خبرهای داغ:
گزارش بسیج از بازار پر طمطراق شب یلدا؛

«شب یلدا» از شیرینی شب نشینی‌های خانوادگی تا تلخی گرانی بازار

این روزها تلخی گرانی اقلام مورد نیاز مردم بر شیرینی شب نشینی های خانوادگی غالب شده است. انتظار می رود تا مسوولان امر چاره ای برای کنترل قیمت نمایند تا یلدا، شب شیرین ماندگار برای همه باشد.
کد خبر: ۹۵۶۴۴۸۰
|
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

قزوین_به گزارش بسیج، "شب یلدا" یا "شب چله" بلندترین شب سال، یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی ست که پیشینیان ما هر ساله به رسم سنت این شب را جشن می‌گرفته‌اند.
بنا بر باورهای کهن ایرانی این آیین بر اساس اسطوره‌ها و شناخت رویدادهای کیهانی شکل گرفته و یکی از دلایل برپایی جشن شب یلدا پیروزی نور بر ظلمت است و بعضی آن را شب تولد مهر و میترا (خورشید) و آغاز خلقت و برخی هم بر این باورند که آذر نماد "اهورامزدا" و دی نماد "اهریمن" است؛ یعنی تقابل میان آتش، نور و تقدس با تاریکی، سرما و پلیدی و برخی دیگر در بررسی شب یلدا موارد دیگری را ذکر می‌کنند؛ اما برای ما جدا از مباحثی که از منظرهای گوناگون بررسی می‌شود؛ شب یلدا، تفال به فال حافظ، جمع شدن زیر کرسی، گوش دادن به قصه‌های مادربزرگ، دور آتش جمع شدن‌ها، قصه خوانی، مثل گویی، شاهنامه خوانی و از همه مهمتر سفره شب یلدا و میوه‌هایش است.

در این میان انار میوه اصلی سفره شب یلداست؛ پیشینیان آن را میوه باروری و برکت می‌دانستند و اعتقاد داشتند که با توسل به انار و خوردن آن برکت را از دانه‌های زیاد آن می‌گیرند یا هندوانه که علاوه بر سرخیش نمادی از خورشید و یادآور گرمای تابستان و حرارت می‌دانستند و اعتقاد داشتند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند سر چله بزرگ و کوچک از سرما و بیماری در امان خواهند بود یا میوه‌هایی مثل پرتقال، انواع مرکبات، سیب، خرما، گلابی، حتی لبو و کدو تنبل جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های یلدا داشتند و مغزهایی مثل پسته، گردو، بادام، فندق، انجیر و توت خشک، نخودچی و کشمش، نخود برشته، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو هم جزو اجزای اصلی سفره‌های شب یلدا بود.


تب تند گرانی میوه شب یلدا

اما چند صباحی است که همزمان با شب یلدا گرانی اقلام مصرفی بخصوص میوه و خشکبار به دغدغه بزرگی برای خانواده‌ها تبدیل شده است و گرانی قیمت‌ها به بازار بلند شب یلدا رخنه کرده و تب تندی به خود گرفته است؛ در گشتی که در بازار شب یلدا داشتیم؛ قیمت انواع میوه و مرکبات بویژه انار و هندوانه زیر پوستی تغییر می کرد و در نقاط مختلف شهر قیمت‌های آجیل، میوه، شیرینی حتی گوشت و مرغ هم متفاوت بود.

تلخی گرانی بر شیرینی شب نشینی‌های خانوادگی غالب است

شهروندی در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید: اقلام اساسی و ضروری شب یلدا بسیار گران شده است؛ من حتی برای تامین ابتدایی‌ترین چیزهای ضروری برای خانواده چهار نفری ام دچار مشکل شده‌ام؛ جدا از تامین تنقلات اگر برای شب یلدا فقط سه مهمان داشته باشیم برای شام و پذیرایی ساده باید میلیونی هزینه کنیم این امر سبب شده است که برخی از خانواده‌ها ترجیح دهند که شب نشینی‌های خانوادگی شب یلدا را که با شکوه‌ترین نماد صله رحم است به کام خود تلخ کرده و به تنهایی برگزار کنند.

برگزاری یک مهمانی ساده، با رنگ و لعاب اشرافی

خانم ناصری که همراه فرزند خردسالش در حال خرید بود، می‌گوید: پرتغالی که تا دیروز ۱۲ - ۱۵ تومان بود؛ حالا آن را ۲۰ تومان باید خریداری کنیم یا سیبی که تا چند روز پیش ۱۵ الی ۲۰ تومان بود حالا با ۳۰ الی ۴۰ تومان به فروش می‌رسانند؛ چطور مسوولان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل و بر عرضه محصولات توسط اصناف نظارت نمی‌کنند؟ این در حالی ست که همیشه شب یلدا افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم و پیش بینی این موضوع نیز سخت نیست و باید راهکاری برای مقابله با گرانفروشی در این شب صورت بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید اقلامی مانند میوه، شیرینی، آجیل، خشکبار، مرغ و ماهی برگزاری یک مهمانی ساده هم اشرافی محسوب می‌شود چون واقعاً قدرت خرید و شور و اقبال مردم به شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی به دلیل گرانی کم شده است.

قیمت ها روزانه در حال تغییر است

خانم میانسالی با گلایه از قیمت‌های متفاوتی که توسط فروشنده‌ها ارایه می‌شود، گفت: با گشتی در بازار قیمت‌های گوناگون میوه، شیرینی و آجیل را می‌بینیم که متاسفانه توسط بازاریان و کسبه در جاهای مختلف با قیمت‌های متفاوتی ارایه می‌شود؛ اناری که پارسال حدوداً ۳۰ هزار تومان بود به ۵۵ هزار تومان هم رسیده و آجیل شب یلدا را هم تا ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند این در حالی است که طبق اطلاعیه مدیریت میادین میوه و تره بار قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط ۴ مغز ۵۷۴ هزار تومان است.

وی می گوید: این گرانی‌ها باعث شده که دورهمی‌ها کمتر و مانند قدیم ها حضور خانواده‌ها و بزرگان فامیل در کنار هم لذت سابق را نداشته باشد و خیلی‌ها به بهانه کرونا حاضر به به برگزاری مراسم شب یلدا نباشند هرچند که گرانی دلیل اصلی آن است.

وی می افزاید: متاسفانه قیمت‌ها روزانه در حال تغییر است که دلیل آن شاید نظارت ضعیف بر بازار باشد.

با برگزاری دورهمی ها صفا و صمیمیت جای کدورت را خواهد گرفت

خانمی که کارمند آموزش و پرورش و همراه همسر و دو فرزندش در حال خرید شب یلدا بودند،گفت: بعد از ۲ الی ۳ سال که مردم به دلیل ویروس کرونا نمی‌توانستند دور هم جمع شوند؛ خدا را شکر امسال تا حدودی با کنترل این بیماری برنامه‌هایی برای برگزاری شب یلدا دارند.

وی ادامه می‌دهد: هرچند که گرانی اقلام شب یلدا باعث کاهش خرید مردم و عدم تمایل آنها به برگزاری دورهمی‌های این چنینی می‌شود؛ اما امیدوارم با ساده‌تر برگزار کردن این شب باعث شویم که این آیین دیرینه فراموش نشود چون یلدا از مناسبت‌های دیرینه ما ایرانیان و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و با برگزاری این دورهمی ها صفا و صمیمیت جای دلخوری و کدورت را خواهد گرفت و همچنین باعث افزایش رزق و روزی می‌شود.

مسوولان باید سطح نظارت خود را بالاتر ببرند

فروشنده میوه و مرکبات می‌گوید: وقتی ما انار را کیلویی ۳۹ تومان می‌خریم؛ آن را با درصدی می‌فروشیم تا سود کنیم؛ بنابراین ما مقصر گران فروشی نیستیم و قیمت محصولات ما بنا بر کیفیت شان متفاوت است ؛ یلدا برای ما مثل باقی سال است حتی برخی از صاحبان صنوف کمتر از سود متعارف اقلام خود را به فروش می‌رسانند؛ اما باز هم قیمت آن برای خریداران و مردم بالاست چون توان و قدرت خرید مردم کم شده است وگرنه تغییر چندانی در نرخ‌های بازار میوه و تره بار نداریم.

مسوولان ما باید سطح نظارت خود را بالاتر ببرند و نگذارند که اصلاً گرانی رخ دهد ما اگر ارزان‌تر میوه را تهیه کنیم قطعاً با سود کمتر و با فروش بیشتری به دست مصرف کننده می‌رسانیم؛ ولی متاسفانه همیشه نظارت‌ها و بازرسی‌ها از خرده فروشی‌ها صورت می‌گیرد؛ دولت باید کاری کند که اصلاً گرانی رخ ندهد.

طعم گرم و صمیمی گرد هم آمدن خانواده‌ها و شب نشینی‌های شب یلدا را که با شکوه‌ترین نماد صله رحم است با گرانی ها و تجملات تلخ نکنیم و با جمع شدن‌هایمان، دل‌هایمان به بودن در کنار هم گرم شود و در این روزهای کم مهر و پرفاصله لحظات این دور هم بودن‌هایی که مانند برق و باد در گذرند، قدر بدانیم چون آنقدر با ارزش هستند که یک دقیقه بیشتر با هم بودنش را در شبی که برای دیدن عزیزانی که تصویر و صدایشان در بین زندگی رنگ باخته‌اند، باید جشن گرفت.

شب یلدا مجالی ست برای ما تا لحظه‌های شیرین با هم بودن را تجربه کنیم و به عزیزانمان یادآوری کنیم که دوستشان داریم حتی اگر در کنارشان نیستیم.

گزارش: اعظم علویری

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار