مؤثرتر است؛ چراکه آن ایام، ایام نزول قرآن است و از همه مهم‌تر، تدبر و تفکر در آیات قرآن است، تا بفهمیم در این مهمانی با این عظمت، میزبان ما چه دستورات و فرمایش‌هایی برای ما دارد و آن‌ها را آویزه گوش کنیم و به کار ببندیم.

وی افزود: عید از «عود» به معنای بازگشت است. عید فطر یعنی بازگشتن به فطرت؛ اگر کسی از این مهمانی بهره خوبی برده باشد، در پایان آن به فطرت پاک انسانی‌اش برمی‌گردد و همچون روز اول پاک می‌شود و همچنین میزبان در عید فطر، مزد یک ماه بندگی و عبادت و طاعت و روزه‌داری را به مهمانانش می‌دهد.

دستاورد‌های مهم ماه مبارک رمضان چیست؟
این مسئول با بیان اینکه در این گفتگو قصد داریم درباره برکات ماه مبارک رمضان و دستاورد‌های مهم یک ماه بندگی بگوییم و برای شروع نگاهی متفاوت به ماه رمضان داریم و آن را تحلیل می‌کنیم، تصریح کرد: در حقیقت ما اگر بخواهیم بگوییم که چه حالی در ماه مبارک رمضان و عید فطر داریم باید به قبل از ماه مبارک رمضان و یک نگاهی به خطبه شعبانیه پیامبرگرامی اسلام (ص) داشته باشیم که می‌فرمایند: قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ؛ در آنجا پیامبر (ص) بشارت می‌دهد که ماه خدا به سمت شما می‌آید و سه دستاورد برکت، رحمت و مغفرت را برای شما دارد.

حجت‌الاسلام علی ترکاشوند افزود: حالا که ما به پایان ماه مبارک رمضان می‌رسیم، امید در دل‌های ما است که هر سه شعاع رحمت خداوند شامل حال ما شده باشد. مبادا شخصی خودش نخواهد از برکات خداوند در ماه مبارک رمضان شامل حال او شود؛ به طور مثال، ما در این ماه مبارک و ماه بندگی، هر چقدر در خواب باشیم در حال عبادت بوده‌ایم و هر چه نفس می‌کشیم برای فرد روزه‌دار ثواب یک تسبیح است که ان‌شاءالله شامل حال ما شده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) درباره‌ی شب‌های قدر، اظهار داشت: در شب‌های قدر ما باید اعتقاد و یقین داشته باشیم که خداوند همه را می‌بخشد و رحمت خداوند شامل حال ما شده باشد. مگر اینکه انسانی شقاوتمند باشد که رحمت خداوند با این وسعت که می‌فرمایند همه گناهان را می‌بخشم، شامل حال چنین کسی نمی‌شود. در این شب‌ها خداوند متعال مغفرت و غفرانش را شامل حال همه بندگانش می‌کند؛ این سه شعاع برگرفته از رحمت خداوند بوده و شامل حال کسانی می‌شود که در ماه مبارک رمضان روزه گرفتند و جهاد و عبادت کردند.

ماه مبارک رمضان چه تأثیری می‌تواند میان مردم و جامعه داشته باشد؟
حجت‌الاسلام ترکاشوند گفت: ماه رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن کریم ذکر شده و این نشان می‌دهد که ماه مبارک رمضان ویژه است. طبق حدیث پیامبر (ص) که می‌فرمایند: در اول ماه مبارک رمضان درب‌های آسمان گشوده شده و در پایان ماه در‌ب‌های آسمان بازمی‌ماند. در ماه مبارک رمضان روح انسان وسیع‌ترو تقویت می‌شود و افراد بیشتری می‌توانند مورد فضل خداوند متعال قرار بگیرند.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان حال جامعه و به طبع حال انسان را خوب می‌کند و همه ما حال بهتری داریم و یکی از بهترین تأثیرات ماه مبارک رمضان این است که انسان را رقیق‌القلب و مهربان می‌کند یا معمولاً ما نسبت به یکدیگر مهربان‌تر هستیم. اعضای خانواده و حتی جامعه  نسبت به همدیگر مهربان‌تر می‌شوند و این رقیق شدن قلب یکی از برکات این ماه مبارک و روزه گرفتن است که شامل حال همه ما می‌شود.


این مسئول در خصوص انرژی‌های حاکم بر جامعه اظهار داشت: در این ماه مبارک انرژی‌های منفی در جامعه کم شده و به حداقل خود می‌رسد و رحمت الهی از جمله تأثیرات مثبت در جامعه می‌شود. گاهی اوقات نخوردن و نیاشامیدن هم طبعات منفی دارد و زمانی که وعده‌های غذایی را کم می‌کنیم باعث می‌شود اخلاق ما بهتر شود و جسم ما سالم‌تر بماند و ما باید از خداوند بخواهیم که آثار تحمل را در ما نگه‌دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ادامه داد: همچنین ما در ماه رمضان امتیاز‌هایی را به دست می‌آوریم و جامعه ما روحیات و رفتار‌های خوب را کسب می‌کند و مهم‌تر این است که در ماه‌های بعدی هم تلاش کنیم تا آن‌ها را حفظ کنیم؛ وامیدواریم که خداوند به ما این توفیق را بدهد که این حالات و روحیات معنوی که به دست آورده‌ایم در ما نهادینه شود و تا سال آینده با ما بماند که با همین روحیه حس خوب یک زندگی سالم را داشته باشیم.

آرامش نوجوانان و جوانان در ماه مبارک رمضان رقم می‌خورد؟
حجت‌الاسلام ترکاشوند تصریح کرد: یکی از خواسته‌های جدی در جوانان و نوجوانان و نوع بشر آرامش است که حق همه انسان‌ها است، و آن تدبیری که خداوند به عنوان خالق ما در وجود ما قرار داده است، می‌داند چگونه به آرامش می‌رسیم.

این مسئول ادامه داد: خداوند متعال سیستمی در وجود ما قرار داده است که بهترین راه برای رسیدن به آرامش و رفتن به سمت خدا و آن چیزی که قلب‌ها را آرام می‌کند را «یاد خداوند» می‌داند و محبت خالق همه هستی بیشتر از ده‌ها برابر و بیشتر از محبت پدر و مادر است و یقیناً رفتن ما به سمت خدا ما را به آرامش می‌رساند.

عید سعید فطر می‌تواند تولد دوباره روح انسان و جشنی بزرگ برای تمام مسلمانان باشد
وی در خصوص عید فطر بیان کرد: همان‌طوری که جسم ما آسیب می‌بیند، روح ما نیز آسیب‌پذیر است. جسم نیاز به مراجعه به پزشک و درمان دارد و روحی که آسیب دیده باشد نیاز به ترمیم و مداوا خواهد داشت. ماه رمضان دقیقاً همین کار را با جسم و روح ما می‌کند؛ همه ما در۳۰ روز یک دوره قرنطینه را تجربه می‌کنیم و در آنجا همه بیماری‌ها و درد‌های ما درمان می‌شود.

حجت‌الاسلام ترکاشوند ادامه داد: در زمان عید فطر از آن مرکز درمانی ترخیص‌ می‌شویم و آن حس خوب را تجربه می‌کنیم. در این دوره درمانی روح، روحیات و افکار ما تحت درمان بوده است و عید سعید فطر تجربه یک حس خوب و انسانی سالم است.

این مسئول بیان کرد: عید سعید فطر حس آزادی و ر‌ها شدن به ما می‌دهد و انسان وارد یک دنیای جدید می‌شود که خوشحالی عید فطر را هیچ‌وقت با خوشحالی ترخیص از بیمارستان نمی‌شود مقایسه کرد که این شادی مضاعف دارد و ما را از هوای نفس‌مان آزاد می‌کند.

 چطور می‌توانیم بعد از ماه مبارک رمضان حس خوب زندگی سالم را تجربه کنیم؟
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) در پایان تأکید کرد: با خودمان عهدی ببندیم و تلاش کنیم و نگذاریم بعد از ماه مبارک رمضان عبادت، بندگی، رفاقت، صله‌رحم و این حال خوب از ما گرفته شود. نگذاریم نه خودمان و نه دیگران این حس و حال خوب را از ما بگیرند و این حس و حالِ خوبِ سالم را به روز عرفه و ماه محرم برسانیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار