مردانی: باور دارم اگر استادان بسیجی پای کار بیایند بنیانگذاری خوبی برای آینده خواهد بود. استادان باید در شناسایی نیازها و مشکلات و رصد میدان‌دار بوده و در مطالبه و پیاده سازی موثر باشند.
کد خبر: ۹۵۵۲۲۵۸
|
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست کمیته سیاست داخلی و شوراهای قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

دکتر مردانی در این نشست ضمن معرفی اهداف و مهم‌ترین برنامه‌های بسیج اساتید کشور تاکید کرد: بسیج اساتید می‌تواندحلقه میانی وحلقه اتصال  بین دولت، قوه مقننه و قضائیه با دانشگاه‌ها باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین از ضرورت مساله محور کردن پایان نامه‌های دانشجویی در راستای حل مسائل نظام  سخن گفت و افزود: بسیاری از مشکلات کشور را می‌‌توان به صورت سالانه در نهاد علم و دانشگاه بررسی و برایشان راهکار تعریف کرد. ضرورری است از رشته‌ها و گرایش‌ها و تخصص‌های دانشگاهی در حل مسائل کشور استفاده شود.
مردانی افزود: لازم است بسیج اساتید در دانشگاه‌ها در این راستا نظام مسائل کشور را به خوبی بشناسد و برای حل مشکلات کشور و ارتقای کارآمدی نظام  حکمرانی راهکار اجرایی ارائه دهد. اساتید بسیجی می‌توانند از این طریق در هر زیست بوم با ارتباط با مسئولان، عمده مسائل و نیازها را در تبادل نظر در دانشگاه شناسایی، بررسی کرده و راهکار ارائه کنند. همچنین بسیج اساتید می تواند از طریق ارتباط با صنعت و یا هر نهاد موثر در حل مسائل کشور در این قرارگاه کمک رسان باشد.

وی  همچنین گفت: قرارگاه کمک ارتقای نظام حکمرانی در بسیج اساتید کشور، در حقیقت در راستای تحقق  دولت اسلامی که رهبری در گام دوم مطرح کردند، تشکیل شده است .

رئیس سازمان بسیج اساتید از تشکیل 20 کمیته برنامه ‌ریزی شده، در این قرارگاه سخن گفته و افزود: دانشگاهیان در کارآمد سازی نظام می‌توانند نقش موثر ایفا کنند در این مسیر اندیشه و تفکر بسیجی کمک خواهد کرد. قرار است در این کمیته‌ها ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان مومن انقلابی حضور داشته باشند. کمیته تخصصی می‌تواند کارگروه‌های تخصصی و موضوعی را شکل دهد.

وی در ادامه برخی چالش‌های پیش رو را برشمرد و از جمله گفت: اگر استاد باور به حرکت جهادی نداشته باشد کار پیش نخواهد رفت . 50 درصد موفقیت مربوط به حضور جهادی اساتید و 50 درصد مربوط به نظام حکمرانی است که باید استقبال کننده باشد تا استادان بتوانند رجوع کنند و نظام حکمرانی زمینه کار را فراهم کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:  باور دارم اگر استادان بسیجی پای کار بیایند بنیانگذاری خوبی برای آینده خواهد بود. استادان باید در شناسایی نیازها و مشکلات و رصد میدان‌دار بوده و در مطالبه و پیاده سازی موثر باشد. وقتی استاد دانشگاه در بحران‌ها و چالش‌ها بسته سیاستی یا بیانیه سیاستی ارائه داده و نقش نظام حکمرانی را به صورت علمی و فنی تشریح کند، یقینا همه از این اظهار نظراستقبال خواهند کرد. باید با امید و نشاط با جهت‌گیری درست حرکت‌ها تداوم یابد .
مردانی در این نشست همچنین با معرفی دکتر مرندی به سمت ریاست کمیته سیاست داخلی و شوراها حکم انتصاب وی را اعطا کرد.

مرندی بیان کرد : باید بررسی کرد نظام جمهوری اسلامی با چه چالش‌هایی مواجه هست و در این راستا باید راهکارها ارائه کرد. باید ببینیم در حوزه سیاست داخلی اساتید بسیجی چطور می توانند به نظام حکمرانی کمک کنند. 

وی افزود: در هر کشوری از جمله در نظام جمهوری اسلامی برای آنکه حکمرانی مطلوب حاصل شود، که البته از نگاه ما بعد دینی آن هم مطرح است، چند مورد باید توجه شود. 

این استاد دانشگاه از جمله این موارد را افزایش مشارکت سیاسی، دموکراسی، مردم‌سالاری، آزادی، عدالت، استقلال کشور در ابعاد مختلف و افزایش سرمایه اجتماعی عنوان کرد.

مرندی افزود:  از جمله مواردی که باید بدان توجه شود آنست که جریان نخبگانی نهاد دولت و حکومت را از آن خود بداند تا در محیط‌های دانشگاهی  سرمایه اجتماعی افزایش یابد.

مرندی یکی از مشکلات کشور را این گونه بیان کرد: کشور ما یک کشور در حال توسعه است با توقعات کشوری توسعه یافته بنابراین همواره با سطحی از نارضایتی مواجهیم. اگر چه کسی منکر مشکلات در کشور نیست ولیکن برخی نارضایتی‌ها غیرواقعی است.

مسئول کمیته سیاست داخلی و شوراهای قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور در ادامه از مشارکت سیاسی و شفافیت به عنوان دیگر عوامل افزایش سرمایه اجتماعی نام برده و بر نخبه گرایی تاکید کرد.

وی افزود: نخبگان، توده مردم را در هر جامعه به حرکت در می‌آورند. نظام پاسخ دهی و پاسخگویی کشور  نیازمند ارتقاست.

مرندی همچنین بر قانونمندی و قانون گرایی و اصلاح فرهنگ سیاسی تاکید کرده و افزود: عموم مردم این تلقی را دارند که همه مشکلات را دولت باید مرتفع کند.اصلاح فرهنگ سیاسی اول باید در سطح نخبگی انجام شود. 

استفاده از نیروهای مردمی و مشارکت مردمی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.


یزدانی دبیرقرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی نیز در ادامه این نشست گزارشی از فعالیت‌های قرارگاه و ارتباط کمیته‌ها با دولت و مجلس و قوه قضاییه ارائه کرده و بر رصد و مطالبه‌گری تاکید کرد.

وی همچنین از تشکیل کمیسیون هایی با حضور روسای کمیته‌های قرارگاه و  تشکیل کارگروه‌ها ارائه کرد.

سایر اعضای کمیته سیاست خارجی و شوراها نیز نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند .

آسیب شناسی نظام حکمرانی، جلب اعتماد عمومی از سوی نظام سیاستی، آسیب شناسی کار آمدی و بررسی شرایط محیطی و عملکرد دستگاه‌ها از جمله این نظرات بود.

انتهای پیام/

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار