زنگ خطر ابتلای زنان به سیگار از سوی رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به صدا درآمد؛ مسئولان و نهادهای ذیربط قبل از وقوع بحران دست به کار شوند.
کد خبر: ۹۵۵۲۱۹۱
|
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷

روز گذشته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از افزایش  ۱۹۰ درصدی مصرف سیگار در زنان و افزایش ۱۳۳ درصدی در دختران خبر داد و اعلام کرد: مقایسه این درصدها با دوره قبلی مطالعه در سال ۱۳۹۵ نشان داد که در مردان  6/15 درصد و در زنان 88/90  درصد افزایش مصرف سیگار را داشتیم.

 رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از آنچه که «افزایش مصرف دخانیات بویژه در گروه‌های سنی حساس و همچنین از بین رفتن قبح مصرف دخانیات» خواند، گفت: مقایسه مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در سال ۱۴۰۰ نسبت به مطالعه‌ قبلی در سال ۱۳۹۵، حاکی از آن است که مصرف روزانه سیگار در زنان این گروه سنی ۱۹۰ درصد افزایش یافته است.

وقتی پای صحبت مردان کهنسال یا دوستانی که سیگاری اند، می نشینیم، بیشتر آن ها بر این عقیده اند سیگار کشیدن ابتدا از روی چشم و همچشمی و سپس تفننی با روزی یکی، دو نخ سیگار شروع می شود، پس از آن روزی یک بسته و بیش از آن افزایش می یابد و خواسته یا ناخواسته به یک فرد معتاد تبدیل می شوند و از یک فرسخی بوی نامطبوع سیگار به مشام می رسد. به خوبی به یاد دارم وقتی که‌ نوجوان بودم، پسران جوانی را می دیدم به طور پنهانی سیگار می کشیدند و اگر از مقابل شان کسی عبور می کرد، آن را از لای انگشت طوری در دست شان پنهان می کردند، رهگذران متوجه سیگار کشیدن شان نشود. حُجب و حیا در میان پسران جوان وجود داشت، اما حالا طوری شده دختران جوان آن هم بی پروا و گستاخانه و بدون‌ حجاب و در حضور همگان چنان پُک به سیگار می زنند با دیدن این گونه صحنه ها به جای این که آنان شرمنده و خجالت زده باشند، رهگذران و سالمندان بیشتر شرمنده می شوند. آیا واقعا تربیت خانواده ها باعث می شود دختران شان سیگاری شوند یا بی تفاوتی مسئولان نسبت به این موضوع باعث شده شاهد این گونه صحنه ها در اجتماع باشیم. مسئولان‌ رسانه ملی و همگانی تاکنون درباره مضرات سیگار که کم کم در حال تبدیل شدن به فرهنگ عمومی  می شود، چه کار تخصصی و فرهنگی ای انجام داده اند؟ سازمان ملی جوانان‌ برای پیشگیری از این معضل اجتماعی تا به حال چه کار فرهنگی انجام داده است؟ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از ترویج سیگار   چه کارهای درخور توجهی انجام داده اند؟

علی اکبر فرقانی/ خبرنگار خبرگزاری بسیج

ارسال نظرات
آخرین اخبار