زنجان-نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این کنگره با اشاره به رسالت زینبی گفت: قیام حضرت زینب (س) در همه ابعاد قابل تحلیل و واکاوی است و این نگاه نباید محدود به یک بعد از اقدامات ایشان باشد.
کد خبر: ۹۵۷۴۰۸۵
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

قیام حضرت زینب (س) در همه ابعاد قابل تحلیل و واکاوی است

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛آئین اختتامیه «دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت(حضرت زینب سلام الله علیها)» با حضورجمعی از شاعران،نویسندگان و مداحان اهل بیت ملی و بین المللی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزارشد.

 

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این کنگره با اشاره به رسالت زینبی گفت: قیام حضرت زینب (س) در همه ابعاد قابل تحلیل و واکاوی است و این نگاه نباید محدود به یک بعد از اقدامات ایشان باشد.

 

آیت الله علی خاتمی با اشاره به ابعاد جامع نهضت زینبی واقعه عاشورا اظهار کرد: حضرت زینب زینت اهل بیت و خاندان پیامبر(ص) و امام علی (ع) بود و این زینت بعد از واقعه عاشورا نمایانتر شد و برای همیشه درتاریخ بشریت ماندگار ماند.

 

وی ادامه داد: در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) به معنای واقعی نقش یک زن مسلمان را در ابعاد اجتماعی ایفا کرد و این موضوع در دوره ای اتفاق افتاد که زن نقشی بیرون از خانه و بچه داری نداشت.

 

آیت الله خاتمی سپس در تحلیل تاریخی واقعه عاشورا و نقش حضرت زینب(س) اظهار کرد: آنچه در کربلا و واقعه عاشورا اتفاق افتاد به دلیل این ضمیر آگاه برای او یک زیبایی بود و هیچگاه در برابر مصائب بزرگی که بر خاندان پیامبر و علی بر زینب وارد شد تسلیم نشد و همه این مصائب و رنج ها و دشواری ها را برای عظمت دین به تصویر کشید. 

 

 

 

ابعاد جامع شخصیتی حضرت زینب(س) به نسل های بعد شناسانده شود

 

قیام حضرت زینب (س) در همه ابعاد قابل تحلیل و واکاوی است

رئیس سنجش،پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) برای نسل ها باید به درستی شناسانده شود و نگاه جامع به واقعه عاشورا و حوادث بعد از آن می تواند تصویری جامع از رخدادهای تاریخی به نسل های بعد منتقل کند. 

 

دکتر معصومه طباطبایی در آئین دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت(حضرت زینب سلام الله علیها)» اظهار کرد: ما حضرت زینب (س)را به عنوان بانوی فداکار و موثر  می شناسیم.

 

وی ادامه داد: عمدتا در روضه خوانی ها و مرثیه سرایی ها از حضرت زینب(س) گفته شده و کمتر ابعاد شخصیتی ایشان برای جوانان و دختران گفته شده است که اگر ابعاد شخصیتی ایشان به درستی مطرح شود شاید جوان ها دیگر دنبال الگوهای دیگری که دیگران برای جوانان ساخته اند نروند.

 

طباطبایی گفت: در ایران شعر به عنوان یکی از نمادهای هنری کشور است و در همین راستا اشعار بسیاری از شاعران بزرگ کشور در مدیحه سرایی و سرودهای انقلابی داریم ماباید به سمتی حرکت کنیم نقش شعر و هنر در انتقال مفاهیم پررنگتر اتفاق بیافتد.

 

وی با بیان اینکه یک جریان فرهنگی با اثرات هنری مثل شعر و داستان و فیلم و عکس در سراسر کشور شروع شده گفت: به کارگیری هنر  به این دلیل که اثرات هنری میتوانند در جوانان و نوجوانان موثرتر باشند مورد تاکید است.

 

وی با بیان اینکه جریان سازی، گفتمان سازی، شبکه سازی،نمادسازی و رفتارسازی مراحل کار فرهنگی و اجتماعی است گفت: ما دانشگاهیان شاید مسائل علمی و آموزشی را خوب بلد باشیم  ولی کار فرهنگی و اجتماعی مقداری متفاوت است که باید برای انجام آن  پلکانی جلو رفت.

 

وی با بیان اینکه زنجان را به نام پایتخت شور و شعورحسینی می شناسند  گفت:  موضوع  کنگره شعر بانوی بلاغت هم به درستی برای زنجان انتخاب و نامگذاری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه براساس نظر ریاست محترم دانشگاه آزاداسلامی، وزارت علوم باید وزارت علوم،  فرهنگ و فناوری باشدگفت: متاسفانه بخش فرهنگ از آن حذف شده است در حالی که  قوه متفکر  در بحث فرهنگی دانشگاه ها هستند.

 

وی ادامه داد: برگزاری دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت در استان زنجان در راستای جشنواره امامت و مهدویت است که یک جریان فرهنگی است که دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرده و  امسال سومین سال اجرای آن است.

 

رئیس سنجش،پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد:این جشنواره پله اول برای ارتقاء دانشگاه و جامعه است و برای تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه بر جامعه به ترتیب پله های مختلف طی می شود.

 

وی با بیان اینکه همه می دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی تأثیرگذاری اجتماعی بسیاری بخصوص در بخش آموزش عالی در همه استان ها و شهرستان ها داشته است اظهار کرد:  در سالهای اخیر برنامه های تعالی و تحول در دانشگاه ها و بعد فرهنگی و تاثیرگذاری اجتماعی در دانشگاه مطرح شد که در این راستا جشنواره سراسری امامت و مهدویت با شب میلاد حضرت علی(ع) از سال ۱۴۰۰ در مشهد شروع شد.

 

طباطبایی گفت: در ابتدا  این جشنواره فقط در پنج یا شش مرکز استان برنامه داشت  ولی الان گسترده تر شده و هر ۳۱ استان و  واحدهای تهران هم هرکدام جداگانه  برنامه هایی را دارند بصورتی که امسال ۷٠ محور موضوعی مطرح شد با ۳۸ هزار اثر که عددبسیار  خوبی برای مشارکت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار