نشست بروکسل نشان داد که ناتو در تنگنا است و ممکن است دیگر پول و تجهیزات کافی برای حمایت از اوکراین و اسرائیل به طور همزمان وجود نداشته باشد
کد خبر: ۹۵۴۸۳۲۶
|
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، محمدرضا ابراهیمی کارشناس مسائل آمریکا در یادداشتی نوشت ؛ «نشست بروکسل نشان داد که ناتو در تنگنا است و ممکن است دیگر پول و تجهیزات کافی برای حمایت از اوکراین و اسرائیل به طور همزمان وجود نداشته باشد.»

از زمان حمله حماس، کشورهای ناتو با سؤالات کاملاً جدیدی مواجه شده‌اند: سربازان در مأموریت آموزشی و مستشاری ناتو در عراق، جایی که حماس حامیان به شدت مسلح زیادی دارد، چقدر امن هستند؟ ائتلاف در صورت مواجهه ناگهانی با جنگ دو جبهه‌ای در شرق و جنوب، چگونه باید واکنش نشان دهد؟ زیرا بر اساس تحلیل‌های داخلی ائتلاف، در بدترین حالت ممکن است درگیری بین اسرائیل و حماس به زودی در منطقه خاورمیانه گسترش یابد و کشورهای ناتو از چه کسی و چقدر باید حمایت کنند، آن هم در صورتی که تعداد محدودی سلاح قابل تحویل در دسترس باشد؛ اوکراین یا اسرائیل؟

ضد حمله طبق برنامه پیش نمی‌رود


حال و هوای نشست دو روزه ناتو در هفته گذشته بسیار متشنج بود. ارتش ناتو مدت‌هاست که تشخیص داده است حمله متقابل اوکراین در جنوب این کشور طبق برنامه پیش نمی‌رود و روسیه طی چند روز گذشته با موفقیت دوباره در شرق منطقه کوپیانسک (استان خارکوف) حمله کرده است. و اینکه زمستان قریب‌الوقوع است و امسال سخت‌تر از زمستان گذشته است.

 در عین حال، این نگرانی وجود دارد که در پی حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، خاورمیانه به انبار باروت تبدیل شود. ناتو ممکن است با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شود: کمک به دو شریک نزدیک.

 البته ائتلاف نمی‌خواهد مستقیماً وارد درگیری‌ها شود. اما تحویل تسلیحات به شرکا ضروری است. البته کشورهای ناتو نمی‌خواهند توانایی‌های دفاعی خود را به خطر بیندازند و - فراتر از هزینه‌های زیاد - ذخایر تسلیحات محدود است. این امر به ویژه در مورد مهمات توپخانه و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی مانند Iris-T و Patriots صادق است. اسرائیل و اوکراین فوراً به هر دو نیاز دارند.


یک دیپلمات ارشد ناتو می‌گوید: «شما فقط یک بار می‌توانید این سلاح‌ها را تحویل دهید. یک شبح چند روزی است که در راهروهای ناتو می‌چرخد «تضاد منافع». سوال این است: وقتی اوضاع تنگ می‌شود چه کسی چه چیزی را به دست می‌آورد؟ کشورهای ناتو در مورد تحویل مهمات به اوکراین بسیار عقب مانده‌اند. استولتنبرگ، رئیس ناتو این خطر را می‌بیند. او گفته: من قویاً توصیه می‌کنم که ائتلاف با صنایع قرارداد ببندد. این امر شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا مهمات بیشتری را تولید کنند.

ولودیمیر زلنسکی نیز نگران است. او برای اولین بار به یک نشست ناتو رفت تا شخصا تقاضای تسلیحات بیشتر کند. تمرکز اصلی بر تقویت پدافند هوایی و ابزارهای اصلی در خط مقدم، توپخانه و سامانه‌های دوربرد است.

وزیر دفاع آمریکا، پیش از این اطمینان داده بود که واشنگتن می‌تواند منابعی را برای مقابله با بحران‌ها در چندین مکان فراهم کند. آستین قول داد: «بنابراین، همچنان که به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم، محکم در کنار اسرائیل خواهیم ایستاد».

 اسلحه و مهمات اضافی از آمریکا اکنون به اسرائیل رسیده است. دولت اسراییل قبلاً چندین «درخواست خاص» از واشنگتن داشته، صرف نظر از این، آمریکایی‌ها هر سال با ۳ میلیارد دلار کمک نظامی از اسرائیل حمایت می‌کنند. ارتش آمریکا همچنین دارای انبارهای اسلحه و مهمات در اسرائیل است که نیروهای مسلح اسرائیل می‌توانند در مواقع اضطراری از آنها استفاده کنند."

ارسال نظرات