خبرهای داغ:
گزارش بسیج/ تغییر فصل، آلرژی ها و بیماری های ویروسی
آنفلوانزا چیست و چه افرادی برای واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا در اولویت هستند؟
کد خبر: ۹۵۴۹۷۴۷
|
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

 

قزوین_ به گزارش بسیج، آنفولانزا یا آنفلوآنزا یک بیماری شایع ویروسی است که معمولا از پاییز تا اوایل بهار رخ می‌دهد. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما غالبا با گلو درد، سردرد، سرفه ناگهانی بروز می کند.

 سویه‌­های مختلفی از ویروس این بیماری وجود دارد. هر سال محققان شایع‌ترین سویه‌های مربوط به آنفلوآنزا را مشخص می‌کنند تا از آن‌ها برای تهیه واکسن استفاده کنند.

دکتر جلال رحمانی دکتر رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و رئیس مرکز بهداشت استان قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج با تعریفی از بیماری آنفلوانزا بیان کرد: بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد دستگاه تنفسی واگیر است که با تب، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه ناگهانی تظاهر می‌کند. سرفه ابتدا خشک است و برای مدتی ادامه می یابد اما سایر نشانه‌های بیماری اکثر اوقات بعد از ۲ تا ۷ روز با استراحت، خوردن مایعات گرم، تغذیه مناسب، خواب کافی و طی دوره بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بیماری آنفلوانزا در افراد مختلف ممکن است از سایر بیماری های ویروسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بیماری متفاوت بوده و ممکن است نشانه هایی مثل سرماخوردگی، برونشیت و پنومونی ویروسی را نشان دهد و اختلالات دستگاه گوارش(تهوع، استفراغ و اسهال) نیز ممکن است بروز کند.

 سرفه و عطسه از راه های انتقال آنفلوآنزا

دکتر رحمانی با اشاره به راه انتقال این بیماری گفت: ترشحات حلق و بيني بيماران، مخزن عفونت است و سرفه و عطسه باعث انتقال بيماری مي شود. 

دست دادن ممنوع

وی با اشاره به توصیه‌های عمومی برای پیشگیری از گسترش آنفلوانزا گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری آنفلوانزا باید هنگام احوال پرسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن با بیماران خودداری کرد ضمن اینکه افراد مبتلا به بیماری تنفسی از جمله بیماری آنفلوانزا، برای پیشگیری از انتقال به دیگران از حضور در مراسم جمعی اجتناب کنند و حتما ماسک استفاده نمایند و در صورت نداشتن ماسک هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان را با دستمال یه آرنج دست بگیرند و حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

دست های خود را مکرر بشویید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: یکی از راه‌های موثر پیشگیری از بیماری، شستشوی مکرر دستان در طول روز با آب و صـابون ترجیحاً مایع به ویژه وقـتی که از بیرون به خانه بازمی‌گردید و یا پس از عطسه و سرفه است و از دست زدن به دهان و چشم و بینی جلوگیری نمایند.

کودکان در سنين مدرسه، هسته اوليه انتشار آلودگی محسوب می شوند

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه کودکان در سنين مدرسه، هسته اوليه انتشار آلودگي محسوب مي شوند؛ ادامه داد: افزايش تعداد کودکان مبتلا به بيماری تنفسي تب دار، اغلب اولين نشانه شروع همه گيری آنفلوانزا در يک جامعه است که با ظهور موارد بيماری در بالغين ادامه مي يابد.

ويروس آنفلوانزا، دائما در حال تغييرات آنتی‌ژنی است

به گزارش بسیج، علی قندیان کارشناس آنفلوانزای مرکز بهداشت استان قزوین و کارشناس ارشد اپیدمیولوژی نیز در گفتگو با بسیج عنوان کرد: بزرگترين همه گيری آنفلوانزا در اسپانيا در سال 1919- 1918 اتفاق افتاد که به موجب آن 500 ميليون نفر به این بیماری مبتلا و 40 ميليون مرگ در سراسر جهان از بین رفتند.

کارشناس آنفلوانزای مرکز بهداشت استان یادآور شد: ويروس آنفلوانزا، دائما در حال تغييرات آنتی‌ژنی است که همين موضوع زمينه ساز وقوع همه گيری آنفلوانزا است. قندیان با بیان اينکه تاکنون سه نوع آنفلوانزا به نامهای B ,A و C شناخته شده است؛ اظهار داشت: نوع A، بيشترين توانايي ايجاد همه گيری را دارد.

واکسن آنفلوآنزا، یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری

وی با اشاره به واکسيناسيون برای پیشگیری از بروز عوارض این بیماری در گروه هایی از افراد جامعه، گفت: واکسيناسيون بر عليه آنفلوانزا از عوارض شديد و مرگ و مير بيماری جلوگيری کرده و موارد بستری در بخش مراقبت های ویژه را تا 82 درصد و مرگ ناشی از انفلوانزا را 31 درصد کاهش مي دهد.

قندیان اذعان کرد: فاصله زماني واکسيناسيون تا ايجاد ايمني در بدن، حدود 2 هفته طول مي کشد.

هر سال واکسن آنفلوآنزای همان سال را تزریق کنید 

این کارشناس مرکز بهداشت استان یادآور شد: به دليل تغييرات در ويروس آنفلوانزا، لازم است هر ساله واکسيناسيون با واکسن آنفلوانزا تکرار شود.

واکسن آنفلوانزا، تاثيری بر ساير ويروس ها و بيماري های مشابه و سرماخوردگي نداردوی با تاکید بر اینکه در صورت دريافت واکسن، احتمال ابتلا به شکل خفيف آنفلوانزا وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا، تاثيری بر ساير ويروس ها و بيماري های مشابه و سرماخوردگي ندارد.

چه گروه هایی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند؟

قندیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گروه‌هایی از افراد جامعه در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؛ تصریح کرد:کلیه کارکنان و دانشجویان (بهداشتی، درمانی) شاغل در بیمارستان، آزمایشگاه، کلینیک‌های تخصصی، مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای تحت پوشش آنها و اورژانس با اولویت مواجهه با ویروس، کارکنان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاغل در بخش های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با هماهنگی و معرفی اداره، بیماران مبتلا به ایدز و همینطور بیمارانی که به هر علتی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند در اولویت دریافت این واکسن هستند.

قندیان توضیح داد: بیماران مبتلا به بدخیمی یا بدون شیمی درمانی یا رادیو تراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی از بیمارانی هستند که می توانند نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

وی گفت: گروه های پرخطر در جامعه همچون ایثارگران و جانبازان، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان و معلولین، زنان باردار و زنان تا دو هفته پس از زایمان(بالاترین اولویت جهت دریافت واکسن) که توصیه می شود نسبت به دریافت واکسن آنفلولانزا اقدام کنند.

قندیان گریزی نیز به دیگر گروه‌های پرخطر در جامعه برای دریافت واکسن انفلوانزا داشته و اظهار داشت: افراد 6 ماه تا زیر 65 سال دارای بیماری های مزمن و زمینه ای شامل بیماری های ریوی( از جمله آسم کنترل نشده و COPD)، بیماران قلبی عروقی ( از جمله مبتلایان به پرفشاری خون (بنا به تشخیص پزشک معالج )، بیماران کلیوی، بیماران کبدی، بیماران مبتلا به بیماری های نورولوژیک، بیماران هماتولوژیک، بیماران مبتلا به بیماریهای غدد(از جمله دیابت ملیتوس) و همچنین افرادی که دچار اختلالات متابولیک هستند توصیه می شود نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

کارشناس بیماری آنفلوانزای مرکز بهداشت استان قزوین یادآور شد: همچنین به کلیه افراد با سن بالای 65 سال و کودکانی که به مدت طولاني تحت درمان با آسپرين هستند توصیه می شود نسبت به تزریق واکسن انفلولانزا اقدام کنند.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

وی در پایان تصریح کرد: افرادی که به تخم مرغ حساسيت دارند، بيماران تب دار و افرادی که در موارد قبلي تزريق واکسن، حساسيت داشته اند نبايد واکسن آنفلوانزا را استفاده کنند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار