مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان از کسب رتبه دوم کشوری این استان در اجرای بهینه تفاهم‌نامه فی ما بین قرارگاه جهاد وزارت کشور و معاونت هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
کد خبر: ۹۵۸۶۲۲۸
|
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

زهرا ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج در زاهدان افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد برای رشد و توسعه کاربردی و ارتقاء دانش، مهارت و توانمندی زنان استان در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و تقویت نقش آنان در اقتصاد خانواده و جامعه براساس هویت بنیان با اولویت زنان روستایی اقداماتی نظیر دوره‌های آموزشی، حمایت های مالی ،برگزاری نمایشگاه، همایش‌های تخصصی در دستورکار قرار گیرد که با پیگیری‌های دفتر امور بانوان و خانواده و دفتر امور روستایی و شوراها استانداری این مهم با برنامه های مدقن در سالجاری محقق شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار بانوی سیستانی و بلوچستانی در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند، افزود: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام و ملت‌ها و آغازی برای رونق گردشگری است که ارتباط مستقیمی با درآمدزایی و رونق اقتصادی دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه صنایع دستی استان حکایت تلفیق هنر و خلاقیت است گفت: این استان با مردمان سخت کوش و خستگی ناپذیرش خاستگاه ظریف ‏ترین هنرهای دستی ایران است و آن چه ساکنان این منطقه را از دیر باز تاکنون با سایر هموطنان متمایز می‌کند تلفیقی صمیمانه از صبر و هنر است که در سوزن دوزی‌های ظریف، ساخت ظروف سفالی، پشتی بافی، حصیربافی، خامه دوزی و سکه دوزی‌های به بهترین شکل متجلی بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از این ظرفیت‌ها که نقش بسیار کلیدی را می‌تواند در توسعه پایدار سیستان و بلوچستان ایفا کند، نگاه به فعالیت‌های خرد از جمله فعالیت‌های صنایع دستی در استان است، فعالیت‌هایی که می‌توانند با پس زمینه‌های بسیار خوب و مطلوب، پشتیبان‌هایی را فراهم کند که هر کدام از این پشتیبان‌ها جمع کثیری را همراهی و به دنبال آن ظرفیت‌سازی برای کارهای تولیدی را رقم بزنند.

ابراهیمی بیان کرد: دفتر امور بانوان و خانواده همواره حمایت از زنان روستایی بویژه فعالان صنایع دستی را در اولویت کاری خویش قرار داده و در نیمه امسال هنرمندان استان در چهار نمایشگاه کشورهای روسیه، مکزیک، هندوستان برای اولین بار و عمان به دفعات حضور داشتند.

وی ادامه داد: همچنین ۲بوت کمپ تخصصی جهت آموزش ۲۰ گروه پشتیبان که بیش از یک‌هزار نفر از جامعه روستایی را پوشش دادند برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: نخستین دپارتمان طراحی لباس نیز با رویکرد ورود جدی به حوزه پوشاک با تلفیق سوزندوزی و خامه دوزی با صنعت پوشاک امسال آغاز شده بطوریکه تاکنون ۱۵دوره آموزشی تخصصی با سرفصل های مانند رنگ شناسی، صنایع خلاق ،اصول قیمت گذاری جهت بهره مندی گروه‌های مختلف پشتیبان جهت توسعه کسب و کارهای جامعه هدف زنان هنرمند روستایی عملیاتی شده و ۲دیپلم افتخار در کار مشترک لباس دانشجویی و دانش آموزی با بسیج اصناف کشور توسط هنرمندان استان بدست آمده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار