معاون سلامت اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: بیماری مشترک بین انسان و دام متأسفانه در سال‌های اخیر در استان روند افزایشی داشته است و لازم است مردم در استفاده از مواد لبنی و گوشتی مراقب باشند.
کد خبر: ۹۵۴۶۶۸۹
|
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، الهام جم زاده در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که متأسفانه در سال‌های اخیر در استان روند افزایشی داشته است و لازم است مردم در استفاده از مواد لبنی و گوشتی مراقب باشند.

 

 وی بیان کرد: بر همین اساس و بر اساس وظایف ذاتی دامپزشکی استان علاوه بر پوشش واکسیناسیون جمعیت دام سبک‌وسنگین علیه بیماری بروسلوز، به‌صورت دوره‌ای گروه مجهزهای گشت نظارت دامپزشکی از مراکز جمع‌آوری شیر و لبنیاتی‌های محلی سطح شهرها نسبت به اخذ نمونه‌های شیر اقدام می‌کنند.

 

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: طی سال جاری 3 هزار و ۵۸ مورد بازدید از مراکز لبنیاتی سطح استان بازدید به‌عمل‌آمده و همچنین ۱۷۴ نمونه شیر خام جهت سنجش بار میکروبی و بررسی بیماری بروسلوز (تب مالت) اخذ شده است.

 

 جم زاده بیان کرد: این نمونه‌های شیر جمع‌آوری و در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

 

 وی ادامه داد: اگر در آزمودن‌های مقدماتی شیر خام، موارد مثبت به دست آید بلافاصله پس از اخذ تاریخچه و رجوع به گاوداری‌هایی که شیر از آنها به لبنیاتی‌ها عرضه می‌شود از تمام دام‌های آن واحد خون‌گیری به عمل می‌آید و تست مقدماتی بروسلوز روی نمونه خون انجام می‌شود.

 

 وی تصریح کرد: موارد مثبت بر اساس پلاک گوش دام، قرنطینه و از سایر دام‌ها جدا می‌شوند سپس تست‌های تکمیلی بروسلوز روی موارد مثبت انجام می‌شود و درصورتی‌که مثبت قطعی تشخیص داده شوند جهت کشتار روانه کشتارگاه می‌شوند و تمام اعما و احشا ضبط شده و گوشت دام کشتاری به مدت ۷۲ ساعت در پیش سرد نگهداری می‌شود.

 

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی ایلام عنوان کرد: بر اساس پروتکلی که تعریف شد در نیمه اول سال جاری تاکنون ۶ رأس از دام‌های سنگین استان تست بروسلوز آنها قطعی تشخیص‌داده‌شده است.

 

 وی گفت: روند اقدامات قرنطینه‌ای و کشتار و ضبط اعما و احشای آنها به‌درستی انجام شده است.

 

 وی افزود: باتوجه‌به حساسیت بالای بیماری تب مالت و از طرفی روند افزایشی آن در سال‌های اخیر در سطح استان، واکسیناسیون گسترده بروسلوز در دام‌های سبک‌وسنگین در سطح استان از ابتدای سال تاکنون در دستور کار دامپزشکی استان توسط اکیپ‌های واکسیناتور بخش دولتی و نیز برون‌سپاری به اکیپ‌های واکسیناتور بخش خصوصی قرار گرفته است.

ارسال نظرات