معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان گفت:اقدامات خوب بسیج حقوقدانان می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی داشته باشد
کد خبر: ۹۵۶۲۳۴۴
|
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین محمد امیر ابراهیمی در نشست با جانشین سازمان بسیج حقوقدانان کشور و شورای بسیج حقوقدانان استان کرمان گفت: هدف اصلی و اولیه در آموزه‌های دینی، آیات نورانی قرآن و احادیث معصومین این است که همه کار‌ها با صلح سازش انجام شود و جایی که به بن بست رسیدیم سراغ حکم قضایی برویم و در توصیه‌های مقام معظم رهبری و رئیس محترم قوه قضائیه و قانون بنا بر این است که قاضی در بدو امر، دعوا را با صلح و سازش خاتمه دهد.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به ثمرات ماندگار و ماندنی صلح و سازش گفت: حکم دادگاه هرچند حکم عادلانه‌ای باشد، اما در هر صورت یک نفر ناراضی است اگر چه مقصر اصلی بوده و طرفی که محکوم میشود به دنبال این است که تقاص این کار را از طرف مقابل بگیرد، اما در باب صلح و سازش حقوق طرفین با میانجی و راهنمایی آن‌ها رعایت می‌گردد حتی در سازش پرونده‌های قتل قاتل با جبران ضرر و زیان مالی شاکی میتواند حقوق طرف مقابل را ادا کند.

این مقام قضایی ادامه داد:آرامش روحی و روانی، میان کسانی که صلح و سازش بین آن‌ها بوجود می‌آید برقرار است و این آرامش موجب امنیت اخلاقی جامعه میشود و درجامعه‌ای که امنیت اخلاقی وجود دارد کسی احساس خطر نمیکند و جامعه‌ای که آرام است ثمره آن به خود افراد و نسل و کار‌های اقتصادی جامعه برمیگردد.

معاون قضایی رئیس کل ضمن قدردانی از صلح یاران بسیجی که توانسته اند تعداد ۳۸۸ فقره از پرونده‌های ارجاعی مراجع قضایی را به سازش برسانند گفت:اقدامات خوب بسیج حقوقدانان میتواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی داشته باشد.

رئیس کانون بسیج حقوقدانان شهید بهشتی دادگستری افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی که شجره طیبه بسیج را پایه گزاری نمود بزرگترین خدمت و بالاترین قدم را برای بهینه کردن انقلاب انجام داد یعنی بسیج اگر در همان چهار چوبی که امام تعریف کرده است پیش رود در هر خانه‌ای دو الی سه نفر نماینده دارد در حال حاضر ما میتوانیم از ظرفیت بسیج حقوقدانان با توجه به خدماتی که ارائه میدهند جهت رضایت مندی وآگاهی‌های حقوقی و امید آفرینی عموم مردم گام برداریم.

در ادامه این نشست جانشین سازمان بسیج حقوقدانان کشور و رییس سنجش و ارزیابی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: صلح یاران بسیجی میتوانند در خصوص صلح و سازش در پرونده‌ها قبل از رسیدن پرونده به محاکم قضایی به مجموعه توسعه حل اختلاف کمک نمایند.

سرهنگ امین مهدی پور افزود:یکی از مهمترین کار‌هایی که در سال جدید به طور جد پیگیری میشود آموزش همگانی حقوق است و انجمن‌های علمی مجموعه بسیج حقوقدانان در پنج شاخه حقوق عمومی، حقوق خصوصی، فقه و مبانی حقوق، حقوق خانواده و بین الملل میتوانند کمک خوبی به هیات اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان نمایند. وی گفت: کار مهمی که در چند سال اخیر صورت گرفت آزاد سازی ۱۴ هزار زندانی جرائم غیر عمد و محکومین مالی در سراسر کشور بوده است.

این مقام مسئول گفت: وظیفه ما این است که در بسیج حقوقدانان نسبت به ارتقا سطح اگاهی حقوقی مردم بیشتر تلاش کنیم، زیرا عدم آگاهی نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین مشکلات است و نیازمند آن است که همه دست به دست هم دهیم و نسبت به ارتقا سطح اگاهی مردم کاری انجام دهیم تا مردم نسبت به مسائل حقوقی در همه راستا بیشتر اطلاع داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از کار‌های مهمی که سازمان بسیج حقوقدانان پیگیری میکند برگزاری دادگاه‌های مجازی است این برنامه در سطح کشور به خوبی برگزار گردیده است و امید است با توجه به اینکه دانشجویان و تحصیل کرده‌های زیادی وجود دارد و نیازمند پیگیری مسائل مربوط به علم و دانش حقوق می‌باشند ما بتوانیم با برگزاری کارگاه دادگاه مجازی در راستای ارتقا سطح دانش حقوقی به حقوقدانان موفق عمل نماییم.

در ابتدای این جلسه رئیس سازمان بسیج حقوقدانان سپاه ثارالله استان کرمان با ارائه گزارشی از عملکرد بسیج حقوقدانان در شش ماه ابتدای سال جاری گفت: بسیج حقوقدانان در راستای انجام ماموریت‌های سازمانی علاوه بر جذب و سازمان دهی اعضا بسیجی، در راستای خدمات عمومی و اجتماعی هم فعالیت‌هایی را انجام داده است از جمله آموزش همگانی حقوق و آزاد سازی زندانیان به طوریکه در بحث صلح و سازش در شش ماهه اول سال جاری ۳۸۸ فقره پرونده به صلح و سازش رسیده است و ۲۹ هزار و ۲۹۷ مشاوره حقوقی رایگان صورت گرفته است.

سرهنگ مسعود رفیعی ادامه داد: ارائه خدمات قضایی و معاضدتی به ۲۸۴ نفر و آزاد سازی ۶۵۷ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد و سبک نیز از اقدامات مهم بسیج حقوقدانان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار