حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر قرآن کریم، روز قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۸۹۶۸۴
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر قرآن کریم، روز قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به شرح زیر است:
قصص الانبیاء قرآن، سِیْرنمای حرکت انسان به سمت هدف خلقتش است/اصلی‌ترین سرمایه انسان، هم محبة‌الله است/طوفان الاحرار و الاقصی معادلات جهانی را برهم ریخت
قصص الانبیاء قرآن، سِیْرنمای حرکت انسان به سمت هدف خلقتش است.

فقراتی که قرآن از حیات طیبه انبیاء برای ما انتخاب کرده است، به ما یاد می‌دهد چگونه به مقام خلیفة اللهی برسیم و تخلُّق بأخلاق الله داشته باشیم.

قرآن می‌فرماید هدف خلقت ما خلافة الله است (إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً (بقره: ۳٠)) و پیامبر اعظم (ص) ذیل این اراده الهی چنین رهنمود دادند که «تَخَلَّقُوا بِأَخْلاَقِ اللهِ» (بحارالانوار، ج۵۸، ص۱۲۹). یکی از فقرات مهم و قابل توجه تاریخ انبیاء، که مورد هشدار قرآن کریم قرار گرفته است (یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ... (اعراف: ۲۷) اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد هماچنانکه پدر و مادر شما از بهشت خارج کرد، // این واقعه است که قرآن می‌فرماید: شیطان حضرات آدم و حوا علیهما السلام را چنین وسوسه کرد: «(یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْک لایَبْلَى (طه: ۱۲٠) «اى آدم! مى‌خواهى تو را به زندگى جاویدان و فرمانروائى فناناپذیر راهنمائى کنم؟ (طه: ۱۲٠)؛ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ وَ قَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ (اعراف: ۲٠- ۲۱))ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺧﺖ نهی ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻣﮕﺮ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ آﻥ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ، ﻳﺎ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻣﺎﻧﺪ! ﻭ ﺑﺮﺍی آﻧﻬﺎ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻢ.

اما حقیقتی که ورای این داستان مهم پدر و مادر مقدس بشریت است و در حقیقت مفاد همان هشدار الهی می‌باشد لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد (اعراف: ۲۷)، یک نکته اساسی است که باید به آن توجه تامّ داشت. نکته اساسی این است، آن‌چیزی که توانست فتنه، وسوسه و ترفند ابلیس را مؤثر کند، این بود که شیطان در این وسوسه توانست رابطه حُبّی و تحبُبی (اظهار محبت کردن) انسان و خدا را به‌هم بزند. اصل فتنه شیطان، متمرکز بر زدودن محبة‌الله از دل انسان است، برخلاف القائات شیطان، حقیقت این است که:

الف/ آفرینش میوه محبة‌الله است. دعای اول صحیفه سجادیه را ببینید: «اِبْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ... وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ».

ب/ براساس آموزه‌های وحیانی و الهی (دین مبین اسلام) هم محبة‌الله است: «إِنَّ هَذَا الإسْلاَمَ دِینُ اللَّهِ الَّذِی... أَقَامَ دَعَائِمَهُ عَلَی مَحَبَّتِهِ» (نهج‌البلاغة، خطبه ۱۹۸). یعنی اگر چیزی را حرام کرده، چون به ما محبت دارد.

ج/اصلی‌ترین سرمایه انسان، هم محبة‌الله است، دعای عرفه سیدالشهدا علیه السلام را ببینید: «خَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصیباً». به همین جهت، تمام دغدغه انسان‌های حقیقی و کامل همین سرمایه محبة‌الله است؛ این‌که در هیچ شرایطی این بزرگ‌ترین موهبت الهی را از دست ندهد: «فَهَبْنى یا اِلهى وَ سَیِّدِى وَ مَوْلاىَ وَ رَبّى صَبَرْتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِک؟» (دعای کمیل). محبة‌الله یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌ها و نشانه‌های ایمان حقیقی است: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» (بقره: ۱۶۵) - آن‌ها که ایمان دارند محبت‌شان به خدا شدیدتر است.

علة العلل تمام انحراف‌ها از مسیر تربیت الهی و افتادن در دام معصیت و گناه، عدم چشیدن حلاوت محبة‌الله است: «إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی ذَاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِکَ فَرَامَ مِنْکَ بَدَلا» (مناجات المحبین).

میوه و ثمره ماه رمضان، موهبت و هدیه اصلی این ماه که باید از خدای متعال بخواهیم و در شب‌های قدر و عید فطر به دنبالش باشیم، محبة‌الله است: «یَا مُنَى قُلُوبِ الْمُشْتَاقِینَ وَ یَا غَایَةَ آمَالِ الْمُحِبِّینَ أَسْأَلُکَ حُبَّکَ وَ حُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنِی إِلَى قُرْبِکَ وَ أَنْ تَجْعَلَکَ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا سِوَاکَ وَ أَنْ تَجْعَلَ حُبِّی إِیَّاکَ قَائِدا إِلَى رِضْوَانِکَ» (مناجاة المحبین) -اى آرمان دل مشتاقان، اى نهایت آرزوهاى عاشقان، از تو درخواست مى‌کنم دوستى خودت را و دوستى آنان‌که تو را دوست دارند و دوستى هر کارى که مرا به میدان قرب تو مى‌رساند، و این‌که خودت را نزد من محبوب‌تر از دیگران قرار دهى و عشق من به خودت را راهبر به سوى رضایتت بگردانى (والعصر)

قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک/ خصوصا در شب‌های قدر و تقدیر و تشکر از مساجد و هیئات سطح شهر که برنامه‌های خوبی را در شب‌های قدر تدارک دیده بودند/پیشاپیش تبریک عید سعید فطر


روز قدس امسال حال و هوای متفاوتی دارد، طوفان الاحرار در جمعه ماه رمضان ۱۴۴۵، تحت تأثیر طوفان الاقصی است، طوفان توفنده‌ای که معادلات جهانی را در هم ریخته است و شرایط نوینی را در عالم پدید آورده است.

طبعاً حضور امسال مردم ایران و جهان تأثیرات بیشتری خواهد داشت، توجه به این تأثیرات، موضوعی است که همواره در کلام امام المسلمین آمده است که به فراز‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

پنج ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پیمان ننگین کمپ‌دیوید به میزبانی مصر منعقد شد. مصری که «در دنیای عرب یک کشور بی‌نظیری شناخته می‌شد... اولین کشوری که با همه‌ی توان به کمک فلسطین رفت و در دنیای اسلام ملجأ فلسطینیان شناخته شد... به بزرگ‌ترین دشمن فلسطین و بزرگترین حامی صهیونیست‌ها تبدیل شد.» و از سوی دیگر ایران پهلوی که ژاندارم آمریکا در منطقه و حافظ منافع صهیونیست‌ها در غرب آسیا بود، تبدیل به محور مقاومت شد.

طوفان انقلاب اسلامی، آنچه را که غربی‌ها در کمپ دیوید و قبل از آن کاشته بودند بر باد داد. «شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه‌ی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها.» انقلاب اسلامی در همان بدو تأسیس جمهوری اسلامی‌اش تکلیف خود را با مقاومت روشن کرد.

«در مقدمه‌ی قانون اساسی ما دفاع از مسلمانان و محرومان بصراحت ذکر شده است؛ ما دفاع از مسلمان‌ها و دفاع از ملت مظلوم را جزء سیاست‌های اصولی خودمان می‌دانیم و از آن عدول نمی‌کنیم.» اکنون و در کوران جنگ حماسه‌ساز غزه و در اوج قساوت حیوانی صهیونیست‌ها و در شرایطی که دشمن شکست‌خورده و در حال مرگ خود را به در و دیوار می‌زند و فاجعه‌آفرینی می‌کند و در جنگ روایت‌ها مغلوب اراده فلسطین قهرمان شده است، راهپیمایی روز قدس پشتوانه‌ای بی‌بدیل را برای مجاهدان خط مقدم در غزه و مردم غیور فلسطین خصوصاً غزه فراهم کرد.

حوادثی هر چند تلخ که رخ می‌دهد مانند به شهادت رساندن فرماندهان غیور و شجاع مان، خللی در حمایت ما و پشتیبانی ما ایجاد نمی‌کند.

ما هستیم تا فلسطین بماند و اسرائیل نابود شود. ان شاء الله، اگر هزاران بار کشته شویم و زنده شویم دست از آرمان فلسطین برنخواهیم داشت، هر چه دشمن دست به اقدامات تروریستی بزند و فرماندهان سلحشور ما را به شهادت برساند یا اقدامات تروریستی مانند چابهار و راسک را رقم بزند.

۲۱ فروردین ماه سالروز شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی // شهید علی صیاد شیرازی نزدیک بیست سال با عارف الهی و استاد اخلاق تمام عیار، آیت‌الله بهاءالدینی ارتباط شاگردانه داشت.

مهدی صیاد شیرازی (پسر ارشد شهید): آیت‌الله بهاءالدینی می‌فرمودند: «پدرت یک روحانی در لباس نظامی است.» سال‌ها قبل از شهادت شهید صیاد، آیت‌الله بهاءالدینی به چهره شهید نگاهی کرده و فرموده بود: «ما نور شهادت را در چهره شما می‌بینیم.» // نقل شده که: پس از دریافت درجه سرلشکری از دست مقام معظم رهبری، توی راه بهش تبریک گفتم. پرسید: تبریک برای چه؟ گفتم: درجه سرلشکری‌تان! گفت: تو که می‌دانی من بیست سال است که به‌دنبال شهادت می‌دوم. درجه برایم مهم نیست، دعا کن شهید شوم.

آخرین نکته براساس تقویم روز چهارشنبه عید سعید فطر است که البته، چون براساس فقه شیعه ملاک رویت هلال ماه است، باید ببینیم در غروب روز سه شنبه هلال ماه شوال دیده خواهدش یا نه، اگر چهارشنبه باشد ان شاءالله نماز عید ماهدشت در محل همین مصلی اقامه خواهد شد.

آنچه مهم است که ما از دستاورد‌های ماه مبارک رمضان صیانت بکنیم برای بهره برداری در طول ماه‌های دیگر سال از توجه به تقوا تا تعاون و همکاری و نوع دوستی، از بندگی خدا تا مبارزه با نفس و دشمنان درونی و بیرونی.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار