خبرهای داغ:
دکتر مالمیر خبر داد

مرگ خاموش ۲ مرد در شهرستان کبودراهنگ

همدان-سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان از مرگ خاموش دو مرد در شهرستان کبودراهنگ خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۰۷۵۴
|
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

دکتر محمد مالمیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار کرد: روز گذشته ۲ مرد در روستای چورمق شهرستان کبودرآهنگ بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شده و جان باختند.

وی با بیان اینکه طبق اظهارات بستگان نقص فنی در دودکش بخاری عامل این حاد ثه بوده است، افزود: بر اساس آمار‌های موجود طی ۸ ماه سال جاری ۱۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ نفر بوده و افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان یادآور شد: استاندارد بودن طول دودکش و داشتن کلاهک ویژه (کلاهک باید ۱۵ متر بالاتر از سطح پشت بام باشد)، استفاده نکردن از شعله‌های اجاق گاز برای گرم نگهداشتن خانه، خودداری از قرار دادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب، بسته نبودن تمامی روزنه‌های جریان هوا به ویژه اتاق خواب، آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز، نصب نکردن آبگرمکن در حمام، کنترل مسیر دودکش از نظر نشت گاز‌های سمی و دقت و توجه به داغ بودن لوله دودکش از راهکار‌های مهم در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن است.

*کاهش ۴ درصدی نزاع و درگیری در معاینات ناشی از نزاع در همدان

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در هفت ماهه امسال ۱۱ هزار و ۱۱۰ نفر به علت آسیب‌های ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی استان همدان مراجعه کردند.

مالمیر اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۷۴ نفر به علت آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان همدان مراجعه کردند که آمار امسال کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته (۱۴۰۱) تعداد ۱۶ هزار و ۷۱۰ نفر به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه و نظریه کارشناسی اخذ کرده‌اند.

سرپرست اداره کل پزشکی قانون استان همدان به مراجعه کنندگان نزاع به مراکز پزشکی قانونی توصیه کرد: ظاهر خون آلود در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی تأثیری ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی است جراحات، نوع و عمق آن است بنابراین معاینه دقیق‌تر ضایعات، نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

وی با بیان اینکه دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باور‌های نادرست به یادگار مانده از گذشته است، گفت: برای صدور نظریه کارشناسی در زمینه صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

مالمیر تأکید کرد: در مواردی برای بررسی دقیق‌تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم و این امر برای حفظ حقوق مراجعه‌کنندگان و اظهارنظر دقیق در زمینه صدمات است بنابراین صبر و شکیبایی بیشتر مراجعان را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدیدکننده، فرد می‌تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کند و سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار