افزايش 60 درصدي خريد گندم در آذربايجان شرقي

تبریز- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي از افزايش 60 درصدي خريد گندم نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۱۸۹۲
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتي در گفتگو با خبرنگاران  بيان کرد: در الگوي کشت ابلاغ شده از طرف وزارتخانه 464 هزار و 486 هکتار تعهد استان بوده است. از اين ميزان 68 هزار و 590 هکتار گندم آبي و 395 هزار و 896 هکتار گندم ديم بوده است.

وي ادامه داد: علي رغم حوادثي مثل خشکسالي، طوفان، تگرگ و سرمازدگي پيش‌بيني توليد ما 460 هزار تن بود و 235 هزار تن نيز پيش‌بيني خريد استان بود.

وي افزود: در  مجموع هزار و 271 دستگاه کمباين ، 911 دستگاه کمباين خود استان و 360 دستگاه کمباين مهاجر بود، که از 22 خردادماه شروع به برداشت گندم کردند.

کرامتي توضيح داد: جهت خريد تضميني گندم و سهولت ارائه آن توسط گندمکاران 65 مرکز خريد تجهيز و آماده کرديم. 33 مرکز خريد تعاون روستايي  و 32 مرکز نيز مربوط به کارخانجات آردسازي و سيلوهاي دولتي و خصوصي است.

به گفته وي، تاکنون 73 درصد مزارع ديم و 67 درصد مزارع آبي برداشت شده و در مناطق سردسير نيز تا آخر شهريورماه برداشت گندم ادامه خواهد داشت.

کرامتي گفت: به‌صورت غيرمستقيم براي توليد محصول يارانه در نظر گرفته شده، حدودا 20 هزار تن بذر اصلاح شده بين کشاورزان توزيع شد. همچنين يارانه کود در نظر گرفته شده است که بيش از 45 هزار تن انواع کود را در اختيار توليدکنندگان قرار داديم. سوخت براي ادوات مکانيزه نيز از محل يارانه تامين مي‌شود.

وي يادآور شد: در حال حاضر برداشت در مساحت 284 هزار هکتار انجام شده و 72 درصد کل محصول برداشت شده است.

وي افزود: حداکثر توليد ما در شهرستان‌هاي هشترود ، چاراویماق و سراب است. برداشت در اين مناطق به تازگي شروع شده و ادامه خواهد داشت. نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد خريد بيشتر انجام شده است.

 کرامتي بيان کرد: علت افزايش خريد نسبت به سال گذشته بحث مديريت خريد بود، قبل از شروع برداشت مراکز خريد را آماده کرديم، در نتيجه خريد بسيار راحت انجام شد.

وي گفت: در مناطق شمالي استان که مناطق گرم و نيمه ‌مرطوب است، اجازه خريد گندم داده نمي‌شد. با برگزاري جلسه‌اي در حضورعليرضا شاهدي مدیرکل غله استان آذربايجان شرقي،  ميزان رطوبت مناسب براي خريد گندم را 14 درصد اعلام کرد و مجوز براي خريد گندم داده شد.

وي ادامه داد: کشاورزان در حاشيه استان براي انتقال گندم خود به مراکز خريد گندم با مشکل مواجه بودند، در نتيجه عدم دسترسي کشاورزان به اين مراکز باعث شد با نظارت های بیشتر؛ مراکز خريد موقت در اين مکان‌ها داير شود.

کرامتي يادآور شد: از طرف ديگر با توجه به اينکه بارندگي نسبت به آمار بلندمدت 27 درصد کاهش پيداکرده و نزديک به 70 هزار هکتار مزارع ما به ‌دليل خشک‌سالي و سرمازدگي از بين رفت، اما با توجه به اقدامات مهمي که با راهنمايي کارشناسان کشاورزي، کشاورزان انجام دادند در توليد گندم با مشکلي مواجه نشديم.

وي افزود: در کنار تلاش‌هاي کشاورزان، اجراي طرح جهش توليد در ديم‌زارها که با حمايت کامل ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) انجام مي‌شود و کارهايي از قبيل تامين نهاده‌ها، تامين ادوات مکانيزه و به‌کارگيري کارشناسي بخش خصوصي براي انتقال دانش فني که آموزش‌هاي لازم هم به کارشناسان و کشاورزان داده شود، از ديگر اقدامات و دلايل مهم براي افزايش خريد نسبت به سال گذشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار