گیاهان دارویی باتوجه به ارزش افزوده بسیار دارای ۲ شاخص سودآوری و ارزآوری هستند و با بکارگیری صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه می‌توان تحولی عظیم در بخش اقتصاد ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۵۶۹۰۵۳
|
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ به قلم عاطفه محمدی_هر کالایی که سود آوری بالایی داشته باشد و به ثروتی عظیم تبدیل شود را می‌توان طلا دانست مخصوصا در این سال‌ها که شاهد بروز بحران کم‌آبی و خشکسالی در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشور عزیزمان ایران هستیم که بخش کشاورزی را به عنوان یکی از بزرگترین مؤلفه‌های بخش اقتصاد تحت تاثیر قرار داده است.

///

با وجود شرایط حاکم و نظر بسیاری از صاحب‌نظران بخش اقتصادی و دفاعی، عرصه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجادِ حفظ استقلال، امنیت پایدار و با ثبات برای کشورها برشمرده‌اند و عاملی مهم و تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی به حساب می‌آورند، گلخانه‌ها یا کشت محصولات کم آب‌بَر می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی باشد.

گیاه آلوئه‌ورا، یکی از گیاهان دارویی متناسب با خشکسالی و سازگار با آب شور است و کار تولید و پرورش آن سوددهی بالایی دارد. تجربه «رسول سرلک»، جوان ۴۴ ساله شهرستان خمین که با وجود تحصیلات عالیه چند سالی است وارد این عرصه شده، موید این مطلب است.

///

این جوان کارآفرین به گفته خودش ۵ سالی می‌شود که به شکل حرفه‌ای وارد این عرصه شده و با احداث دو گلخانه و تولید و پرورش گیاه آلوئه ورا برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است. در گلخانه وی هم برگ گیاه و هم پاجوش آن تولید می‌شود.

وی سالانه بین ۱۷۰ الی ۲۰۰ تن گیاه آلوئه‌ورا از سطح گلخانه‌هایش برداشت می‌کند و در زمینه فروش آن نیز هیچ مشکلی ندارد.

این کارآفرین نمونه سال ۱۴۰۰ و تولیدکننده برتر سال ۹۹ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از نحوه آشنایی خود با این گیاه و ورودش به این عرصه می‌گوید: حدود دو سال تحقیق کردم تا در نهایت به این نتیجه رسیدم که کشت آلوئه‌ورا با کمترین سرمایه بیشترین بازگشت سرمایه و سوددهی را دارد.

وی درباره ویژگی‌های پرورش این گیاه می‌گوید: با توجه به نمودار بارش و کاهش بارندگی و معضل کم آبی آلوئه‌ورا گیاهی مقاوم در برابر کم آبی است به اضافه اینکه نیاز به مراقبت خاصی هم ندارد؛ از طرفی موارد استفاده این گیاه در زمینه‌های نوشیدنی، بهداشتی و دارویی است و بازار فروش خوبی دارد.

///

این جوان کارآفرین از کمک‌های بسیج سازندگی برای راه‌اندازی این کسب و کار سخن می‌گوید: گلخانه‌هایی که راه‌اندازی کردم از یک تسهیلات کوچک بسیج سازندگی بود که توانست در کنار آورده خودم باعث توسعه و پیشرفت کارم شود.

 وی در زمینه برق صنعتی تحصیلات دارد و راه اندازی این کار تولیدی را ضمن علاقه، باتوجه به تحقیقات و بهره‌گیری از تجربیات دیگران برگزیده است.

وی درخصوص لزوم توجه به صنایع فرآوری به ویژه گیاهان دارویی از جمله آلوئه‌ورا چنین می‌گوید: ایده اصلی‌ام تولید و فرآوری این گیاه، ارسال و صادرات و برگشت ارز از طریق فراوری این گیاه است.

این کارآفرین نمونه استان مرکزی درخصوص بازار فروش ادامه داد: با چند شرکت دارویی، غذایی و بهداشتی قرارداد داریم و به شکل بیشتر خام تولیدات را به غیر از استان خودمان به استان‌های همجوار و کشورهای عراق و ترکیه صادر می‌کنیم.

اگر حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد می‌توانیم اشتغالزایی و تولید بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات