خبرهای داغ:
کانون ناشنوایان سبزوار برای رونق بیشتر کار خود، هیأت ۱۴ معصوم را در جهت مناسک دینی و عزاداری برپا کرده است. « در هیأت حداقل ۲۰۰ ناشنوا به صورت حضوری شرکت می‌کنند و افراد بسیاری هم به صورت مجازی مخاطب هستند.»
کد خبر: ۹۵۶۱۲۸۶
|
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱


به گزارش خبرگزاری بسیج؛ به نقل از خبرگزاری فارس، تمام مردم جامعه ای، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند به بیشمار دغدغه‌های روزمره خود فکر و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. این دغدغه‌ها می‌تواند از رفتن به یک بانک تا کار‌های روزمره و باشگاه رفتن و سایر مسائل مربوط شود، اما نکته مهمی که وجود دارد با کمی برنامه‌ریزی می‌توان به همه کار‌های روزمره رسید. اما حالا نگاه شما را به برخی از همین مردم داخل شهر جلب می کنم که شاید جنس دغدغه‌های شان با سایر مردم متفاوت است. آن‌ها برای دغدغه‌های روزمره خود برنامه‌ریزی می‌کنند، اما شاید جامعه ظرفیت این را نداشته باشد که آن‌ها به امور روزمره خود برسند. این افراد کسانی نیستند جز ناشنوایان!

هیأت عزاداری ۱۴ معصوم سبزوار ویژه ناشنوایان مراسم برگزار می‌کندهیأت عزاداری ۱۴ معصوم سبزوار ویژه ناشنوایان مراسم برگزار می‌کند

مجالس روضه باید برای ناشنوایان متناسب سازی شود

یکی از این افراد که نخواست نامی از او ذکر شود، می‌گوید: «فضا‌های مختلفی از شهر هنوز برای ما متناسب‌سازی نشده است، من برای حضور در بانک، خرید و ... دچار مشکل هستم.» شاید ناشنوایان هم دغدغه سایر مردم را داشته باشند، اما فراموش نکنیم آن‌ها از یک نعمت مهم الهی محروم هستند و آن هم صدای اطرافشان است. همین موضوع، روند انجام کار‌های آن‌ها را کند و بعضا در بسیاری از موارد با ناکامی مواجه می‌کند.

نکته جالب‌تر اینکه این افراد برای احوالات شخصی خود هم بعضاً با مشکل مواجه هستند. مثلاً این فرد ناشنوا می‌گوید: «من علاقه بسیاری به مجلس روضه سیدالشهدا (ع) دارم، اما هر هیأتی نمی‌توانم بروم و به دلیل اینکه بستری برای بهره بردن من وجود ندارد، نمی‌توانم از مجالس روضه استفاده کنم.»




اینجا شرط حضور ناشنوا بودن است
تبلیغ جلسه دعای توسل هیأت ویژه ناشنوایان

 

ناشنوایان در هیأت ۱۴ معصوم به آرامش می رسند

اما امروز به سراغ یک هیأت رفتیم که مجلس خود را ویژه ناشنوایان برپا می‌کند و توانسته آرزوی این قشر از جامعه را برای حضور در مناسک دینی محقق کند. حسین اصغر قزی، مدیر کانون ناشنوایان سبزوار که البته خود او هم جزو قشر ناشنوایان کشور است، پیدا کردیم و پای حرف او برای روایت داستان این هیأت نشستیم. او می‌گوید: «کانون ناشنوایان سبزوار از سال ۱۳۷۶ با حدود ۴۰ نفر کار خود را آغاز کرد. پس از آن که کار ما در کانون رونق بیشتری پیدا کرد، تصمیم گرفتیم برای مناسک دینی و عزاداری ناشنوایان مجالسی برپا کنیم. به همین منظور هیأت مذهبی ۱۴معصوم کانون ناشنوایان تشکیل شد.»


گوشه‌ای از مراسم قرائت دعای توسل در هیأت ناشنوایان




کرونا عاملی برای حضور مجازی ناشنوایان در هیأت

قزی می‌گوید: «پس از مدتی که استقبال از هیأت زیاد شد، تصمیم گرفتیم به سراغ شهر‌ها و روستا‌های اطراف برویم تا آن‌ها را از کانون و وجود هیأت مطلع کنیم. خوشبختانه این اتفاق با استقبال ناشنوایان روبه‌رو شد و ما در ایام پیش از کرونا با حضور تعداد زیادی از ناشنوایان در هیأت روبه‌رو بودیم که متاسفانه با شیوع کرونا این میزان کاهش پیدا کرد. البته این محدودیت برای ما فرصت جدید و شگفت‌انگیزی را ایجاد کرد و توانستیم هیأت مجازی راه بیندازیم تا پروتکل‌ها رعایت شود و هم اینکه همه از مجالس بهره ببرند.»

امروز به طور میانگین در هیأت ۱۴ معصوم حداقل ۲۰۰ نفر از ناشنوایان به صورت حضوری شرکت می‌کنند؛ که البته استقبال بیشتر است، اما برخی از ناشنوایان به دلیل مشکل در رفت و آمد، امکان حضور همیشگی در جلسات را ندارند. جمعیت بسیاری هم به صورت مجازی از اتفاقات هیأت بهره می‌برند.

اینجا شرط حضور ناشنوا بودن استرونمایی از سامانه «مان» برای کمک به ناشنوایان



سامانه «مان» بستری برای تعامل ناشنوایان با یکدیگر

مدیر کانون ناشنوایان سبزوار می‌گوید: «در حال حاضر ما از برگزاری هیأت تنها برای برگزاری مناسک دینی استفاده نمی‌کنیم، بلکه در جلسات هفتگی ما جدای از مراسم‌های مذهبی و ادعیه‌خوانی، کلاس‌های ورزشی، مشاوره روان‌شناسی و آموزش خیاطی و همچنین دوره‌های هنری نیز داریم.»

این جمع هیأتی، امروز توانستند با سایر ناشنوایان سراسر کشور هم ارتباط برقرار کنند. قزی می‌گوید: «پس از ایجاد سامانه «مان» مخفف «مترجم آنلاین ناشنوایان» توانستیم این ارتباط را قوی‌تر کنیم. ما در این سامانه علاوه بر حل مشکلات روزمره ناشنوایان، شرایطی را برای ارتباط بین ناشنوایان نیز فراهم کرده‌ایم.»


اینجا شرط حضور ناشنوا بودن است


واسطه ازدواج زوج‌های ناشنوا با یکدیگر هستیم

مسئول هیأت ۱۴ معصوم (ع) می‌گوید: «خوشبختانه امروز بسیار از دختران و پسران هیأتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با ایجاد ارتباط بین الطرفین، شرایطی را برای ازدواج آن‌ها فراهم می‌کنیم که خوشبختانه تا به امروز دختران و پسران زیادی را از شهر‌های مختلف به هم متصل و شرایط ازدواج آن‌ها را فراهم کرده‌ایم.»

این سامانه به این هیأتی‌ها کمک کرده، حتی مشکلات اجتماعی ناشنوایان مانند حضور در مجامع عمومی برای انجام امور اداری را مرتفع کنند. برای مثال ناشنوایانی که پرونده قضایی دارند، از طریق مترجم آنلاین این سامانه می‌توانند در مراجع قضایی حضور پیدا کرده و پاسخگوی مسائل خود باشند.




اینجا شرط حضور ناشنوا بودن استاینجا شرط حضور ناشنوا بودن استاینجا شرط حضور ناشنوا بودن استاعضای هیأت ناشنوایان سبزوار


 از دل هیأت ورزشکاران حرفه‌ای ناشنوا تربیت می شوند

امروز یکی از مشکلات ناشنوایان موضوع مسائل شرعی و آگاهی از مسائل روز اجتماع است. این هیأتی‌ها با وجود کمبود روحانی مسلط به زبان ناشنوایان، سعی کردند شرایط حضوری روحانیان متخصصی را فراهم کنند تا به مشکلات شرعی این قشر پرداخته و بتوانند پاسخگوی سوالات آن‌ها در موضوعات مختلف باشند.



گزارشی از فعالیت‌های ورزشی هیأت چهارده معصوم



قزی می‌گوید: «یکی از اقدامات هیأت چهارده معصوم تلاش برای استعدادیابی ناشنوایان است که خوشبختانه در این راستا اتفاقات خوبی رخ داده و در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی، شاهد حضور بچه‌های هیأت در عرصه‌های مختلف هستیم؛ امروز با تربیت ناشنوایان توانستیم ۲ بانو را به تیم ملی دوومیدانی ناشنوایان بفرستیم و یک بانو دیگر نیز وارد ورزش حرفه‌ای دو و میدانی شده که نفر اول مسابقات کشوری شده است.»

در حال حاضر این هیأت تلاش دارد که از طریق ارتباط با سایر شهر‌های کشور از طریق فضای مجازی هیأت، بتواند استعداد‌های بیشتری را کشف و جذب کند تا پلی برای حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف باشد.


مراسم عزاداری دهه پایانی ماه صفر هیأت در مشهداینجا شرط حضور ناشنوا بودن است



هیأتی که اشتغال‌زایی ناشنوایان را محقق کرد

مسئول هیأت ۱۴ معصوم (ع) می‌گوید: «یکی دیگر از اقدامات ما در هیأت ۱۴معصوم بحث اشتغال‌زایی برای آقایان است که تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف به آموزش نیرو انسانی خود بپردازیم. برای مثال در حوزه داربست ساختمانی با آموزش‌های مربوط در حال حاضر ۵ مجموعه داربست ساختمانی داریم که با نیروی انسانی ناشنوا مدیریت می‌شود.

قزی البته یکی از مشکلات اساسی فضای هیأت ناشنوایان را نبود مداح و روحانی مسلط به زبان اشاره می‌داند و می‌گوید: «در سطح کشور افراد محدودی این ظرفیت را دارند که متاسفانه نیاز داریم در این زمینه تربیت شوند تا بتوانند ارتباط بهتری با قشر ناشنوا برقرار کنند.»


فضاسازی حسینیه هیأت برای مراسم عزاداری فاطمیه
اینجا شرط حضور ناشنوا بودن است



واکنش محمود کریمی به فیلم پربازدید فضای مجازی

محرم سال گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از پدری که برای فرزند ناشنوا خود روضه را به زبان اشاره بیان می‌کرد، بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که محمود کریمی مداح سرشناس کشورمان درخصوص این فیلم گفت: با دیدن فیلم روضه این پدر برای دو بچه ناشنوایش، دو روز گریه کردم.



واکنش محمود کریمی به روضه یک پدر برای دو فرزند ناشنوا



جالب است بدانیم، این مداح کشورمان در ماه رمضان در حرم مطهر رضوی برای ناشنوایان روضه‌خوانی هم کرده است.


انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها