خبرهای داغ:
گفتگوی خبرنگار بسیج، با پرورش دهنده زالو در ایران را با هم می‌خوانیم.
کد خبر: ۹۵۳۷۳۵۷
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

پرورش زالو در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در گیلان

خودتان را معرفی کنید و در مورد کاری که انجام داده‌اید برایمان توضیح دهید؟
سید حسین پیمبرپی، از استان گیلان و در عرصه پرورش و تکثیر زالوی طبی ۱۴ سال است که فعالیت دارم و جزو اولین کسانی هستم که در کشور برای اولین بار وارد این صنعت شدم.

 

هدف شما از تولید و پرورش زالو چه بوده است؛ و این کار را با چه سرمایه‌ای شروع کرده اید فروش این جانواران به چه صورت است و در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟

با یک میلیون تومان سرمایه پرورش زالو را در سال ۸۷ با تعداد کم شروع کردم با صید زالو‌های طبی بعد ازقرنطینه کردن به مطب‌های پزشکی میفروختیم؛ ابتدا به عنوان شغل به آن نگاه نکردم.

 

اولین جرقه پرورش زالو

در فصل زمستان به زالو نیاز بود و در آن زمان که به آن نیاز داشتیم در تهران، سمنان پیگیر بودیم، اما زالو موجود نبود، بعدا در گیلان پیدا شد، با قیمت بالا و با تعدادی پزشک که صحبت شد گفتند زالو در پاییز و بهار ارزان‌تر و فراوان در دسترس است.

اما در زمستان با نبود آن مواجه هستیم حاضریم با هر قیمتی آن را بخریم و این جرقه‌ای شد تا کار را شروع کنم و آن زمان مدیر تولید در یکی از کارخانجات در گرمسار بودم؛ برای رهایی از شرایط سخت کاری انجا این این کار را انجام دهم زالو را در فصل‌هایی که زیاد است مثل بهار و پاییز صید کنم و تا فصل زمستان از ان‌ها نگهداری کنم و در زمستان که صیادان زالو به پزشکان نمی‌دهند و نمی‌شود صید کرد آن زمان آن‌ها را وارد بازار کرده و با قیمت بالاتر بفروشم با یک میلیون تومان کار را شروع کردم و یک سال با همان سرمایه‌ای که گذاشتم توانستم سود خوبی بدست آورم و چند سال همین کار را انجام دادم در فضای بیشتر ابتدا با ۱۵۰۰ زالو سال بعد ۱۵۰۰۰ زالو سال بعدش ۵۰۰۰۰ هزار و هر سال آن را افزایش دادیم و هرچه به جلو رفیتیم به خاطر صید بی‌رویه جمعیت زالو بشدت کاهش پیدا کرد؛ در نتیجه گفتم نمی‌شود که منتظر زالوی صیدی باشیم و از آن طرف نیز به طبیعت نیز بیشتر از این آسیب می‌رسد، و به این نتیجه رسیدیم خودمان زالو را پرورش داده و تکثیر کنیم.

در ابتدا ضرر‌هایی را به ما تحمیل کرد؛ چراکه ما آشنایی نداشتیم و در کشور کسی این کار را انجام نداده بود با خواندن مقالات خارجی دیدن یک سری فیلم‌ها توانستیم یکسری اموزش‌هایی را کسب کنیم، اما زالوی داخل کشور ما با گونه‌های اروپایی فرق می‌کرد، خیلی تجارب آنان بدرد ما نخورد، بالاخره با آزمون و خطا توانستیم روش تکثیر و پرورش زالو را بدست آوریم هر سال آموزش‌ها را بروزرسانی می‌کنیم.

بازاریابی شما چگونه است؟

ما صادرات نداریم بازار داخلی است تا قبل شیوع کرونا تقاضا زیاد بود بعد آن قیمت افزایش یافت تقاضا کم شده الان نیز دوباره رونق گرفته زالو درمانی واقعا درمانگر است خیلی از مشکلات را هل می‌کند در خیلی از کشور‌ها از زالو درمانی استفاده می‌شود. دانش پزشکان نیز بیشتر و اطلاعات مردم نیز نسبت به زالو دارد افزایش می‌یابد.

 

تبلیغات شما برای پزشکان به چه صورت است؟

ما، چون جزو اولین افرادی بودیم که وارد این صنعت شدیم و فروشنده زالو بودیم یک بازار یابی مویرگی در تمام کشور انجام دادیم خودم و دوستانم تمام استان‌های کشور را در عرض یک سال رفتیم و به صورت حضوری تبلیغات کردیم و تلاش همان ۱۴ سال پیش است. اکثر مشتریان ما مشتریانی هستند که توسط پزشکانی که از ما خرید کردند معرفی می‌شوند.


چند نفر را در این حوزه مشغول به کار کردید؟

قبل از کرونا ۱۴ نفر با ما فعالیت داشتند، اما بعد از دوران کرونا که مشکلاتی پیش امد همچنین سیستم‌ها به سمت مکانیزه شدن رفت، افراد به ۷ نفر رسیدند افرادی که به صورت غیر مستقیم با ما در استان‌ها کار می‌کنند در بحث بازاریابی ۶۰ نفر بازار یاب مستقیم هستند؛ اگر بخواهیم افرادی را که باز از طریق این بازاریابان با ما در ارتباط هستند را حساب کنیم بیش از ۱۵۰ نفر بوده اند.

در این عرصه موفق هستنید؟

از کارم راضی هستم اگر بخواهم شغلی انتخاب کننم سراغ همین حرفه خواهم رفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها