خبرهای داغ:
آقای محمد اکرمی فرمانده‌ای از دیار غیورمردان آذربایجان شرقی با افتتاح اولین صندوق قرض الحسنه در این استان، گام بلندی در جهت خودکفایی اقتصادی روستای «ورجوی» برداشته است.
کد خبر: ۹۵۵۶۲۴۱
|
۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ «محمد اکرمی آذر ورجویی» فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورجوی در گفتگو با خبرگزاری بسیج بیان کرد: بنده از سال ۸۱ فرمانده پایگاه بسیج شهدای ورجوی و نیز مسئول صندوق قرض الحسنه جوادالائمه هستم. روستای ورجوی بزرگترین روستای استان آذربایجان شرقی است که بیشترین تعداد شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است. لذا در مقام قدردانی از اهالی مومن و متعهد این روستا، بر آن شدم تا صندوق قرض الحسنه «جوادالائمه» را با هدفی مقدس تأسیس کنم.

 

شروع کار با انگیزه ایجاد اشتغال برای جوانان

فرمانده پایگاه شهدای ورجوی در ادامه گفت: در مرحله اول؛ اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال برای جوانان روستا عامل ایجاد این صندوق شد، سپس کمک به نیازمندان منطقه نیز در اولویت تصمیمات ما گنجانده شد.

 

صندوق قرض الحسنه گامی در اشتغال زایی


صندوق قرض الحسنه راهی برای رشد اقتصاد روستا

ابتدا با توجه به فرمایش حضرت آقا در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی بنده به همراه ۱۰ نفر از اطرافیانم در سال ۱۳۹۵ تصمیم به افتتاح صندوق قرض الحسنه به منظور کمک به رشد اقتصاد روستا گرفتیم و با توجه به استقبال جوانان برای سرمایه‌گذاری صندوق را به نام جوان‌ترین امام «جوادالائمه» انتخاب کردیم و حال با گذشت ۷ سال از تاسیس، صندوق ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد.

 

وام قرض الحسنه اسلامی برای مردمی که مشکلات اقتصادی دارند

در ابتدای آغاز به کار صندوق، آورده هر شخصی با توجه به تعیین هر سهم ۱۰ هزار تومان به دلخواه بود. بعد از جمع آوری، پول‌ها به حساب سه نفره هیئت امنایی که با رای گیری اعضا انتخاب شده‌اند، واریز می‌شود. سپس وام ماهیانه به صورت کاملاً قرض الحسنه اسلامی در اختیار بیکاران و مردمیی که مشکل اقتصادی، پزشکی، جهیزیه و غیره دارند، قرار می‌گیرد. سپس وام گیرنده موظف است طی ۱۵ تا ۲۰ ماه وام خود را تسویه کند.
با توجه به موجودی افراد در حساب صندوق ۳ تا ۵ برابر موجودی، وام به وی اختصاص داده می‌شود، البته وام‌های خارج از نوبت برای افراد روستا که دچار بحران شده‌اند؛ نیز در نظر گرفته شده است.

 

صندوق قرض الحسنه گامی در اشتغال زایی


شرکت تعاونی گامی در تبدیل سرمایه مردمی به فرصت ها

در یک نمونه بارز اعطای وام، یکی از اهالی روستا که به سبب بدهی در حال روانه شدن به زندان بود،با تخصیص وام ۳۰ میلیونی خارج از نوبت، از زندانی شدن او جلوگیری کردیم. لذا وی به مرور زمان اقساط وام را برگردانده و نه تنها عضو اصلی صندوق بلکه به عضویت پایگاه بسیج نیز درآمد. در کنار صندوق قرض الحسنه جوادالائمه به تازگی مراحل ثبت شرکت تعاونی روستایی در شهرستان مراغه را پشت سر گذاشتم؛ به این منظور که سرمایه اعضای صندوق جوادالائمه را در شرکت تعاونی تبدیل به فرصت و وارد گردش مالی کنم.

جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهر 

با شناسایی دو برادر بیکاری که مدام به شهر تهران برای کار مراجعت می‌کردند و تصمیم به مهاجرت کلی از روستا را داشتند، وام دامداری به آنان اختصاص دادم که با خرید ۱۰ راس گوسفند و اشتغال آن دو به شغل کشاورزی به حمدالله بعد از گذشت مدت کوتاهی گوسفندان را به ۳۰ راس رسانده و نه تنها امورات زندگی خود بلکه به اقتصاد روستا نیز کمک بزرگی شده است.

در موارد دیگر اختصاص وام مسکن و ازدواج و نیز تاسیس یک مورد گاوداری کوچک در روستا با دریافت وام قرض الحسنه که نه تنها رفع نیازهای اهالی روستا در زمینه محصولات لبنی را به دنبال داشته بلکه این محصولات لبنی به شهرهای مجاور نیز صادر می‌شود.

صندوق قرض الحسنه گامی در اشتغال زایی

 

صندوق قرض الحسنه، گامی برای اشتغال زایی

با در نظر گرفتن وام به سه نفر شاهد افتتاح سه کارگاه تولید مبل بودم، که در ادامه با معرفی جوانان بیکار روستایی به مسئولین آن کارگاه ۳ تا ۵ نفر در هر کارگاه استخدام شده اند، در واقع این همپوشانی یعنی هم کارآفرینی و هم ایجاد اشتغال؛نتیجه برکت صندوق قرض الحسنه می‌باشد. همچنین تاسیس کارگاه در و پنجره PVC با اختصاص وام به دو روستایی و به کارگیری ۵ نفر از جوانان بسیجی همین روستا از نمونه‌های وام‌های خود اشتغالی هستند.

کمک‌های خیرین پشتوانه این راه

بسیاری از نیازهای مالی صندوق قرض الحسنه با کمک‌های خیرین مرتفع می‌شود و البته سپاه استان نیز با حمایت از افراد بیکاری که توسط ما به جهاد سازندگی بسیج معرفی شده‌اند و تخصیص وام‌های خود اشتغالی کمک شایانی در این مسیر بوده‌اند.

صندوق قرض الحسنه گامی در اشتغال زایی

 

صندوق‌های قرض الحسنه در مسیر خودکفایی

از مردم دلسوز ایران اسلامی که توانایی اداره صندوق قرض الحسنه را دارند، تقاضا دارم وارد این عرصه شده و با اطاعت از فرمایش رهبر معظم انقلاب و قدم نهادن در بحث اقتصاد مقاومتی؛ به بحث محرومیت زدایی روستاییان و رشد و شکوفایی ایران اسلامی پیش قدم شوند.

 

این فرمانده خستگی‌ناپذیر، در جواب پرسش خبرنگار گفت: اینکه چه مزد و پاداشی باعث رفع خستگی من می‌شود را نمی‌توانم جواب دهم، چون خود را موظف به خدمت بدون چشم داشت به این مردمان باصفا و مخلص روستایی می‌دانم. اما؛ فکر می‌کنم با رفتن به دیدار حضرت آقا، نه تنها رفع خستگی؛ بلکه انرژی مضاعفی برای خدمت خواهم گرفت.

 

انتهای پیام/ ل. عابدینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار