خبرهای داغ:
دکتر تنکابنی گفت: از آغاز پویش که از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد تاکنون ۳۴۸ هزار نفر در پویش شرکت کرده و غربالگری شده‌اند و حدود ۹۷۰ بیمار جدید دیابتی شناسایی شده اند.
کد خبر: ۹۵۶۵۸۶۴
|
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان قزوین؛ دیابت؛ بیماریی است که بارها نامش را شنیده‌ایم. یک بیماری مزمن که روند سوخت و ساز قند در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدن ما برای تامین انرژی نیاز به مواد غذایی گوناگونی دارد. این مواد در بدن تبدیل به قند یا گلوکز می‌شوند که انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. اگر گلوکز از خون وارد سلول‌ها نشود و در جریان خون فرد باقی بماند، میزان قند خون بالا رفته و فرد مبتلا به دیابت شناخته می‌شود. آنچه که باعث این عدم جذب قند می‌شود، کمبود هورمون انسولین است.

در واقع می‌توان گفت علت بروز دیابت، کمبود انسولین در بدن است. در بررسی این بیماری، پزشکان متخصص دیابت را به دو دسته تقسیم کرده‌اند. دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲. علائم و عوارض دیابت در هر دونوع، تقریبا یکسان هستند. تفاوت دیابت یک و دو، در سن ابتلا و نوع درمان آن است. 

ارتباط بین فشار خون بالا و دیابت

دیابت و فشار خون بالا باعث ایجاد یکدیگر نمی‌شوند، اما مبتلایان به دیابت معمولا مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگری از جمله فشار خون بالا و کلسترول خون بالا هستند.

هر یک از این موارد به تنهایی می‌توانند باعث آسیب عروق و بروز بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات شوند. ابتلا به همه این بیماری‌ها همزمان با هم، احتمال بروز این آسیب‌ها و اختلالات را چند برابر می‌کند.

فشار خون بالا خطر بروز عوارض ناشی از دیابت، مانند آسیب جدی به چشم‌ها، کلیه‌ها و پاها را افزایش می‌دهد و در صورت ابتلا به دیابت، تلاش پزشک برای کنترل فشارخون جهت جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی است.

استان قزوین از جمله استان هایی است که میزان ابتلا به این دو بیماری در آن بالا بوده و در همین راستا نسرین تنکابنی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به اهمیت پرداختن به این دو بیماری بیان کرد: خطرسنجی قلبی عروقی در راستای احتمال وقوع سکته های قلبی و مغزی در ده سال آینده در افراد و نیز تشخیص دیابت و فشار خون بالا و کنترل و مراقبت از بیماران به طور مستمر در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها از جمله قزوین قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی استفاده از تغذیه مناسب و تغییر سبک زندگی از مدارس گفت: بیماری دیابت و فشار خون بالا جزو بیماری‌هایی هستند که باید در سطح مدارس نحوه پیشگیری و کنترل انها آموزش داده شوند تا بچه‌ها ضمن مراقبت از خود به سلامت خانواده‌ نیز کمک کنند و در همین راستا این موضوعات در کتاب‌های درسی سلامت و بهداشت بچه‌ها لحاظ شده است و باید به آنها اهمیت بیشتری داده شود.

لزوم سرمایه گذاری و فرهنگ سازی جهت خود مراقبتی افراد

دکتر تنکابنی اظهار کرد: بحث بیماری‌های غیر واگیر بحثی ست که باید تکرار و عوامل خطر آن مداوم یادآوری شوند؛ این بیماری‌ها در ابتدا علایم خاصی ندارند و در واقع بدون علامت می باشند و وقتی علایم ظاهر می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است و مانند بیماریهای واگیر مانند آنفولانزا و کرونا نیستند که فرد بعلت علائمی مانند سردرد و بدن درد شدید سریعا به پزشک مراجعه کند. افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا معمولاً زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری پیشرفت کرده است. توجه بیشتر به این موضوع باید در مدارس آموزش داده شود و رسانه‌ها نیز مداوم باید آن را تکرار کنند، چون مسئله خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام این بیماریهاست و باید سطح سواد سلامت مردم بالا برود تا از خود مراقبت نموده و در سبک زندگی و تغدیه خود و نیز وزن و فعالیت بدنی‌شان تغییراتی را لحاظ کنند و لازم است که در این مورد سرمایه‌گذاری شود تا خود مراقبتی اهمیت پیدا کند.

قزوین جزو استان های مبتلا به دیابت و فشارخون بالا با شیوع بالاست

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین با اشاره به جایگاه استان در زمینه ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون بالا در کشور اظهار کرد: استان قزوین از نظر شیوع بیماری دیابت، رتبه یازدهم کشوری و از نظر شیوع فشار خون بالا رتبه هفدهم کشوری را داراست و جز استانهای با شیوع بالا محسوب می شود

اجرای پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و فشار خون بالا در قزوین 

وی همچنین با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و فشار خون بالا در قزوین گفت:پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و فشار خون بالا از بیستم آبان تا ۱۵ دی ماه سالجاری در قزوین اجرا می شود. 

شناسایی ۹۷۰ مبتلای به دیابت در پویش ملی سلامت در استان

تنکابنی افزود: از آغاز این پویش که از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد تاکنون ۴۲۰ هزار و ۲۵۲ نفر در پویش شرکت کرده و غربالگری شده‌اند و در کنار افرادی که سابقه بیماری دارند، حدود ۹۷۰ بیمار جدید دیابتی شناسایی شده اند.

شناسایی هزار و ۸۱۶ نفر مبتلا به فشارخون بالا در پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا در قزوین

تنکابنی اضافه کرد: همچنین هزار و ۸۱۶ نفر فرد مبتلا به فشار خون بالا نیز در این پویش شناسایی شدند. همچنین افرادی که در مرحله پیش دیابت و پیش فشار خون بالا هستند نیز شناسایی شده اند که باید تحت مراقبت و آموزش قرار بگیرند تا از ابتلا آنها به دیابت و فشارخون بالا پیشگیری شود و بتوان میزان قند خون و فشارخون آنها را به حد طبیعی رساند.

این مسوول هدف از اجرای پویش را شناسایی بیماران جدید عنوان کرد و گفت: همچنین به دنبال افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها هستیم تا بتوان از بروز بیماریهای غیرواگیر و عوارض آنها و نیز مرگ های زودرس ناشی از آنها پیشگیری کرد؛ اگر این بیماری‌ها به موقع شناسایی و درمان نشوند، بیماری پیشرفت کرده و افراد دچار عوارض جدی مانند نابینایی، نارسایی کلیوی، سکته قلبی، سکته مغزی می شوند که این امر بار مالی و روانی زیادی را به خانواده ، جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

به گزارش بسیج، با توجه به عوارض این دو بیماری که گاها غیرقابل جبران می باشد، طبق توصیه متخصصان امر بهترین راهکار جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها؛ تغییر سبک زندگی ، تغذیه مناسب، عدم مصرف دخانیات ، کاهش وزن اضافی، داشتن فعالیت بدنی مناسب و روزانه، دوری از استرس و استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب، توجه به خواب، کاهش مصرف نمک و برخی موارد دیگر می باشد. 

همچنین مناسب است تا روش های پیشگیری از این بیماری ها از کودکی به طور مستمر و مسوولانه به کودکان آموزش داده شود چرا که آموزش از کودکی موجب کاهش هزینه های تحمیل شده درمان به فرد بیمار گشته و جامعه سالمتر و پویاتر مسیر پیشرفت را طی خواهد خواهد کرد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار