کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین کتابخانه عمومی در حال ساخت کشور است، پروژه‌ای ۱۶ ساله که تکمیل آن مدام تمدید می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۶۸۵۰
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرهنگ و هنر اساس و بنیان یک جامعه را پی ریزی می‌کند؛ مقوله مهمی که می‌تواند التیام بخش زخم‌هایی باشد که نه سیاست و نه اقتصاد، نتوانسته آن‌ها را درمان کند. توسعه عرصه‌های گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ نه می‌تواند مداوم و پایدار باشد، و نه می‌تواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی قرار گیرد.

استان مرکزی از معدود استان‌هایی است که به رغم پیشینه و فرهنگ و تمدن کهن، از ضعف مفرط زیرساخت‌های فرهنگی و هنری رنج می‌برد؛ اگرچه با همت و تلاش مسئولان امكانات رفاهی، تحصیلی، خدماتی و عمومی زیادی در شهرها و روستا برای زدودن فقر و محرومیت دوران‌های استبدادی قبل از انقلاب فراهم شده ولی این میزان ناكافی نبوده و انتقاد شهروندان را در شهرستان‌های استان به دنبال داشته است. محدود بودن فضاهای فرهنگی در شهرستان‌های استان یکی از معضلاتی است که از گذشته تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

یكی از جوانان شهر اراک درخصوص فقر فرهنگی این شهر به خبرنگار بسیج گفت: متاسفانه برای این شهر كه عنوان پایتخت صنعتی کشور را به یدک می‌كشد، امكانات ناچیزی در حوزه فرهنگی تعریف شده كه به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اصلی شهروندان نیست.

شهروند دیگری توسعه کتابخانه‌های عمومی را یکی از بهترین راهکارهای کاهش معضلات اجتماعیدانست و گفت: ضروری است تا مسئولان امر درخصوص ترویج فرهنگ مطالعه و سهولت دسترسی عموم مردم به کتابخانه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

به نظر می‌رسد در تخصیص اعتبار و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان بایستی شاهد تحول باشیم لذا می‌طلبد که در این حوزه توجه ویژه‌ای به بحث زیرساخت‌های فرهنگی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان شود، زیرا پروژه‌ها وقتی که زمان بر شوند، مستهلک شده و علاوه بر هزینه‌های بیشتر موجب ناامیدی مردم خواهند شد.

کتابخانه مرکزی اراک یکی از این پروژه‌ها است که سال‌هاست مردم شهر اراک در انتظار تکمیل آن هستند. این کتابخانه بزرگترین کتابخانه عمومی در حال ساخت کشور است که در سال ۱۳۸۶ توسط نماینده وقت ولی فقیه در میدان سرداران کلنگ زنی و عملیات اجرایی این پروژه در هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش وقت آغاز شد.

این پروژه در سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم تأمین پیش پرداخت و با تشدید تورم و مشکلات اقتصادی تعطیل و دوباره در سال ۱۳۹۷ از سر گرفته شد و با گذشت این مدت همچنان تکمیل نشده و در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کتابخانه مرکزی اراک در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع و زیر بنای ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفت طبقه در حال ساخت است.

در سفر هیئت دولت به استان در تیرماه سال گذشته یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر به این طرح اختصاص یافت. اعتباراتی که به صورت سه ساله اختصاص می‌یافت و با هر مرحله از پیشرفت پروژه قرار بود با تزریق اعتبارات شاهد تسریع در عملیات اجرایی پروژه باشی.

در آذرماه سال جاری نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان و بازدید عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه در نظر گرفت تا دیگر در سال آینده شهروندان اراکی شاهد بهره‌برداری از این پروژه ملی فرهنگی باشند. 

علی گودرزی‌زاده مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی چندی پیش درخصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی اراک گفت: این کتابخانه بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام، غرب و شرق آسیا در منطقه است که می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین مؤلفه هویتی شهر اراک و استان مرکزی قرار گیرد. 

وی به کمبود اعتبارات برای تکمیل این طرح اشاره کرد و گفت: بودجه قطره چکانی برای این طرح فرهنگی جوابگو نیست و نیازمند توجه ویژه است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات در نظر گرفته شده در سفر رئیس جمهور و اعتبار اعلامی از سوی وزیر فرهنگ برای پروژه کتابخانه مرکزی اراک، هنوز تخصیص داده نشده است.

گودرزی‌زاده با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی بهره بردار این پروژه است، گفت:  نهاد کتابخانه یک نهاد بهره بردار است و متولی ساخت، جذب سرمایه گذار و… نیست. تکمیل این پروژه یک بخش است و تجهیز آن نیز بحث دیگری دارد که باید توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال شود.

وی افزود: سال ۱۴۰۳ قول بهره برداری این پروژه به مردم داده شده است و امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم، چراکه فرآیند تجهیز این کتابخانه خود در واقع یک پروژه بزرگ است و پیش بینی می‌کنیم که تجهیز آن حداقل ۶ ماه تا یک سال زمان ببرد.

فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یكدیگرند، با تأمل در این مطلب از مسئولان به ویژه نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار می‌رود تا در راستای غنی سازی فعالیت‌های فرهنگی و ترویج برخی فرهنگ‌ها همچون فرهنگ كتابخوانی، آشنایی مردم با نوع و سبک زندگی و ایجاد برخی مكان‌های فرهنگی تفریحی، تقویت فعالیت‌های فرهنگی را در كنار فعالیت‌های اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار داده و برای جذب اعتبارات تخصیص یافته برای تکمیل این پروژه ملی تلاشی مضاعف داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات