خبرهای داغ:

ساخت‌وساز در محوطه ۲ هزار ساله «لور»

یک پژوهشگر تاریخ و تبارشناسی از ساخت و سازهای بی‌ضابطه در برخی از اراضی محوطه باستانی لور از توابع اندیمشک خبر داد.
کد خبر: ۹۵۵۱۷۹۶
|
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

امیر آریافر پژوهشگر تاریخ و تبارشناسی می‌گوید: به دلیل بی‌توجهی و تعلل در حفاظت از عرصه و حریم محوطه باستانی لور از توابع اندیمشک هم‌اکنون در برخی از اراضی این محوطه باستانی ساخت‌وساز‌های بی‌ضابطه آغاز شده، این درحالی است که این محوطه باستانی به عنوان اثر تاریخی ثبت ملی شده و هرگونه ساخت‌وساز در عرصه و حریم آن ممنوع بوده و از نظر قانونی تخلف به شمار می‌آید.

او افزود: این‌که چرا تاکنون مسوولان میراث فرهنگی از حریم محوطه باستانی لور شهرستان اندیمشک محافظت کافی به عمل نیاورده‌اند به طوری‌که افزون بر کشاورزی و حفاری‌های غیرمجاز، ساخت‌وساز‌هایی نیز آغاز شده یکی از سوالات مهم مطرح شده در مورد وضعیت اسف‌بار این محوطه باستانی است.

این یک پژوهشگر تاریخ و تبارشناسی گفت: کشاورزی، حفاری‌های غیرمجاز و حتی خروج آثار توسط غارتگران میراث تاریخی از مصداق‌های انکارناپذیری است که به دلیل بی‌توجهی در کشف، نگهداری و محافظت از این محوطه می‌توان مشاهده کرد.

او با تصریح این مطلب که در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر کشاورزی و حفاری غیرمجاز به صورت مستمر در این محوطه باستانی انجام شده است، اضافه کرد: برای تعیین حریم و نجات‌بخشی این محوطه نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

آریافر بیان کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته محوطه باستانی لور قدمتی نزدیک به ۲ هزار سال دارد.

او با تاکید بر این‌که باید حفاظت لازم از این محوطه صورت گیرد، متذکر شد: نقش نظارتی مسوولان میراث فرهنگی برای جلوگیری از ساخت‌وساز در این محوطه تاریخی بسیار اهمیت دارد.

لور شهری باستانی است که در جنوب غربی ایران امروزی قرار داشته و در منابع تاریخی بسیاری به آن اشاره شده و بقایای این شهر در نزدیکی شهر اندیمشک کنونی قرار دارد. محوطه باستانی لور ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ با شماره ۱۶۷۰۸ ثبت ملی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها