خبرهای داغ:
مرتضایی خبر داد

یک میلیارد دلار صادرات استان همدان در سال گذشته

همدان-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: صادرات استان همدان درسال گذشته یک میلیارد دلار بوده که بیشترین بخش مربوط به صنعت بوده و تنها ۱۰۰میلیون دلار از این کالا‌ها از گمرک همدان صادر شده است.
کد خبر: ۹۵۴۸۵۰۰
|
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، رحیم مرتضایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در چهارچوب قانون وظایفی بر عهده اتاق بازرگانی است که باید انجام دهد که از جمله آن وظایف ارائه مشاوره به قوای سه‌گانه است و علاوه بر آن باید در رفع مشکلات فعالین اقتصادی تلاش کند.

وی با بیان اینکه چالش‌ها باعث شده شاید نتوانیم به آن شکل که باید بر روی وظایف اصلی اتاق متمرکز شویم، گفت: برای ساخت ساختمان اتاق بازرگانی ۱۰۵ میلیارد هزینه شده و روزی که ما اتاق را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد بدهی داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ابراز کرد: در ابتدای تحویل اتاق ۹۰ درصد و کل پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به اینکه اتاق بازرگانی همدان سهم خود را از اتاق ایران گرفته بود، نمی‌توانستیم از اتاق ایران مبلغی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۴ میلیارد تومان نیاز بود که ساختمان اتاق بازرگانی را تکمیل کنیم، ادامه داد: طی جلسات و پیگیری‌هایی از اتاق ایران اقداماتی انجام شده است.

مرتضایی با اشاره به اینکه شفافیت بنای هیأت رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی است، گفت: ما تلاش کرده‌ایم که تمام تشکل‌های مختلف اقتصادی را در اتاق بازرگانی جمع کنیم که متاسفانه اقدامات اجرایی برای جای‌گذاری در اتاق بازرگانی آن‌ها انجام نشده بود که با هزینه بالغ بر ۱.۵ میلیارد اقدام شد.

*فعالیت ۴۵۶ عضو در اتاق بازرگانی همدان

وی با بیان اینکه ما در اتاق بازرگانی ۲۸۳ کارت فعال و ۱۷۰ کارت عضویت داریم که در ۶ ماه اخیر ۱۳۵ کارت اضافه کرده‌ایم، گفت: در مجموع ۴۵۶ عضو فعال در این مجموعه فعالیت دارند که در ۶ ماه اخیر ۱۳۵ کارت عضویت اضافه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان عنوان کرد: یکی از کارهای اصلی اتاق بازرگانی در دوره جدید تمرکز به بخش بین الملل است که در دوره‌های قبل غیرفعال شده بود و تمرکز بر مباحث صادراتی، به طوری که اطلس صادراتی استان را با ۲۰۶ قلم کالا تدوین کنیم که در اطلس نکاتی همچون نیاز مقاصد صادراتی بررسی و تدوین شده که به توسعه استان کمک می‌کند و به زودی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۷۸ نفر ساعت دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم، ادامه داد: مرکز داوری اتاق بازرگانی مشکلاتی داشت که غیرفعال شده بود که در حال حاضر فعال شده است.

مرتضایی با اشاره به اینکه جلسات شورا گفتگو تاکنون ۶ جلسه برگزار شده و مسائل مختلفی در آن مطرح شده است و در پنج ماه گذشته چهار مصوبه ملی و ۲۸ مصوبه استانی حاصل این جلسات بوده است، بیان کرد: امیدواریم در چشم اندازه چهار ساله اتاق بازرگانی همدان موضوعاتی چون ارتقای اعضا ارتقای تعداد اعضا به بیش از ۵۰۰ نفر، تبدیل آموزش میانه به پیشرفته، تعامل با دستگاه‌های اجرایی و مرتبط، جذب سرمایه‌گذار، ترغیب اعضا به استفاده از مراکز داوری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های اتاق به عنوان بازوان این مجموعه نیز در این دوره افزایش پیدا کرده و به تعداد ۱۲ کمیسیون رسیده است، تأکید کرد: در این دوره به دنبال بومی کردن کمیسیون‌ها هستیم از جمله آن‌ها ایجاد کمیسیون اقتصاد سلامت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه ۲۲ تشکل عضو خانه اتاق بازرگانی همدان هستند که در ۶ ماه اخیر تشکل حمل و نقل و لوجستیک را اضافه کرده‌ایم، گفت: تعداد کمیسیون‌های اتاق استان همدان بیشتر از میانگین کشوری است.

یک میلیارد دلار صادرات استان همدان در سال گذشته

* بیشترین بخش صادرات استان همدان مربوط به بخش صنعت است

وی با اشاره به اینکه در بخش صادرات دچار مشکلات بزرگی در کشور داریم که بخش عمده‌ای از آن ملی است و در استان قابل حل نیست که به تحریم‌ها برمی‌گردد و بخشی هم به مشکلات پیمان سپاری ارزی در داخل مرتبط می‌شود، یادآور شد: صادرات استان همدان در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است که بیشترین بخش مربوط به بخش صنعت بوده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از این کالا‌ها از گمرک همدان صادر شده است.

مرتضایی با بیان اینکه صادرات استان همدان کالای صنعت ۳۶ میلیون و ۴۰ هزار دلار با ۳۸ درصد سهم، بخش معدن و صنایع معدنی حدود ۲۳ میلیون دلار ۲۴.۹ سهم، پتروشیمی و مواد شیمیایی ۱۴ میلیون دلار و ۱۵.۳ سهم، بخش کشاورزی با ۲۰ میلیارد دلار و ۲۱.۷ سهم و صنایع دستی یک درصد با ۷۷ هزار دلار بوده است، ابراز کرد: مقاصد صادراتی محصولات استان  کانادا، ایتالیا، فرانسه، روسیه، بلژیک، بلاروس و عراق هستند اگرچه ۵۰ درصد صادرات استان به عراق صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۱۲۴ قلم کالا به ۳۱ کشور مقصد صادر شده است، بیان کرد: در استراتژی چهارساله اتاق در نظر داریم در سال حداقل ۳ سرمایه‌گذار به استان دعوت کنیم .

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به برنامه کشت فراسرزمینی در کشور غنا توسط اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه کشت‌های فراسرزمینی جزء برنامه‌های اتاق ایران بوده است، ابراز کرد: به شخصه مخالف کشت‌ فراسرزمینی در کشور غنا هستم چرا که بهتر است در کشورهای نزدیک‌تری این کار صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از دیگر پتانسیل‌های مهم استان به شمار می‌رود، یادآور شد: ما در استان همدان ۱۹ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی داریم که اشتغالزا بوده و قرار است در آینده نزدیک همایش ملی در این خصوص برگزار شود.

مرتضایی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل تعامل با مقاصد صادراتی، میز مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و شرکت در نمایشگاه سلیمانیه برگزار شد، عنوان کرد: اتاق بازرگانی همدان در حوزه گردشگری سلامت به جد پیگیر است و یکی از دلایل اصلی تشکیل کمیسیون اقتصاد سلامت تعامل با کمیسیون گردشگری سلامت است.

وی با بیان اینکه در همدان برای گردشگری سلامت یک سری پتانسیل‌های منحصربه‌فرد و یک سری مشکلات داریم، گفت: نبود فرودگاه و هتلینگ در بیمارستان‌های همدان از دیگر معایبی است که گردشگری سلامت را با چالش مواجه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه نزدیکی همدان به کشور عراق و تیم‌های پزشکی قوی از نکات مثبت این حوزه است، تصریح کرد: یکی از موانع مهم نبود پرواز مستقیم از عراق به همدان است و اگر این مهم راه‌اندازی نشود گردشگری سلامت پا نخواهد گرفت.

* گردشگردی سلامت می‌تواند به اندازه صادرات غیرنفتی ارزآوری داشته باشد

وی با بیان اینکه همکاری هتل‌ها می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود اما نه به اندازه هتلینگ بیمارستان‌ها تأکید کرد: گردشگردی سلامت در ایران می‌تواند به اندازه صادرات غیرنفتی برای کشور ارزآوری داشته باشد کاری که ترکیه انجام داده و درآمد ۷۲ میلیارد دلاری ترکیه از توریسم‌درمانی است.

مرتضایی در ادامه با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف خام‌فروشی را به دنبال دارد و خلأ بزرگی در استان است، گفت: با توجه به بحران آب در استان چاره‌ای جزء رفتن به سمت صنایع تبدیلی نیست و استقرار صنایع تبدیلی در همه حوزه‌ها می‌توان ارزش افزوده وارد استان کرد و اتاق بازرگانی در جهت جذب سرمایه‌گذار در این حوزه تلاش خواهد کرد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی فرآیند پیچیده‌ای دارد، تأکید کرد: رایزنی برای حل این موضوع صورت گرفته که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم مشکل ارز را حل کنیم چرا که مشکل ملی است و پیگیر موضوعاتی مانند گاز و برق هستیم، خاطرنشان کرد: اولویت اول توسعه استان همدان طبق استراتژی استان گردشگری و کشاورزی تعریف شده است اما در حال حاضر با وجود مشکل آب این مهم تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار