خبرهای داغ:

نقالی تاریخ استان خوزستان، ایده‌ای نو در جشنواره مردمی فیلم عمار

مسئول برنامه شب انقلاب در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در خوزستان گفت: بخش شب انقلاب و نقالی تاریخ خوزستان ایده‌ای نو بود که برای اولین بار در این جشنواره برگزار شد
کد خبر: ۹۵۷۸۹۱۲
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان مصطفی حیدری درخصوص برنامه شب انقلاب در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در خوزستان گفت: پس از اینکه بخش شب انقلاب را به من سپردند، با افراد مختلف مشورت کردم و ایده‌های مختلفی مطرح شد که چگونه این برنامه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه یک سیر کلی برای روایتی از انقلاب و پیشرفت‌های از آن زمان تاکنون مد نظر بود، افزود: یکی از ایده‌ها دعوت از شاهدان وقایع انقلاب و روایتگری در این زمینه بود.

حیدری ادامه داد: ایده برگزاری شب انقلاب به صورت نقالی و پرده‌خوانی را اولین بار شهرام رستمی مطرح کرد و باوجود اینکه تردید زیادی داشتیم که این روش جدید از روایتگری چه نتیجه‌ای خواهد داشت، ولی با توکل بر خدا قالب پرده خوانی و نقالی تایید و اجرا شد.

مسئول برنامه شب انقلاب در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در خوزستان در تشریح جزئیات شب انقلاب می‌گوید: باتوجه به اینکه قرار بود این برنامه در آستانه دهه فجر برگزار شود، باید اتفاق‌های تاریخ را با روشی جدید نقل می‌کردیم، زیرا تاریخ خوزستان پر از حماسه است و نقالی، قالبی است برای روایت داستان‌های حماسی، نظیر داستان‌های شاهنامه و واقعه کربلا، به همین دلیل و این قالب برای تاریخ پرفراز و نشیب خوزستان مناسب دانستیم، به علت اینکه از جهاد عشایر گرفته تا مسائل مبارزه‌های انقلاب و دفاع مقدس سپس روایت پیشرفت در اوج تحریم حماسه است و خوزستانی بخشی از آن را رقم زدند، مناسب‌ترین قالب برای این مسائل پرده‌خوانی و نقالی بود.

وی درخصوص تحقیق درباره موضوع‌ها و شخصیت‌های در نظر گرفته شده برای نقالی گفت: تاریخ شفاهی اهواز یک گنجینه غنی با محتوای بسیار ارزشمند دارد که طی سال‌ها باتلاش محققان گردآوری شده است، البته در این زمینه از آقای قوی‌فکر کمک گرفتیم و با برگزاری جلسه‌های مختلف وقایع مختلفی در ۱۲۰ سال اخیر را نوشتیم و در رابطه با هرکدام از این اتفاقات و روایت‌ها، خاطره‌ها و مطالبی که در دسترس بود را جمع‌آوری کردیم و به نقال تحویل دادیم تا اشعار و داستان‌هایی تولید کند.

حیدری با بیان اینکه مطالب بیان شده در شب انقلاب چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار خوزستان توسط نقال اجرا شد، افزود: البته باتوجه به محدودیت زمانی وجود داشت، درنهایت توانستیم در یکساعت خلاصه‌ای از اهم اتفاق‌های تاریخ شفاهی استان در ۱۲۰ سال اخیر را برای مردم روایت کنیم.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی خروجی‌های مختلفی از جمله؛ کتاب، فیلم، مستند، پویانمایی و نقاشی دارد و یکی از خروجی‌های آن اجرای نقالی است که در این جشنواره اجرا شد که البته برای تدوین و اجرای آن حدود یکماه زمان برد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها