خبرهای داغ:
زنگنه خبر داد

تولید ۲ میلیون اصله نهال در ملایر

همدان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: امسال ۲ میلیون اصله نهال در شهرستان ملایر تولید و همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی در سطح استان همدان توزیع می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۱۱
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
تولید ۲ میلیون اصله نهال در ملایر

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جواد زنگنه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان قدس ملایر و بیش از ۴۰۰ هزار اصله نهال به صورت مشارکتی و در مجموع ۲ میلیون اصله نهال در این شهرستان تولید و همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی در سطح استان همدان توزیع می‌شود.

وی افزود: نهالستان قدس ملایر یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه در تولید نهال است که تمام نیاز استان را پاسخگو است و امسال ۲۵۰ هزار اصله نهال به تولید این نهالستان اضافه شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه براساس منویات رهبر معظم انقلاب، فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی «منابع طبیعی با مشارکت مردم، برای مردم» نام گذاری شده است چرا که برای ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ و نگهداری منابع طبیعی نیاز به همراهی هر چه بیشتر رسانه‌ها و مردم داریم.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، زنگ طبیعت در مدارس ملایر نواخته و با حضور همیاران طبیعت، فعالان حوزه طبیعت، ادارات، ارگان‌ها و نهادها، مراسم درختکاری در مجموعه بام ملایر و تپه پدافند برگزار می‌شود.

زنگنه دیدار با امام جمعه، برگزاری مراسم درختکاری در دانشگاه ملایر، مدرسه سیف‌الدوله، مراسم بزرگداشت سردار شهید خداداد و شهدای امنیت شهید نظری و میرزایی در آرامستان بهشت هاجر و کاشت درخت به یاد شهدای امنیت ملایر در بام ملایر و تجلیل از خانواده‌های معظم و ایثارگران همزمان با روز درختکاری در تپه پدافند را از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی برشمرد.

وی بیان کرد: به صورت همزمان با مشارکت دهیاران و اهالی روستا و خانواده‌ها، در ۴۱ روستای شهرستان ملایر ۱۰ هزار اصله نهال و به صورت نمادین در روستای هدف گردشگری «مانیزان» کاشته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر همچنین به کاشت ۵۰۰ اصله نهال در سه مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، یک راهدارخانه و مرکز معاینه فنی با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال همزمان با هفته منابع طبیعی بیش از ۴۰۰ هزار اصله نهال در سطح این شهرستان به صورت رایگان کاشته می‌شود.

وی افتتاح نهالستان شهرداری سامن به وسعت ۱۵۰۰ مترمربع را از دیگر برنامه‌های مهم این هفته برشمرد و بیان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار اصله نهال از گونه زبان گنجشکی، ازغوان، کاج، سرو خمره‌ای و نقره‌ای در این نهالستان تولید می‌شود که بخشی به صورت زمینی و بخشی به صورت گلدانی کشت می‌شود.

زنگنه یادآور شد: علاوه بر این نهالستان دانش‌آموزی آیت‌الله طالقانی در شهر سامن نیز با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود که با افتتاح این ۲ نهالستان به ظرفیت تولید نهال این شهرستان اضافه خواهد شد.

وی از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی به شرکت در نماز جمعه، سخنرانی پیش از خطبه‌ها، برپایی میز خدمت در میعادگاه نماز جمعه و توزیع یک‌هزار اصله نهال رایگان بین نمازگزاران، نشست تخصصی مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر، حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه و تقدیر از ۲ خانواده شهید و کاشت ۵۰۰ اصله نهال در کارخانه کیهان پایش اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر همچنین به افتتاح ۲ بند ملاتی حوزه آبخیز روستاهای عشاق و نهنجه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، کاشت ۵۰۰ اصله نهال در ۲۰ مدرسه بخش جوکار، کاشت نهال در ارگ باستانی نوشیجان و افتتاح سایت تولید نهال و زراعت چوب در محل تصفیه خانه سد کلان با هدف تولید ۲۰۰ هزار اصله نهال در این هفته اشاره کرد.

وی تاکید کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته سومین سال بدون حریق را در حوزه منابع طبیعی این شهرستان سپری کردیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات