حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر ماه رمضان، شب‌های قدر و غزه بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۸۸۲۸۵
|
۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر ماه رمضان، شب‌های قدر و غزه به شرح زیر است:


تحقق شعار شعار سال تهاجم و جنگ اقتصادی را از بین خواهد برد/ ماه رمضان و شب‌های قدر، فرصت پیوند با وجود مبارک هادی و هدایت گر است
ماه رمضان از نیمه گذشته و وارد بر شب‌های قدر می‌شویم، در شب نوزدهم و در سحرگاه و در هنگام نماز صبح، چون فردایی که آن شقی ضربه‌ای به سر مبارک امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرود آورد، جبرئیل بین زمین و آسمان ندا داد و هرکه بیدار بود شنید، «وَ نَادَى جَبْرَئِیلُ (ع) بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ بِصَوْتٍ یسْمَعُهُ کُلُّ مُسْتَیقِظٍ: "تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِی الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِی الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیدُ الْأَوْصِیاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیاءِ"» (بحارالأنوار، ج‌۴۲، ص ۲۸۲). سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره‌های دانش نبوت تاریک و نشانه‌های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. پسر عموی رسول خدا شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید.

وی را شقی‌ترین اشقیاء، (ابن ملجم مرادی) به شهادت رسانید/// سرّ این نوحه امین وحی چیست؟ چه راز و رمزی در این ناله جانسوز حضرت جبرئیل نهفته است؟ راز این ضجه روح الامین، در شأنیت بزرگ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یعنی هدایت‌گری ایشان است.
در بین تمام دعا‌های عالم، ظاهراً ما فقط یک دعای واجب داریم: «اهدنا الصراط المستقیم». و، چون این دعا در متن سوره حمد است که باید روزانه ۱٠ مرتبه آن را برای نماز خواندن تکرار کنیم، به عنوان اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز ما به عنوان انسان به «هدایت» است. انسان، یعنی موجودی که ورای حیات گیاهی و حیوانی، حیات اختصاصی انسانی دارد: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ...» (انفال: ۲۴).

مقصود از حیاتى که با دعوت انبیا فراهم مى‌آید، حیات و زندگانی حیوانى نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، مقصود حیات حیات انسانی است. اگر این دعوت و هدایت نبود و نباشد، حیوان بودیم و هستیم. به بیان امام عسکری علیه السلام: «لَوْلا مُحَمَّدٌ وَ الْاوْصِیاءُ مِنْ وُلْدِهِ لَکُنْتُمْ حَیارَى کَالْبَهائِمِ» (تحف العقول، ص ۴۸۵) اگر محمد (ص) و اوصیاى او از فرزندانش نبودند شما سرگردان بودید و، چون بهائم؛ بنابراین ما برای این‌که حیوان نباشیم و حقیقتا انسان باشیم، نیازمند یک نعمت و موهبت ویژه‌ایم و آن نعمت هدایت است.

خدا که برای هیچ نعمتی بر ما انسان‌ها منت نگذاشته است؛ و هو أکرم الأکرمین، و کریم اهل منت گذاشتن نیست. اما چون نعمت هدایت خیلی مهم و محوری است، می‌بینیم تنها و تنها برای نعمت هدایت بر ما منت گذاشته است و فرموده است، نسبت به نعمت هدایت پیامبر خاتم (ص): «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ... (آل‌عمران: ۱۶۴) و همچنین نسبت به نعمت هدایت امام خاتم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» (قصص: ۵). این منت‌گذاری هم برای ارتقاء سطح درک و فهم ماست و الا خدا که نیازی به منت گذاشتن ندارد. این منت یعنی این‌که نعمت هدایت را با هیچ‌چیز دیگری نباید مقایسه و عوض کرد.

به ما در همه‌جا توصیه به ایثار کرده‌اند، الا در مقوله هدایت: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیکُمْ أَنْفُسَکُمْ لَا یضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ» (مائدة: ۱٠۵). زمانی که هدایت الهی شامل شد، گمراهی گمراهان ضرری نمی‌زند، هدایت مثل ماسک هوای هواپیما است، که اول باید خودمان به صورت‌مان بزنیم بعد کمک کنیم که دیگران هم به صورت بگذارند. مثل غریق نجاتی است، که اول باید مراقب باشد، خودش غرق نشود، آن وقت به کمک غریق برود.

نکته دیگری که درباره موهبت هدایت باید بدانیم این است که هدایت یعنی فرآیند افاضه از هادی (هدایت‌کننده) به مهدی (هدایت‌شده)؛ بنابراین هدایت، نیازمند وجود «هادی» است، وجود مبارک هادی، پیوند وثیقی با ماه مبارک رمضان و به‌خصوص شب‌های قدر دارد، این پیوند وثیق و محکم یعنی این‌که ماه رمضان و شب‌های قدر، فرصت پیوند با وجود مبارک هادی است.

یعنی وجود نازنین امام زمان (عج)، این شب و روز‌های ماه مبارک رمضان خصوصا شب‌های قدر برای زمینه سازی دریافت هدایت الهی است که با محوریت تمسک و توجه و توسل و مطیع بودن نسبت به امام زمان (عج) محقق می‌شود. خدای متعال به همه‌ی ما این توفیق را عنایت بفرماید.

تسلیت ایام شهادت آقا و مولایمان امیر المومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) دوشنبه ۱۳ فروردین ماه – روز شهادت

ان شاءالله به مدد و عنایت امیر المومنین (ع)، همه در مسیر تقوا ثابت قدم باشیم. در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: حضرت موسی علیه السلام به خدا عرض کرد: «خدایا! مقام قربت را خواهانم».

پاسخ آمد: «قُرْبی لِمَن اسْتَیْقَظَ لَیْلَةَ الْقَدْر؛ قرب من، برای کسی است که در شب قدر بیدار ماند». عرضه داشت: «پروردگارا! رحمتت را خواستارم». پاسخ آمد: «رَحْمَتی لِمَنْ رَحمَ الْمَساکِینَ لَیلةَ الْقَدر؛ رحمت من در ترحّم بر مساکین در شب قدر است». گفت: «خدایا! جواز عبور از صراط می‌خواهم».

پاسخ آمد: «ذلِکَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَیْلَةَ الْقَدْر؛ رمز عبور از صراط، صدقه دادن در شب قدر است». عرض کرد: «خدایا! بهشت و نعمت‌های آن را می‌طلبم».

پاسخ آمد: «ذلک لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبیحَه فی لیلةِ القدر؛ دست‌یابی به آن، در گرو تسبیح گفتن در شب قدر است». عرضه داشت: «پروردگارا! خواهان نجات از آتش دوزخم». پاسخ آمد: «ذلک لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِی لَیلةِ الْقَدْر؛ رمز نجات از دوزخ، استغفار در شب قدر است». در پایان گفت: «خدایا! رضای تو را می‌طلبم».

پاسخ آمد: «رِضایَ لِمَنْ صَلّی رَکْعَتَینِ فِی لَیلةِ الْقَدْر؛ کسی مشمول رضای من است که در شب قدر نماز بگذارد» (وسائل الشیعه، ج ۸، ص۲۰) این شب قدر است، بهترین شب‌های سال که انسان مؤمن منتظرش است، خوش بحال آنکه فهمید و استفاده کرد، در این شب‌های یکی از مهمترین مسائل این است انسان یاد خدا را برای همه‌ی سال و برای هر روزش طلب کند که در همه‌ی حالات باید باشد و بدرد انسان می‌خورد، در سخت‌ترین حالات و شیرین‌ترین حالات ذکر خدا نباید فراموش شود.

حتی در میدان مبارزه با دشمن ذکر خدا نباید فراموش شود. چون متکی به خودت نباید باشی، باید بدانی و باور کنی که خداست که پیش برنده است حتی در میدان مبارزه، چون اساس کار، ذکر الهی است، خدای متعال به موسی و هارون در آن موقعیّت حسّاس که دو نفر آدم تنها دارند میروند به طرف یک قدرت جبّار قهّار مسلّطی مثل فرعون با آن همه امکانات، فرمود: اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوکَ بِآیاتِی وَ لاتَنِیا فِی ذِکْرِی، یعنی دارید می‌روید سمت بزرگترین ظالم اولا بدان بِآیاتِی دارید، می‌روید، امکانات و قابلیت‌ها مال خداست، به تعبیری موشک و پهپاد و سایر تجهیزات بواسطه خدا بدست ما رسیده، توفیقش و زمینه اش و همه و همه از آن خداست، و ثانیا در مسیر مبارزه به خودت مغرور نشود و در مسیر مبارزه هم نترس، از قدرت او، امکانات او و هر آنچه که دشمن دارد، نه اینکه اقدامی نکن، آماده نباش، نیرو جمع نکن، حرکت نکن، بنشین و من تو را کمک خواهم کرد نه، اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوکَ بِآیاتِی، و بار‌ها فرمود: لا تَخافا اِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرى-من کمکتان میکنم، من حمایتتان میکنم-، امّا این را هم فرمود که «لا تَنِیا فی ذِکرِی»؛ کوتاهی نکنید. ذکر الهی وسیله و مایه‌ی همه‌ی این توانایی‌هایی است که شمردیم و عرض کردیم که بایستی به کار گرفته بشود و استفاده بشود؛ ذکر الهی زمینه‌ی همه‌ی این‌ها است.

حالا ما در مقابل تمام کفر هستیم در همه‌ی زمینه‌ها هم ورود کرده، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و امنیتی و ...، ما هم باید حرکت کنیم اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوکَ بِآیاتِی، اولا حرکت و تهاجم فعال و با تدبیر و برنامه، دوما تربیت نیرو متناسب، سوما با آنچه از جانب خدا به دست ما رسیده، یعنی دین الهی، یعنی آنچه کمک می‌کند ما را در برابر همه‌ی فعالیت و برنامه دشمن و خنثی کننده تدبیر و برنامه‌ی اوست، دین خداست، اگر فاصله گرفتیم، خودمان را به شکست نزدیک می‌کنیم، اگر در جامعه دست از احکام خدا برداشتیم و بی تفاوت بودیم، خودمان را به شکست از دشمن نزدیک کردیم، باور نکنیم حرف روشنفکرنما‌های لیبرال مسلک و غرب پرست را که در درسایه فاصله گرفتن از دین به موفقیت می‌رسید، خیر، موفقیت که نیست، شکست است.

حضرت آقا یکی از برنامه‌هایی که ابتدای سال اعلام کردند و خودش یک تهاجم فعال محسوب می‌شود، به سمت دشمن در برابر جنگ اقتصادی که براه انداخته همین شعار سال است که فرمود جهش تولید با مشارکت مردم، که باید هم مورد توجه مسئولان در درجه اول باشد و همین مورد توجه مردم عزیز که همیشه پای کار نظام و انقلاب هستند، الان یکی دیگر از تهاجماتی که در فضای مجازی و حقیقی، پر شتاب دارند در سایه غفلت و خواب مسئولین تبلیغ و پخش می‌کنند و این افکار آلوده را نشر می‌دهند که دین مانع است، باید از مناسک دینی، یعنی نماز و روزه و حجاب و ... فاصله گرفت، باید از اعتقادات دینی خدا و نبوت و امامت و معاد و. دست برداشت، باید از اخلاق دینی دست برداشت و آزاد و بی بندو بار بود، خب الحمدلله مسئولین ما هم در حال خدمت رسانی هستند و نمایندگاه مجلس ما هم همینطور و قوه قضائیه هم همینطور و یک لایحه حجاب و عفاف می‌خواهند مصوب کنند، بازی‌های سیاسی در می‌آورند و همه چیز را متوقف کردند، نظارت‌ها را بر فضا‌های مختلف، خب شما گفتید که تا تصویب آن لایحه که در این کش و قوس‌ها معلوم نیست چی از آب در بیاید! همین قانون‌های فعلی کفایت می‌کند، خب کجاست عمل به همین قوانین؟، می‌دانیم که این حرکات دشمن پسند کم است و قاطبه مردم اینگونه نیستند، اما همان کم با ضریب خوردن در فضای مجازی و رسانه‌ای زیاد جلو داده می‌شود و فضا را به سمت ناامیدی دین داران سوق می‌دهد، فضا را به سمت تقابل مردم با مردم پیش می‌برد، آقایان سران سه قوه و مسئولان متناظر در استان و شهرستان‌ها، از خواب غفلت و سنگین بیدار شوید، ان شاءالله که به نفع دین کاری کنند و تصمیم قاطعی بگیرند.

خب چند نکته کوتاه تقدیم کنم:

۱. روز سه شنبه ۱۳ فروردین، روز شهادت آقا امیر المؤمنین (ع) است، خب مصادف با روز طبیعت هم هست، البته نیازی به این تذکر نیست، لکن از باب وَذَکِّر فَإِنَّ ٱلذِّکرَى تَنفَعُ ٱلمُؤمِنِینَ، عرض می‌کنیم که حرمت مولا و روز شهادت نگه داشته شود و موکول کردن آن به روز‌های بعد ایام شهادت پاسدار آن روز باشیم و مراقبت هم بشود خدا نکرده انسان غافلی هتک حریم نکند و یاد به عمد کسی بخواهد حرمت شکنی کند، با رعایت ملاحظات تذکر داده شود و از طرفی هم مجموعه‌ها تدابیر لازم را داشته باشند. ان شاءالله همه‌ی ما و جامعه‌ی ما تحت عنایت مولا امیر المؤمین قرار گیرد.

۲. ایام، ایام شب قدر است یکی از کار‌هایی که کمیته امداد دارد و بسیار هم خوب و پسندیده است، طرح اکرام ایتام هست، که هم در مصلی و هم در شب‌های قدر در پایگاه هایشان در سطح برخی هیئات و مساجد فعال هستند، یک کار خیر و بسیار ارزشمند که تداوم بخش سنت زیبای امیر المؤمنین است، ان شاءالله خدا از همه‌ی خیرین قبول بفرماید.

۳. تشکر از ستاد استقبال از سال جدید و همچنین استقبال از بهار قرآن که قبل سال و در سال جدید هم اقدامات خوبی را انجام دادند در سطح شهر، از همه‌ی ارگان‌ها و مسئولین محترمشان، ان شاءالله مأجور باشند.

۴. موضوع حادثه عظیم غزه و مصیبت بزرگ آن است که جنایت‌های بزرگ و فجیعی را رقم زده اند و متاسفانه سران خفته برخی کشور‌های اسلامی که حقیقتا شریک در جنایت صهیونیست‌ها هستند، هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند و ننگ بر آن‌ها باد! هم بین الصلاتین در محکومیت جنایات آن‌ها برنامه مختصری خواهیم داشت و هم هفته آینده که روز قدس است حضور با شکوه مردم عزیز را در راهپیمائی آن روز شاهد خواهیم بود، که اطلاع رسانی خواهند کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار