خبرهای داغ:
در نظام سياسي اسلام از مشارکت سياسي به عنوان حق و تکليف مردم ياد شده است. طبق تعابيري كه از بزرگان آمده، انتخاب كردن و رأي دادن هم به عنوان يك حق براي مردم معرفي شده و هم از آن به يك تكليف شرعي در رديف ديگر تكاليف شرعي و شايد بالاتر از برخي از تكاليف ديگر ياد شده است.
کد خبر: ۹۵۷۶۹۸۷
|
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در آستانه فرارسیدن دوازدهمین دوره انتخبات مجلس شورای اسلامی محمد حسینخانی فعال رسانه در یادداشتی آورده است:مشارکت سياسي، فعل و عمل است و تنها با اراده نفساني محقق نمي‌شود، ديگر آنکه اراده معطوف به تأثير و نفوذ در نظام سياسي از کمترين درجه تا درجات بالاي تأثير را شامل مي‌شود.

اصولاً انسان بالطبع اجتماعي است و طبيعت اجتماع، داشتن رابطه يا نوعي از تعامل و مشارکت است. از اين جهت يک حق شهروندي محسوب مي‌شود. يا از يک روحيه و احساس‌تعلق ناشي شود که به تعصبات و پيوستگي‌هاي ملي و قومي باز مي‌گردد. در عين حال مي‌تواند بر پايه باورهاي ديني و ارزش‌ها و بايسته‌هاي مذهبي باشد که دو نوع اخير نوعي تکليف محسوب مي‌شود.

يكي از مسائل مهم در بررسي مفهوم مشاركت سياسي توجه به ماهيت آن در نظام سياسي اسلام است كه مي‌توان تفاوت ماهوي آن را با آنچه در انديشه سياسي غرب تحت همين عنوان آمده است، آشكار کند و نشان دهد كه چگونه مفاهيمي از اين قبيل در دستگاه معاني اسلامي ارتقاي معنا داده اند.

در نظام سياسي اسلام از مشارکت سياسي به عنوان حق و تکليف مردم ياد شده است. طبق تعابيري كه از بزرگان آمده، انتخاب كردن و رأي دادن هم به عنوان يك حق براي مردم معرفي شده و هم از آن به يك تكليف شرعي در رديف ديگر تكاليف شرعي و شايد بالاتر از برخي از تكاليف ديگر ياد شده است.

در نگاه اسلامي منشأ تمامي حقوق خداوند است و اوست كه نظام حقوق و تكاليف را براي زندگي بشر تعربف کرده و از طريق فطرت و ارسال شريعت نبوي در اختيار بشريت قرار داده است. يكي از اين حقوق، «حق تعيين سرنوشت» است كه در نظام سياسي اسلام به منزله يكي از اركان مهم شكل گيري حكومت اسلامي محوريت دارد. از آنجا که در اسلام رأي و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامي اعتبار دارد، ملت حق دارند در انتخابات حاضر شده و به نامزد مورد علاقه خود رأي دهد

بنابراین هيچ کس نيز در جايگاهي نيست که بتواند مانع تحقق اين حق شود. به واقع آنچه در نظام‌هاي غربي مبتني بر منشأيي خيالي چون «قرارداد اجتماعي» شکل گرفته است، در اسلام اساس و بنياني محکم داشته و مستظهر به آموزه‌هاي الهي است.

از سوي ديگر مشارکت سياسي فعال در جامعه که مصادق بارز آن حضور در عرصه انتخابات است، به عنوان يک ضرورت شرعي و تکليف الهي مورد تأکيد قرار گرفته است، چرا که اولاً نظام سياسي اسلام بدون حضور ملت در صحنه معنا نمي‌يابد و ثانياً اين حضور موجب حفظ و تقويت نظام اسلامي که به فرموده حضرت امام حفظ آن از اهم واجبات است، شده و آن را در برابر تهديدات مختلف مصون مي‌کند.

رهبر معظم انقلاب  به اين حقيقت چنين اشاره دارند: «... هم حق و هم تكليف مردم است كه بيايند و سرنوشت كشورشان را به‌دست خودشان معين كنند؛ زيرا كه كشور متعلق به مردم است. مردم بايد بيايند و با انتخاب صحيح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه‌ي مقننه معين كنند.

 نقش جهاد تبيين در عرصه اعتمادسازي شايد بيش از ديگر عوامل موثر در افزايش مشارکت موثر خواهد بود. بايد تلاش شود تا سوالات و ابهاماتي که موجب بي‌اعتمادي اذهان عمومي شده احصاء شده و براي آن پاسخ‌هاي درخوري متناسب با شرايط ذهني مخاطب ارائه گردد.

براي مقابله با رسانه‌هاي شبهه‌افكن بيگانه نيز بايد چاره‌اي انديشيد و ضمن مقابله سخت‌افزارانه با آنها، ابعاد پشت پرده و اغراض منفعت‌طلبانه آنها را براي مخاطبان واكاوي کرد.

رقابتي کردن صحنه انتخابات و وجود نامزدهاي متعدد با گرايش‌هاي سياسي متنوع، خود عاملي است که موجب افزايش اعتماد افکار عمومي به واقعي بودن انتخابات است و حکايت از اين دارد که انتخاب مردم حائز اهميت است و امکان انتخاب براي آنها وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها