خبرهای داغ:
مطابق با قانون اساسی و قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری محدودیتی برای حضور غیر روحانیون و بانوان در مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد.
کد خبر: ۹۵۷۱۷۸۳
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس اصول ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون اساسی، قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری به این صورت است که هر فرد دارای شرایط اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی) می تواند کاندیدای شرکت در مجلس خبرگان باشد.

به این ترتیب هیچ تأکیدی درباره مرد بودن کاندیداها نشده است و حتی از عبارت رجل سیاسی عبارتی که در دهه اخیر موجب شکل گیری دو نگاه مختلف در خصوص امکان حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری شده است نیز استفاده نشده است؛ بنابراین دارا بودن شرایط اشاره شده کافی است تا زنان نیز همچون مردان برای حضور در این مجلس اثر گذار نامزد شده، آزمون داده و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند.

با توجه به اینکه در دهه های گذشته آمار حوزه های علمیه زنان از ۴۵۰ واحد گذشته است میتوان انتظار داشت که در انتخابات آتی تعدادی از این افراد خود را برای ورود به انتخابات آماده کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها