جلسه روشنگری با عنوان طب سنتی و مزاج شناسی به همت پایگاه مطهره،حوزه حضرت زینب سلام الله علیها فارسان، برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۵۰۷۶
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ کنشگر اجتماعی پایگاه، در ابتدای سخنان خود با توضیح مفهوم مزاج بیان کرد: مفهوم مزاج یکی از مفاهیم کلیدی است که از یک سوی در پزشکی و طبیعیات قدیم و از سوی دیگر در مباحث فلسفی به ویژه در حوزه نفس شناسی، نقش مهمی را ایفا می کرده است.

وی افزود: واقعیت این است که طب سنتی در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و نیز مداوای برخی از امراض، هنوز هم که هنوز است، حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای پزشکی باشد.

سرکار خانم ابراهیمی، بیان کرد:طب سنتی را "طب الصحه" نیز می نامند؛ یعنی طبی است که بیش از آن که بر درمان تأکید کند، بر سلامتی و پیشگیری تأکید می کند و از جمله اصرار دارد که طبیعت افراد باید شناسایی شود و تغذیه بر اساس طبع و مزاج صورت گیرد.

وی، با اشاره بر آسیب هایی که به طب سنتی وارد می شود اظهار کرد:یکی از آفت های طب سنتی که بدان آسیب می زند این است که اگر کسی با نسخه ای از طب سنتی مداوا شد، تصور می کند که دیگران نیز با همان نسخه شفا می یابند، حال آن که امکان دارد داروی سنتی خاصی برای درد معده فرد الف مفید باشد و برای فرد ب غیر مفید یا حتی مضرّ باشد، طبیعی است که فرد ب بعد از مصرف داروی سنتی و جواب نگرفتن از آن، کل طب سنتی را رد می کند.

کنشگر پایگاه مطهره در پایان سخنان خود افزود: در سال های اخیر، اتفاق خوبی افتاده و آن، ادامه تحصیل پزشکان جدید در رشته طب سنتی است. این اتفاق باعث شده است آموزه های طب سنتی در معرض یافته های جدید علمی قرار بگیرد و بروز شود، ضمن آن که با پیوند طب قدیم و جدید، افق ها و روش های جدیدی پیدا شده است که می تواند به پویایی طب سنتی کمک کند. همچنین این اتفاق باعث تولید انواع داروهای گیاهی در قالب صنعتی شده است که هم به سلامتی و هم به اشتغالزایی در جامعه کمک می کند.

ارسال نظرات