دستفروشی یکی از معضلاتی است که کلانشهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، معضلی در روزهای پایانی سال بیش از دیگر روزها خودنمایی می‌کند و علاوه بر نقض حقوق شهروندی سبب ایجاد گره های ترافیکی و حوادث رانندگی نیز می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۴۱۸۸
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اسفند ماه که می‌شود، خیابان‌های این شهر پر از بساط دستفروشان می‌شود و گذر از این پیاده‌روهای باریک گرچه همواره دشوار بوده اما این چند روز آخر سال تردد در شهر دشوارتر است چراکه پیاده‌روها در تصرف دستفروشان است.

معضل دستفروشی و اشغال پیاده‌روها مسأله جدید و تازه‌ای نیست؛ ولی در روزهای پایانی سال بیش از گذشته خودنمایی می‌کند، پیاده‌روهایی که از سوی دست‌فروشان و حتی کسبه‌هایی که حجم زیادی از اجناس خود را در بیرون از مغازه قرار داده‌اند، قرق شده و تردد را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است.

در بخش‌های مختلفی از سطح شهر نیز شاهد خودروهای سیار و دست‌فروش میوه و سبزی هستیم که مدت‌هاست بی‌نظمی فراوانی را به بار آورده‌اند و بارها باعث شده تا ضمن افزایش بارترافیکی مخصوصا در روزهای پایانی سال و با شرایطی که خیابان‌های شهر اراک در روزهای عادی هم تحمل بار ترافیکی و تردد خودروها را ندارد، مردم نسبت به آنها واکنش نشان بدهند؛ و مشهود است که هیچ گونه عزم و اجماعی برای جمع آوری دست‌فروشان بین نهادهای مرتبط وجود ندارد.

ساختمان‌های بلند مرتبه در هسته مرکزی شهر که همگی آنان به مراکز خدماتی مانند بانک‌ها، مراکز خرید، ساختمان پزشکان و دستگاه‌های خدمات رسان تبدیل شده‌اند و پیاده‌راه سازی یکی از خیابان‌های مرکزی شهر باعث شده تا بیش از پیش، ازدحام و تردد جمعیت در این مسیر اتفاق بیافتد و از همین رو سیل دستفروشان نیز به این مسیرها سرازیر شده تا چهره شهر را زشت و ناپسند کند.

طی دهه‌های اخیر مسئولان مربوطه در زمینه توسعه خیابان‌های سطح شهر در هسته مرکزی به سبب معماری و قدمت دیرینه آن هیچ‌گونه اقدام خاصی انجام نداده‌اند و تنها با طرح‌های مسکن گونه نظیر یک طرفه کردن خیابان‌ها سعی در بهبود وضعیت ترافیک شهر نموده‌اند که آن هم چاره کار نبوده و نیست.

اگر چه قصه دستفروشان، قصه امروز و دیروز نیست و طی دهه اخیر مدیران شهری را بر آن داشت تا دستفروشان را در قالب روز بازارها ساماندهی کنند و روزانه در یک نقطه از شهر شاهد بساط کردن آنان باشیم.

در بازدیدی از روز بازارهای شهر شاهد نابسامانی این بازارها بودیم به طوری که دست فروشان هر قلم کالایی را برای فروش عرضه می‌کردند؛ عرضه اجناس بنجول در این روز بازارها جای تامل داشت چراکه بارها عنوان شده این بازارها برای رفاه حال شهروندان دایر می‌شود تا آنان را از تردد به مرکز شهر برای حضور در بازار اصلی شهر منصرف کند اما به نظر می‌رسد ارائه و عرضه این چنین اجناسی نه تنها انگیزه شهروندان را از سفر به مرکز شهر کم نمی‌کند بلکه بر آن می‌افزاید.

دستفروشان هم از مدیران شهری گلایه داشتند چراکه نه تنها امکانات اولیه برای آن‌ها فراهم نبود بلکه هر دست فروشی که زودتر در بازار حاضر شود جای بهتری را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع نیز موجب گلایه‌هایی شده بود.

گرانی به روز بازارها نیز رسیده است به طوری که قیمت بسیاری از کالاهایی که در این روزبازارها عرضه می‌شود تفاوت محسوسی با مغازه‌ها ندارد، عدم نظارت کارشناسان بهداشت بر این بازارها باعث شده تا شهروندان شاهد فروش مواد خوراکی فله‌ای باشند.

افزایش دست فروشی در پیاده روها در ماه‌های اخیر قابل کتمان نیست اما چگونگی مدیریت این معضل شهری پیچ و خم‌های بسیاری دارد، برخورد با این مساله تیغ دو لبه است، از یک سو برخوردهای خشن و غیرمنعطف با دستفروشان بازخوردهای اجتماعی منفی به دنبال داشته و از سوی دیگر بی تفاوتی به رشد قارچ گونه موجب هرج و مرج در شهر می‌شود لذا می‌طلبد مدیران شهری برای ساماندهی و حمایت از این دستفروشان چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات