خانم کارچانی از بانوان کارآفرین اراکی است که با ایجاد کارگاه فرش بافی برای ۳۰ بانوی دیگر شغل ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۵۶۹۶۰۱
|
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هنر قالیبافی از مهم‌ترین عرصه‌های اقتصادی به ویژه در ساروق و جیریا است. شهرستان اراک در دوره قاجار یکی از مراکز مهم قالی‌بافی ایران بود. صنعت قالی در این منطقه از گذشته رواج داشته و قالی فراهان، قالی سرابند و قالی ساروق شهرت جهانی داشته‌اند.

زیبایی چشم‌نواز طرح، نقش و رنگ در فرش‌های زنان و مردان اراکی همان نقطه قوتی است که این فرش را در جهان متمایز کرده است و این موضوع سبب شد تا این هنر دستی نفیس در اقصی نقاط جهان طرفداران بسیاری داشته باشد.

بافت فرش هر چند این روز‌ها در این شهر به مثابه دیگر شهر‌های کشور حال خوشی ندارد و در این اوضاع نابه سامان اقتصادی و دل و دماغی برای بافنده در راستای تلاش پشت دار‌های قالی نگذاشته، اما چاره‌ای جز این کار را برای بافنده نمی‌گذارد که هر روز صبح زود حاضر شود و با بافت دانه دانه از تار و پود فرش چاره‌ای برای زندگی خود کند.

با سرکار خانم کارچانی یکی از زنان کارآفرین اراکی که چند سالی می‌شود وارد این عرصه شده و برای خود و چنی تن از زنان اراکی فرصت اشتغال ایجاد کرده است به گفتگو نشستیم و او درباره شروع کار و علاقه‌ها و رؤیاهایش چنین می‌گوید: متولد ۵۸ هستم، پدرم چله‌کش قالی بود و از همان دوران کودکی نقش و رنگ قالی مرا مجذوب خود کرد، بعد از اینکه ازدواج کردم و همسرم هم کسب و کار پدرم را داشت، علاقه پیدا کردم تا این هنر را یاد بگیرم.
وی ادامه می‌دهد: برای همین به یکی از کارگاه‌هایی که می‌شناختم سری زدم و آنجا مشغول به کار شدم؛ بعد از مدت کوتاهی شرایط ادامه کار در آن محیط برایم مهیا نبود بنابراین تصمیم گرفتم خودم مستقل کار را شروع کنم.

این بانوی کارآفرین اراکی تصریح کرد: کار را با بافت یک قالی شش متری شروع کردم و ۶ ماهی را برای بافت آن زمان صرف کردم وقتی بافت به اتمام رسید و از نتیجه کار راضی بودم تصمیم گرفتم تا یک قالی شش متری دیگر را شروع کنم.

کارچانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ بافنده با او همکاری دارند، گفت: از سال ۹۴ کارگاه را راه‌اندازی کردم و بانوان علاقه‌مند به این کار به کارگاه مراجعه داشتند به طوری که در حال حاضر برای ۳۰ نفر بافنده در شهر و روستا فرصت شغلی ایجاد کرده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه با دریافت تسهیلات توانسته است کارگاه را رونق دهد، گفت: از تسهیلاتی که تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعاونی‌های فرش دستباف اختصاص داد توانستم بهره‌مند شوم و تعداد دار‌ها را افزایش دهیم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه اگر چه فرش دستباف استان شهره جهانی دارد و کیفیت آن بالا بوده، اما متأسفانه قیمت چندانی بر روی آن نمی‌گذارند، تصریح کرد: متاسفانه بازار فروش این محصول ارزشمند در دست دلالان است، که این وضعیت شده تا سود هنگفتی را دلالان به جیب بزنند.

کارچانی یادآور شد: اگر فروش با قیمت مناسب و در زمان مناسب انجام شود، تولیدکننده برای ادامه تولید محصولات خود رغبت پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با کسادی وضعیت بازار اگر همین روند ادامه داشته باشد نمی‌توانیم به راحتی دستمزد بافنده‌ها را پرداخت کنیم لذا در این زمینه نیاز به حمایت داریم؛ برای تامین مواد اولیه با تعاملی که با بازار داریم می‌توانیم اقساطی یا چکی آن را تامین کنیم.

موانع مختلفی سد راه درآمد پایدار فعالان صنایع دستی در استان مرکزی است که مهمترین آن دلالان هستند که با قیمت بسیار کم تولیدات صنایع دستی را خریداری و با نام دیگر استان‌ها در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسانند.

صنایع دستی یکی از ساز و کار‌های اقتصادی به شمار می‌آید که تأثیر مستقیمی بر در آمد ناخالص ملی دارد و هرگونه افزایش در میزان تولید و بهبود کیفیت در افزایش آن تأثیر می‌گذارد؛ اگر بتوان به مثابه گذشته قالی اراکی را معرفی کرد یا بازارچه‌های دائمی برای فروش صنایع دستی در نظر گرفت، قدری از مشکلات فعالان این عرصه کاسته و بازار رقابت رونق و در نهایت درآمد فعالان این عرصه افزایش می‌یابد.

گزارش از عاطفه محمدی

انتهای پیام/

ارسال نظرات